Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Har du någon källa på 150 öre/kWh?
Vattenfall kommer dra igång juktan. Det lär dom inte göra om det kostar 150 öre/kWh. Och det implicerar att siffran är inkorrekt.
Siffran g'ller ny pumpkraft, från Elforsk och Jernkontoret.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Kan du konkretisera detta.
Om jag skaffar solpaneler och därmed får mindre el transporterat till mig så skulle således mer el transporteras i stamnätet??
Får ju medge att jag absolut inte ser logiken här.
Det är inte många som gör. Frekvensreglering i elnätet är det inte många som förstår sig på, själv är jag inte kunnig nog att kunna förklara vad jag fått från de nätanalytiker som pysslar med detta.
De flesta likriktare som säljs till privatkunder är asynkrona och följer slaviskt nätets frekvens, detta gör att dessa förstärker skiftningar i frekvensen på grund av ändringar i lasten. Detta måste kompenseras aktivt eller passivt vilket sliter på utrustning och transformatorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Vill minnas att nivån för lönsamhet var strikt hemligt.
Eller betyder detta att OL3 producerar el och får 43 öre och vi har ingen aning om förlusterna?
Flamanville 3 som är snarlik sägs behöva 200 öre/kWh för att gå runt.
Inte särskilt. Staffan Qwist redovisade via öppna källor vad TVO förväntar sig och det ligger helt i linje med vad andra bedömare kommit fram till. TVO ansera själva att den genomsnittliga kostnade för Olkiluoto-1,2,3 ligger på 30Euro/MWh, då man vet att produktionen från samtliga block så blir det inte svårt att beräkna vad produktionskostnaden hamnar någonstans (Finska verk har lite högra kostnad än Svenska då de är lite mer noga med underhållet och värdesätter tillgänglighet lite högre).
Fl-3 har en annan finansieringsmodell som är betydligt svårare att genomskåda som dussiningenjör men jag skakr på huvudet kring ditt påstående om 200 öre/kWh, kommer den siffran från Bloomberg månne? De har räknat fel på OL-3 med en faktor 5-6 så FL-3 torde vara lika uselt räknat...
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Lagring eller gasturbiner är det som ordnar adaptiv kraft. (Förutom vattenkraft).
Kärnkraft behöver lagring för att fungera. (Vattenkraft idag).
Gasturbiner = Rysk gas
Lagring är dyrt. Vattenkraftens reglerförmåga är redan fulltecknad.
Kärnkraften klarar Ö-drift, senast detta bevisades var 2003 i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
I elforsk ganska ambitiösa analys trillade vindkraft ut som billigaste elen. Med 32 öre/kWh.
De som "propagerar" för vindkraft är väl snarare ekonomiskt rationella människor. Eller hur?
Synd att elforsk räknat fel på flera ställen i sin 'analys'. Man har dessutom inte lyckats göra en bra modell över systemkostnaderna. SvK meddelade 2020 att enbart merkostnaderna för driften av stamnätet låg på 13-14öre/kWh vindkraftsel, då tillkommer avskrivningar på all hårdvara som har ca: 20 års livslängd för att integrera vindkraft (kostade i genomsnitt 5MSEK/MW mellan 2010-2020 enligt siffror från SvK).
När man rättar till felen och har rimliga siffror för DUAM, tillgänglighet och investeringskostnader blir Elforsk siffror rätt entydiga.
öre/kWh, låg/medel/hög
Solkraft; 58/75/102
Vindkraft hav; 61/81/113
Vindkraft land; 51/71/99
Kärnkraft: 29/35/41
Systemkostnader tillkommer givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det är offentlig sektor som sköter stamnätet.
Offentlig sektor kan inte bli bättre än så här.
Det var bättre innan vindkraftsvurmandet förstörde elnäten, offentlig sektor styrs av politiker, de ju som de är... Förr var överföringsavgiften 2öre/kWh i stamnätet (fram till 2015), jag vet inte vad det kostar idag men om SvK rapporterar merkostnader för driften på ca:4-5öre/kWh så bör man bli fundersam.