Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-21, 19:56
  #1
Medlem
EltonToilets avatar
Kikade i påse med alla gamla spel och sånt kollade nu närmare på en liten avlång rektangulär ask med 5 tärningar i, men inte vilka vanliga tärningar

De är märkta med spelkortsvalörer ?!?

1. Lägsta är 9 i färgen spader, precis som spelkort är det alltså 9 svarta spadersymboler

2. Nästa är 10 men nu är det röda hjärtersymboler

3. Nu är det en knekt bild en sån där den speglas från mitten ner uppochner och har ett ”J” nu i blått

4 en dam samma stil som ovan också i blått

5 kung i samma stil, men röd

OBS, ingen av de ”klädda” har nån valör som ruter, spader, klöver eller hjärter

6 sist en Spader ess symbol, svart

Nån som vet vad det här kan vara ????
Citera
2023-05-21, 19:58
  #2
Medlem
Pokertärningar
Citera
2023-05-21, 20:39
  #3
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Pokertärningar

Ja ok

Så nånting i stil med yatsy’s spelmodell kanske ?!? Att man ska bocka av ett gäng händer ?

Jag får söka online för o reda ut hur man spelar med pokertärningar
Citera
2023-05-21, 21:35
  #4
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Kikade i påse med alla gamla spel och sånt kollade nu närmare på en liten avlång rektangulär ask med 5 tärningar i, men inte vilka vanliga tärningar

De är märkta med spelkortsvalörer ?!?

1. Lägsta är 9 i färgen spader, precis som spelkort är det alltså 9 svarta spadersymboler

2. Nästa är 10 men nu är det röda hjärtersymboler

3. Nu är det en knekt bild en sån där den speglas från mitten ner uppochner och har ett ”J” nu i blått

4 en dam samma stil som ovan också i blått

5 kung i samma stil, men röd

OBS, ingen av de ”klädda” har nån valör som ruter, spader, klöver eller hjärter

6 sist en Spader ess symbol, svart

Nån som vet vad det här kan vara ????

Wikipedia hade koll. Jag har en eller två uppsättningar också. Aldrig använt dem med avsikt... däremot suttit och uttråkat rullat när man spelat nåt annat spel som av någon anledning bromsat upp pga toalettbesök, regelläsning eller annat

https://en.wikipedia.org/wiki/Poker_dice
Citera
2023-05-21, 21:46
  #5
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Ja ok

Så nånting i stil med yatsy’s spelmodell kanske ?!? Att man ska bocka av ett gäng händer ?

Jag får söka online för o reda ut hur man spelar med pokertärningar
Man kan hitta på en massa olika varianter.

Men jag har bara spelat det på barer i Amerika, och då med väldigt enkla regler.
Ett slag, med kopp, högst hand vinner.
Citera
2023-05-21, 23:03
  #6
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Man kan hitta på en massa olika varianter.

Men jag har bara spelat det på barer i Amerika, och då med väldigt enkla regler.
Ett slag, med kopp, högst hand vinner.

Läste lite och det vanligaste verkar vara att man spelar vanlig poker med ett byte men med tärningar istället för kortlek

Låter tråkigt i mina öron.

Ska försöka utforma nånting som liknar yatsy begränsat antal omgångar och en hand måste markeras varje omgång osv osv. Kanske kan bli kul men blir ju inte så våldsamt många olika händer men kan få till med dessa tärningar

Men de är fina, ser riktigt vintage ut men i gott skick, asken är väldigt blekt och åldrad, lagad med tejp som är fullständigt gulnad och helt trasig,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback