Svara
2023-05-16, 19:40
Medlem
Akacia2050s avatar
Akaciablom

Jag stod nere vid parkeringsplatsen. Tv steg fram och gruset krasade, min blick gick dit trden inte lngre skymde himlen och ett flygplan flg mot norr ver trdtopparna och penslade ett vitt diagonalt drag ver den bla himlen. Jag tog ett andetag och pltsligt uppenbara sig hennes ansikte i mitt inre. Det r dags att g.

Det var en kort vg mellan kyrkan och dr vi bodde. Jag hjde farten lite och kom fram dit bcken korsar vgen och jag skulle ha stannat och lyssnat p vattnets porlande om det inte var fr vikten i att komma till kyrkan i tid.

Busshllplatsen var som en trlda dr den stod, s nra vgkanten. Jag kom fram till parkeringen med anslagstavlan stendes med tv plar i marken och vntade vid muren. Jag tittade p gravstenarna dr de stod tidlst i grset. Det var som min lngtan exploderat och jag stod dr i verkligheten som den frvandlats till. Men vnta. En bil sladdar in sder ifrn och den gr snabbt. Det r den dr svarta, modern men nd gammeldags, med coola och mjuka former.

Jag str dr, det r som om tiden har stannat och ngot gtt ur luften, det knns dovt och jag knner en stillhet, som om mina sinnen vaknat. Jag hr andra motorljud nrma sig. Efter femton sekunder kommer det en annan bil farandes i samma hastighet. Men den svnger inte vnster i Etelhems korsning, den kr rakt fram.

Jag ser mig omkring dr vgen slukas av en bred grusvg som strcker sig nert, jag gr ver gruspltten och ner mot bjrkarna som stller sig som en all p den lilla traktorvgen, som slutar abrupt mitt bland krarna. Jag stod och funderade lite. Eftersom hon frlorat sin tail verkar det lugnt just nu. Jag knde p mobilen och tnkte att det kan vl inte vara mitt fel? Och frstod vilken outhrdlig plga Akacia levde i. Jag hade verkligen velat trffa henne. Men jag visste att s lnge John vaka ver oss skulle allt vara lugnt, alla skott r nd tomma hylsor frn deras sida i det lget.

Hemma s var det samma gamla stmning, mamma stod och lagade mat. Jag gick upp till mig utan att knna fr att skriva, den rutin som snabbast gjorde sig pmind nr jag kom till datorn. Datorn stod ver trappuppgngen som gick spikrakt ner av tr, som var brunt och blottade trdets innandme. Ingen har kontaktat mig, s jag gr in i mitt rum. Jag gr fram till pipan och lgger i tobaken, det kan lugna nerverna lite. Tavlan med Akacias ansikte som jag ritat hnger ver sngen som ligger utan ben rakt p golvet av ljust tr. Jag tittar ut genom fnstret och grenen frn trdet intill huset slr till glaset. Jag hoppar till.

Jag gick ut och stllde mig p stenplattorna med sm runda och fyrkantiga mnster i och rken smakade gott. Jag gick ut lite i terrngen i brjan av kyrkonget. Jag sg mastens rda lykta som stod dr som ett jakttorn redo att kontrollera all mark med ett rdpunktssikte som pltsligt transformeras till en drake som sprutar eld medans den flyger ver skyn. Jag knde avsmak.

I drmmen sprang hon ver det nyfagade prstnget som en rymling och jag satt och tittade frn bnken p andra sidan vgen dr ungdomen passerat, i en olaglig rk som blandat mitt frnuft och ftt mig att se ngot neurotiskt, i den fasad de kallar samhllet. Jag reste mig upp och rrde mig in mot nget. D stod hon pltsligt framfr mig i en vit dress och hennes hr var i lngd med hennes haka, brunblont och skimrande. Hon tog upp sin hand och gjorde ett tecken, vad det betydde visste jag inte det verkade hemligt.

Hon knt sedan handen och pekade p mig med pekfingret, och frde sedan fingret mot sina lppar. Hon brjade sedan skriva med fingrarna som med ett tangentbord i luften. Sedan kom det upp en gullysande skrm, i luften mellan mig och henne som var genomskinlig, och hennes gon gnistrade till som stl mot flinta. Pltsligt skjuts det ut spiraler av grna bokstver som trffar mitt huvud och jag ser bara ett Windows skrivbord dr det i bakgrunden str: " Felskert lge, Anonymous tmde dina hrddiskar"

Sedan blev allt svart och en ljusprick, kade i ljusstyrka och storlek, och jag omsveptes av ett ljus. Pltsligt satt jag i framstet av en bil med svart lderinredning. Dr klassisks lugn pianomusik spelades, jag tror det var Debussy.
Han satt dr i andra stet med sin ljusbruna hud, kort klippta hr, solglasgon, enkla svarta kostym och rkte en cigarr. Han hade en guldring p fingret som lyste upp av taklampan.

Han tog av sig ronsnckan och musiken ndras pltsligt till Tupac - All eyes on me. Och han sa: Vi har brttom nu. Han lyste upp vgen med strlkastarna men hejda sig pltsligt, och slog av och fortsatte: Du vet vl att grset inte alltid r grnare p andra sidan .

Och vi str bakom bilen och han ppnar bakluckan, dr ligger en svart portflj och en stor pse weed - den tog jag frn kidsen sa han och tog fram en dosa med en rd knapp p, han sa till mig: du mste trycka annars kommer hela vrlden sprngas i bitar, jag bara fljde order. Och han stllde sig p vgen och hjde rsten en, tv, tre, fem, inferno Och dova smllar hrdes runt hela Gotland. Va ska de gra nu? Saurons torn is down! Jag sa: Men John, det betyder ju att fjrilarna och bina ocks fr leva.

Jag satt mig fr att skriva dagens blogginlgg. Det slog mig pltsligt att jag ska outa mig sjlv, det r enda vgen, i detta lge har jag inget bttre. Jag brjade skriva:

#Inlgg3001 Om hur ett ntverk inom det svenska totalfrsvaret vervakat mig

Bloggen r tillgnad till att kartlgga den internationella maffians pedofilntverk, som infiltrerat s gott som alla statliga liksom ekonomiska institutioner ven media. Liksom har de infiltrerat underrttelsetjnsten i hela vrlden. Eftersom mitt namn garanterat finns med i deras listor vill jag - eftersom jag kommit s lngt i mitt arbete med att exponera denna sammansvrjning - ocks meddela att jag inte lngre r anonym. Jag publicerar nu mitt eget namn, bara fr min egen skerhet:

Claes Malmsten 1993-06-17 xxxx

Ntverket som strcker sig till riksdagen och underrttelsetjnsten har ven fotfolk ute som kontrollerar nationen. De hller koll p vissa individer inom motstndsrrelsen. Allts p grund av mitt bloggande har de nu ftt upp gonen fr mig. Eftersom det nnu rder yttrandefrihet p vissa platser p internet s har jag spridit sanning kring vilka dessa vilddjur r fr ngra och varfr det nu r lge att lgga allt i schackmatt. Och allt jag publicerade var sanningen och deras vapen slogs i spillror.

Det enda de har kvar nu r att f det att se ut som sjlvmord vilket nd skulle exposa dem lika mycket n ngot jag nnsin kommer kunna skriva. Varfr denna situation ungefr r som D-dagen d ett tyranniskt rike intogs och deras utdragna linjer av makt svajar, s hela kontinenter snart vaknar till larm som utmter folkens den.

- Jay 2024-07-13 kl. 11.00

Signaler snds ut och rutar in arealer dr de styr information, som fldar som blod genom pulsdror och en pacemaker opereras in i ett sjukt hjrta, som pumpat fr mnga kemikalier. Och en blixt slr ner i periferin och ett ljus pulserar genom krlsystemet, som saktar ner och brjar vibrera rytmiskt och harmoniskt.

Jag gr ner till mamma och pappa dr de sitter vid matbordet.

- Ska du inte ha lite strmming och potatismos? Sa mor dr hon satt med sin egensydda ylledress

- Ja, tack sa jag och stllde mig mellan spisen och diskhon och la upp en portion

- Hur gick det med det jobbet som jag hjlpte dig med? Frgade far knsligt och frsiktigt

- Nej, men jag kanske har fixat ett annat jobb. Sen brjade jag fokusera p att ta fisken med lingonen och klsallad

Jag stllde tallriken, besticken och glaset i disken. Jag gick terigen upp till mitt rum med en kaffe i handen. Jag satte mig fr att betala ngra rkningar. Mamma kom in till mig och sa:

- Jag har tvttat din underklder. Jag svarade:

- Men jag vill ju inte att du gr det, jag har bara fullt upp

Jag brjade sortera underklderna och lgga dem i versta byrldan. Tittade runt lite p mina klder och tnkte att jag nd borde vara kostymkldd oftare. Men det passar sig inte nr ingen frstr hur och varfr man br upp en. Min vn Franz ringde.

- Hej! Kinesen ringde och ska ha provsmakning p sin dricku, man hrde att han log

- Klart jag kommer ska bara fixa med lite grejer frst svarade jag

- Men se till att f det gjort, jag sitter hr med ngra polare och dricker vin

- Jag ska bara betala mina rkningar svarade jag men han avbrt mig nr jag skulle fortstta prata

- Se bara till att komma p provsmakning p lrda och va inte trkig, jag mste terg sa han och lt nstan allvarlig

- Okej du fr ha det s bra sa jag

- Ha de! Hej! Sa Franz tillslut

Jag tar upp en rkning men har lite fr brttom och river upp ett sr p mitt pekfinger. Blodet sipprar fram och som i slowmotion seglar en droppe genom luften och slr ned i golvet. Jag tittar p min hopslagna laptop p bordet och ryser.

Det cirklar en rn ver mig, den rr sig i vindmassorna och ligger tungt i luften. Jag vnder mig om, det r dags att vandra hemt ver sltterna vid den gamla kvarnen. Och jag ser henne komma gendes i sina gra militrklder drifrn grindarna och jag str helt still och vntar p henne. Hennes ansikte r vitbrunt och skiner i solen.

Och jag vaknar.
Citera
2023-05-16, 19:40
Medlem
Akacia2050s avatar
Ett minne jag har r nr jag gr lngst med kusten vid Snck. Hur solen skiner upp berget och jag pminns av ditt skinande ansikte. Och jag tar steg fr steg redo att bestiga den sneda bergsvgen och vi sgs fr andra gngen. I din tillblivelse av en brutal verklighet som trnger sig genom klderna och jag andas frisk och tjock havsluft. Vgorna ligger som kolosser av hav som tcker enorma landytor och beskriver den tjocka och stillsamma knsla jag vill viska i ditt ra s ingen hr, jag r rdd att himlen ska falla om orden jag sger r fel. Och om meningar gr mot varandra och krossas ska glasrutan krossas och bli som mosaik som terskapar detta minne.

Och om du kommer i min nrhet igen som en frbjuden frukt vars fr r det enda som vxer genom historiska epoker, ska jag gra samma sak igen; vnta p dig i ett ondligt tomrum med vildar och spjut som pausats i luften som kommer nrmare och nrmare. Och du str framfr mig, med dina rdbruna gon som skiftar i en bronsig nyans och jag tnker att du r del som guld. Och vi str bara dr tysta och tittar utver havet, dr vi str p berget vid den hga klippan. Och din brstkorg rr sig och jag hr nstan dina andetag men vindens brusande dmpar ljuden.

Du sger att sanningen r vran fiende och bsta bundsfrvant, att du nskar att man tilldelats ett bttre de av desgudarna, men du sa ocks att du hade hoppet fr framtiden. Fr vrlden och allt det dr. Saker vi kunde prata om i timmar om bara tiden hade varit hmningsls och gett oss vran rtt att spendera andetag efter andetag tillsammans, i tystnad och ord som byta ut varandra som fina gvor av vise mn. Ditt ansikte mlas upp p min nthinna och rinnande vatten skljs lngsamt ver bilden, frgerna sps ut som r gyllenbruna och matta.

Jag gr vid joggingspret i Etelhem. Elledningarna lper ver mig och jag tittar ner, dr vxer en smrblomma, med som en fet fukt p bladen. En nyckelpiga vandrar upp och breder ut sina rda vingar, som glnser till i solen och den flyger ivg.
Citera
2024-03-27, 12:02
Medlem
Akacia2050s avatar
2023-03-18

John satt p kontoret, hans fingrar trummade frsiktigt p musen, han visste nmligen att det var fem minuter till lunch, precis de minuterna han tappar sitt klara fokus p arbetet. Han tittade ut genom fnstret till hger om datorskrmen och sg en skata g lngst den lilla vgen mellan de tv bjrkarna vars lv brusade ltt i vinden, skatans huvud nickade mekaniskt fram och tillbaka.

Han hade med sig sptta, remouladss och potatis. Han t koncentrerat och tugga varsamt och tankfullt, han fokuserade p smakerna och konsistensen.
- John jag vill att vi tar en promenad efter maten sa Jennifer
- Ja, det borde g, och han blev lite generad fr han nnu tuggade maten, svalde och fortsatte: Jag har rast ungefr en halvtimme

De gick lngst med hgvningshusen och pratade om hur de mdde och vdret, triviala saker. Pltsligt la Jennifer handen p Johns axel och stannade honom med en ltt muskelrrelse.
- John lyssna, de tnker stnga ner vr operation. Jag vet inte exakt varfr och var det kommer ifrn. Martin sa att det kommer hgt uppifrn.

John sprrade upp gonen och drog in ett djupt andetag s det visslade ltt i lpparna.

- Men frstr du inte vad det innebr? Allt arbete. John drog ett forcerat andetag, sg nstan rdd ut och fortsatte: All information vi har, vad hnder med den?

- Jag vet inte John

John satt ter igen vid sitt skrivbord och nu var han inte alls lika fokuserad som han brukar vara efter kolhydraterna p lunchen. Han brjade titta sig om i kontoret, bokhyllan med dokumenten p den hgra vggen, ftljen som stod vnster om skrivbordet och lampan som stod framfr p den vnstra vggen. Han satt i djupa tankar. ppnade byrlda till vnster dr han satt framfr datorn. Post-it lappar, lim, pennor och tre USB-stickor.
Citera
2024-03-27, 13:59
Medlem
Akacia2050s avatar
Den gamla husbilen hade lite rost och var lite svart p sidorna av dammet, fr den var brukad men inte tvttad. Den stod i en skog nnstans nra Vnge. Akacia satt inne i den, i det ganska rymliga utrymmet framfr datorn. Det plingade till p hennes larm, hon hoppade till, hon tittade p skrmen, upp kom vervakningsbilderna, det var den svarta merchan som krde in tre kilometer ifrn dr hon var. Hon undrade vad John ville, de skulle inte ses frens en vecka.
John stngde drren till bilen. Akacia stod och vntade p honom ock kliade sig p huvudet nr han gick fram mot henne.

- Hi, how are you doing Akacia? sa John

- Well, it's as always sa Akacia

- We gonna need to change your spot sa John och rsten sprack nstan av nervositet och han hrklade sig

- Okey, I was hoping we were gonna find a better sulotion then living as animal sa Akacia och snkte blicken

- I Have bad news for you Akacia sa John och knt ihop munnen till ett streck

- Just spit it out then, god, I'm tired sa Akacia och satt sig ner p huk

- Well things were going well for a bit, but I just got some information about Anonymous being infiltrated by the CIA. And it have come to my notice that it even involves the group you are working with. There's popping up agents everywhere. But the rabbit hole goes deeper. The informant working amongst you is trying to set you up. But it's even deeper then that, somehow it doesn't matter how dirty his hands gets, I know that he will try take you down at any cost, when it's formulated like that it even means they might be plotting to kill you Akacia. But he gonna use fractions within Anonymous that got a capital of voilence like Anon-AFA against you. He gonna make them believe that you are the informant because you got contact with me. I allready got a new place were you can place your house car, you gonna have to drive my car, we will drive early in the morning.
Senast redigerad av Akacia2050 2024-03-27 kl. 14:33.
Citera
2024-04-28, 10:02
Medlem
Akacia2050s avatar
Jag satt vi datorn och skrev p den dagliga bloggens inlgg. Pltsligt slog det mig att klockan var nio, s jag kollade chatten man ppnar genom dos, som inte har ngon ikon, och som r krypterad. John hade skrivit fljande:

" Jag vill att du utforskar den rdmlade delen av kartorna, det finns en drr, som vi vill f bekrftad om den verkligen finns. Om du ppnar PDF:en ser du t.e.x. omrdena under Domkyrkan, instruktioner om hur du tar dig in finns ocks. Jag skulle inte rekommendera att du gr in under Psykiatrin eller omrde 3b.
Under medeltiden var dessa tunnlar under domkyrkan anvnda fr blodsritualer understtt av de hgre prsterskapen."

Bussen gick vid elva.

Jag satt nere vid betongtrappan utomhus den som leder ner i en liten grstrdgrd dr det str en studsmatta och vntar p barndomen som frskjutits till en drm som aldrig kom i uppfyllelse. Mina tankar hamnade som i ett moln som seglar och mrknar och slr ilsket ned mot strnder som ligger de ven om solen tittade fram genom de ltta vita strimlorna, sittandes omsluten av trdkronor som skapade en ppning mot den bla himlen. Min vilja fick ett ben att spnna sig och jag ville rra p det eftersom tankarna fokuserade mot min sjls trst efter rka. Tog stegen upp fr trappan.

Mitt rums lampa sken dovt i rummet, dr gardinerna var neddragna, och jag ppnade den mellersta och strsta byrldan p den tr-snida byrn. Tog fram Rizzla, den dr grna budden med dess lukt som trngde sig igenom min nshlor som en doftande ngel och tobak. Jag satt mig och meckade, det skulle bli en spliff efter resan ocks, nice.

Liggandes p studsmattan visste jag var rken skulle ta mig. Mina lungor fylldes av den tjocka rken.

Jag korsade ver vgen som leder till busstolpen som str som en lans med en flagga och visar den trygga kollektivtrafikens vsen. Kortet blippar till p apparatens skrm som avslutar med ett positivt blip. Lngst bak r nice, jag sitter vid det hgra fnstret. Mina tankar flt ut frn fnstret medans bussen kte, en tidig mndags frmiddag, min tankar irrade runt:

" Det hr blir kul"

Slog det mig pltsligt.

Jag gick av vid busstationen och brjade genaste g innanfr muren, och passerade frbi den ganska folkglesa innerstaden, frbi borgen. Vgen lngst de lga med de tta husen frde mig fram. Nerfr den cirka 100 trappstegen vid Domkyrkan, skulle jag i alla fall tippa, och skyndade mig ner frn den sista trappsatsen och liksom studsade ner.

Det gick en skara mnniskor utifrn kyrkan och gick mot Stora torget. De var medeltidskldda och sg lite hgtidliga ut, lite mrkligt var det nd att se utan ngon medeltidsvecka. Jag saktade ner farten nr kyrkan slog upp bredvid mig som ett berg vars sten lags ut varsamt och tungt ver Kyrkberget. Den stiliga och moderna elektroniska porten slogs upp framfr mig som en brutal pminnelse om teknik och beroendeframkallande skrmar, och sdant som hr det moderna samhllet till som en blixt frn ett stridsflygplan som sprutar eld ver en bar himmel, som en passage frn Bibeln, och jag intrder Domkyrkan, med dess profeter som blivit inristade i vggar dr de ven blivit skulpturer och str som eviga monument som blickar fridfullt ver tiden.

Jag gick in i rummet dr det fanns tv toaletter, frseglade med varsin drr. Det skulle finnas en drr hr som vaktades ibland men var ppen. Okej, jag ser den, men jag sg mig om det verkar inte vara ngon hr men jag hr rster inifrn och tunga steg. Jag gr in p toaletten.

Nu s, jag gick in i rummet, hr skulle det finnas en till drr, och efter den drren nnu en drr, och det r bara att g ner. Jag smg frbi alla rum och det fanns ingen annan nrvarande, jag hade valt den tid p dygnet som John hade tipsat om. Drren som ledde till underjorden hade en kod och jag knappade in 4431, bingo, lset knppte till. Betongtrappan sluttade kraftigt nert, jag tnde ficklampan och gick varsamt ner fr stegen, hur lnge skulle det hlla p? Trappan bara frsatte och frsatte, och fortsatte.

Jag kom till en korridor som gick ungefr 70 meter fram, det verkade finnas tv drrar frst till vnster sen en till hger trettio meter fram och sen en till vnster vid slutet, jag skulle inte till den till hger. Mina steg ekade. Drren var av tjockt brunt tr. Jag ppnande lngsamt. Och denna korridor var ungefr tjugofem meter och med en drr i mitten, och en slutet, men drren i mitten r ingen officiell drr, i dokumenten som sndes av John stod det att den leder vidare till en vg som slutar vid psykiatrin, innan dess in i ett ntverk av tunnlar som tillhr S:t Olof.

Drren var vldigt mrklig och sg ut ungefr som de andra drrarna, men ngot stmde inte, jag kunde inte stta fingret p vad. Efter att ha inspekterat i ngra minuter tnkte jag:

Det var det, nu vet vi att drren finns.

Pltsligt brjade det lysa frn drrens sidor och ett ljud som lt som en kugge som snurra jttesnabbt, kom frn nere till vnster, mitt i drren och uppe till hger. Jag backade bakt och slngde mig rakt fram i korridoren och tog smidigt emot med hnderna och landade liggandes. Ngon kliver ut i korridoren, och jag ligger stilla kvar. Drren hrs stngas med ett svagt pys, och steg brjar ljuda i korridoren. Jag vnder mig lngsamt om, och brjar springa ljudlst p alla fyra. Han stnger drren och jag g-springer fram och ppnar drren p glnt och lyssnar. Nu r han halvvgs jag ppnar och jag stryker efter. Han gr upp i den stora trappan.

Trappan lper uppfr framfr mig och jag har han g tjugo meter framfr mig i ett tempo som gr lngsammare n jag r van vid. Jag hr honom ppna drren, jag brjar skynda mig fram. Jag fljer honom genom de stilrena rummen till toaletterna genom frska hra och timea nr han gr genom drrarna och d slinka igenom drren och rummet snabbt som en puma, han tittar inte ens bakt utan gr mekaniskt som en robot, nr jag ser han p nra hll inne i rummet som leder till de tv toaletterna, gr han in p en toalett.

Det hr blir enkelt

Tnker jag.

Jag stter mig p en av bnkarna utanfr domkyrkan, jag hade rkat f med mig en cigg sen jag mecka. Jag tnde den och satt dr i tv minuter och drog i mig den giftiga domnande rken och allt jag sg var kyrkan och blicken leddes upp till det svarta kyrktornet som stod i himlen med sin spira, jag kollade p klockan 14 42, och fljde honom frsiktigt med blicken i periferin nr han lmnade kyrkan och fortsatte titta p klockan. Han gick mot Stora torget och ppnade kyrkans grindar och jag slappnade i armarna och lt armen vila p min midja och reste mig upp.

Vi gick genom det passage som gr mellan Domkyrkan och Stora torget. En bil kom kandes igenom och vi bda slank igenom och jag hll ett avstnd p tjugo meter, jag tnkte:

Hur ska han veta att jag har koll p honom, hur ska kunna ens ana att jag gjort ngot s osannolikt som att frflja honom frn tunnlarna, jag mste veta var han bor, det hr blir enkelt.

Ett leende p min lppar medans vi passerade den branta vgen upp till stervg, vidare in p Adelsgatan, han gr igenom Sderport, och jag springer lite ltt, fr han r fyrtio meter framfr mig.

Jag kommer ikapp tjugo meter och han han viker av vid Ica Atterdags och gr in genom svngdrrarna. Jag joggar och hamnar strax bakom honom och han gr in i affren, genom de sm skerhetsgrindarna.

Jag hller min uppsikt ver honom medans han gr och plockar p sig en energidryck, gr lngst med de breda hyllorna, packade med varor. Han har nnu inte ens lagt mrke till mig:

Patetiskt kul hur enkelt det var

Tnkte jag, medans han stllde sig i kassan.

Det var cirka fem personer i tv kassor, jag stllde mig vid den han inte stod i, och tappade hans uppsikt i ngon minut och jag kpte en dosa snus.

Nr jag handlat klart mrker jag att han brjat prata med ngon i personalen, han gr pltsligt mot hissen, vid vggen dr kassorna slutar. Drrarna till hissen sveper upp och han bara str dr och tittar snabbt p mig, med sitt ansikte, som har samma apliknande drag och utstrckthet som Sigmund Freud. Han frsvinner ner.

Jag gr ner till Pallisaderna, tnder spliffen, och mina tankar frdas genom gonen ut bland trden, '
kristalliseras och formuleras.

Nu har jag sett kullarna som leder, bakom det etablerade, dr det gmt sig, och ska d en gng frgs, och st som en historisk artefakt var skapelse vars inristningar pminner om frpassade vsen, men tiden r inte inne.

Jag tar ett sista bloss och frsjunker ytligare, i en dimma dr lvor brjade dra knivar mot varandra, och jag lter blicken g upp i skyn dr solens glnsande skjuter mina gon med fr starkt ljus. Jag tittar bort, som om ni inte finns.
Senast redigerad av Akacia2050 2024-04-28 kl. 10:39.
Citera
2024-07-02, 15:14
Medlem
Akacia2050s avatar
Jag gr lngst med grusvgen, trden passerar i stadig takt, jag kommer ut dr jrnvgen tar slut och hamnar i joggingspret i Hemse. Stegen fortstter frbi badhuset och in mot de centrala delarna. Vl vid Coop kollar jag p klockan, blickar ver parkeringen, ser ICA och restaurangerna. Varken John eller hans bil verkar nrvarande. Klockan r nd tre p eftermiddagen och jag har gtt sammanlagt tre timmar p jrnvgen. Jag mste ha ngot att ta.

John sa att vi skulle trffas vid "centrum", ganska ospecificerat, jag gr in p Hemse restaurang och bestller en kebabrulle. Den smakar bra, jag tuggar och slukas upp av maten, rullen ser s aptitlig ut med dess vita brd och grna sallad som sticker ut mellan kebaben. Jag frsvinner i rullens estetiska vlsmakande "tankar" och tittar upp med ett ryck fr drren smller till, det r John.

Vi gr mot Tegelbacken frbi butikerna och svnger av mot vrdcentralen, och in p vgen som leder mot lgenhetskomplexen medans vi pratar.

- Hur visste du att jag satt inne p restaurangen John? du r lite creepy sa jag och tittade frundrande p John dr han gick med svarta kostymbyxor och vita skjorta i sommarvrmen

- h, jag hade det p knn svarade John och blev lite rd om kinderna

Vi kom djupare bland de tegelbyggda lgenheterna.

- Okej, hr r det Claes. Jag vill att du sger s lite som mjligt nu sa John och plingande p drrklockan

Det var en lng arab som ppnade med stort skgg. Han tittade p mig och sen John. Pltsligt kom ett stort leende p hans lppar.

- Men dr r ni! Kul att se er! Mitt namn r Ahmed, vad heter du. Han strckte fram sin hand mot Claes.

- Hej, Claes heter jag, sa jag och svalde.

- Var inte s blyg nu sa Ahmed och slog till mig hrt p ryggen och fortsatte: Kom in, Kom in.

Vi satt i ett ganska rymligt vardagsrum med ett glasbord, en brun ldersoffa mot vggen och lderftlj som pekade ut mot balkongfnstret, bredvid drren med glasrutor. I taket hngde en lampa med trdekorer. Dess gula ljus lyste som en eterisk dimma ver hela rummet, och framfrallt slog det gula skenet ner strutformat mot bordet.

- Stt dig var du vill Claes sa Ahmed.

John och Ahmed gick in i sovrummet genom en drr i vardagsrummet. De ville prata enskilt men jag kunde inte lta bli att hra vad som sas. Claes sa:

- Jag har filerna.

- Vilka filer mumlade? Ahmed

- Men de som leder till nyckelpersonerna. Och John stngde till drren s den stod p glnt, men jag hrde fortfarande vad de sa:

- Men jag har ju sagt till dig att inget av det dr r av betydelse, du har kokat en soppa p en spik, och Ahmeds svenska uttal blev pltsligt glasklart svenskt.

John suckade ljudligt och sa:

- Men har du ens lst vad som str i dokumenten?

- Lyssna nu John, jag har lst allt och forskat vidare. Kommer du ihg att du frga mig om jag fick ngon bestllning? Nej, John, du lser dokumenten som fan lser bibeln, det r bara dina galna antydningar, det finns inget av vrde i dina filer, jag orkar inte dsla tid p dina galenskaper, du behver en paus, semester. Jag kan ta emot filerna men jag lovar dig ingen frsker mrda den dr tjejen.

Drren stngdes helt och jag kunde inte lnge uttyda vad som sas. Efter cirka tio minuter kom de ut. De stllde sig framfr mig och Ahmed slog igen sina hnder och utbrast:

- Nu ska vi skmma bort gsterna, du r vl hr fr festen Claes?

Jag brjade smskratta och svarade:

- Det blir ett bra alibi.

Ahmed sken upp men John gav mig en sn isig blick s att de kndes som att nn hllde isbitar innanfr min trja.

Vi satt alla tre vid glasbordet med gjort av svartmlade jrnstnger. Bredvid satt Ahmed och i ftljen satt John. Ahmed hade stllt fram en Whiskey flaska, av ngot halvdyrt i prisklassen. Alla hade varsitt glas med tv isbitar i. Ahmed srplade och brjade prata s han spottade ngra whiskeydroppar ut i luften.

- Jag vntar faktiskt besk, det kommer ngon nr som helst som ska hjlpa oss lyfta upp stmningen lite. Sa han och kollade p tiden p sin mobil.

Drrklockan plingade till.

Ahmed frsvann ut i farstun och stod och prata livligt och skrattandes en stund. Pltsligt kliver det in en polis i vardagsrummet, med full uniform. Jag fick tunnelseende med polisen i mitt fokus. John tog tag i bda armstden i ett ryck.

- Ta det lugnt nu sa Ahmed och fortsatte: Vi har en leverans!

Polisen la upp tre psar p bordet. Han tnde ven en joint. Ahmed satt sig igen bredvid mig. Vi var fortfarande chockade och andades tungt medans jointen passerade genom rummet och ndde mig. Jag tog ngra djupa bloss. Och kunde pltsligt slappna av och brjade fnissa och gjorde allt i min makt fr att inte titta p John fr att mta hans ogillade blick.

Polisen visade vad som var i psarna han sa:

- I denna r det grnt, I denna r det riktigt rent amfetamin och i denna pse ngra lappar LSD. Och han tog en lapp och sa: du r skyldig mig Ahmed och la p tungan. Sen sa han: nu ska jag kra till Visby, hej d!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in