2023-05-22, 20:38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nej det ska vi inte göra. Inte ned tanke på den kris Sverige försatt sig i. Inte mer vindkraft och helvete undantaget att skiten byggs på din tomt. Nu behövs kärnkraften snabbt som fan. Bonus. Oljekraftverket i Karlshamn kan läggas i malpåse igen istället för som nu bolma och elda upp 70,000 liter olja i timmen. Klimatmupperiet måste få sig ett slut om svenskarna någonsin kan vända det här.
Vi har 17% vindkraft i Sverige. Vem vill ha dyr kärnkraft istället och lägga ner dessa kraftkällor?
Citera
2023-05-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och panelerna blir också billigare och billigare vilket gör att risken att man inte tjänar in dem blir mindre och mindre betydlig i sammanhanget. Det är väldigt fördelaktigt att kunna ha el även om det är elavbrott.
Även om priserna skulle halveras, vilket de inte kommer att göra, så kommer man inte få tillbaka pengarna om priserna ligger nära 0 under sommarhalvåret.

Skulle man kunna lagra billigt så skulle det bli en helt annan kalkyl.

Jag är inte någon motståndare av solceller generellt men menar att många överskattar det rejält som investering.
Citera
2023-05-22, 20:42
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Nej inte i den diskussionen som du gav dig in i (om hade bemödat dig läsa hela tråden istället för bara ett inlägg).

Läs trådstarten idiot! Bara djävla massa ot från dig! Svårt att ta till dig information?
Senast redigerad av cazzofiga 2023-05-22 kl. 20:45.
Citera
2023-05-22, 20:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Även om priserna skulle halveras, vilket de inte kommer att göra, så kommer man inte få tillbaka pengarna om priserna ligger nära 0 under sommarhalvåret.

Jag är rätt säker på att om priserna till slutkund kommer ligga nära noll under hela sommarhalvåret så kommer de hamna hyfsat nära noll under vinterhalvåret också kort därpå.

Citat:

Givetvis så blir lagringstekniken bättre och bättre. Jag fattar inte att folk tror något annat. Jävla muppar som tror att de ens kommer att byggas lithiumbatterier om 5-10 år.

Citat:
Jag är inte någon motståndare av solceller generellt men menar att många överskattar det rejält som investering.

Hur många dagar på året har du noll elkostnad? Noll komma någonting eller hur? Hur stor chans är den att den kommer att vara det under ett halvår de kommande 10 åren kontra att priserna på solpaneler halveras inom kort?
Citera
2023-05-22, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vi har 17% vindkraft i Sverige. Vem vill ha dyr kärnkraft istället och lägga ner dessa kraftkällor?

17%. Hoppas siffran är fel för det låter fördjävligt men som sagt, din sketna tomt får gärna bli en vindkraftspark.

Men du får böta för hydrauloljan den spritter ut och insekterna den driver bort. Du får betala böter för det sår i naturen dina vindkraftverk river upp. du får betala ersättning för den mat som inte kan produceras där vindkraft breder ut sig.

Om nu kärnkraften kunde byggas förr och gav oss säker kraft dygnet runt året om, till industrins och folkets fromma ska såklart så ske igen, om vi nu ska ha någon industri kvar i Sverige det vill säga.
Citera
2023-05-22, 20:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Läs trådstarten idiot! Bara djävla massa ot från dig! Svårt att ta till dig information?

Läs förstasidan igen. Det var det här inlägget jag svarade på: (FB) El från solen pressar elpriserna. Du hoppade in i den diskussionen.
Citera
2023-05-22, 21:01
Medlem
Skulle priser halveras skulle det bli väldigt god kalkyl även med 0 i spotpris. Ett 10kW-system skulle då gå på runt 80000. Om vi räknar på sämsta möjliga utfall att du inte har någon egenkonsumtion utan säljer allt så blir din enda pluspost skattereduktionen på 60 öre/kWh (om du konsumerar är din vinst något högre, typiskt runt 80 öre på utebliven överföringskostnad+skatt med moms). Ett 10kW-system ger mellan 8000 och 11000kWh per år beroende på läge och installation, så med sämsta möjliga där också så landar vi till slut i en direktavkastning på (8000*0.6)/80000 dvs 6%. Godkänt worst-case scenario

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Citera
2023-05-22, 23:15
Medlem
Citat:
Läs första sidan på tråden så du förstår vad det var jag svarade på för inlägg.

Ledsen men svårt att tolka på annat sätt än att du inte förstår.
Citera
2023-05-22, 23:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
17%. Hoppas siffran är fel för det låter fördjävligt men som sagt, din sketna tomt får gärna bli en vindkraftspark.

Men du får böta för hydrauloljan den spritter ut och insekterna den driver bort. Du får betala böter för det sår i naturen dina vindkraftverk river upp. du får betala ersättning för den mat som inte kan produceras där vindkraft breder ut sig.

Om nu kärnkraften kunde byggas förr och gav oss säker kraft dygnet runt året om, till industrins och folkets fromma ska såklart så ske igen, om vi nu ska ha någon industri kvar i Sverige det vill säga.
Men du menar att du föredrar dyr kärnkraft istället?
Jag tycker hela debatten på senaste tid har varit att elen är för dyr.
Citera
2023-05-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har du någon källa på 150 öre/kWh?

Vattenfall kommer dra igång juktan. Det lär dom inte göra om det kostar 150 öre/kWh. Och det implicerar att siffran är inkorrekt.

Siffran g'ller ny pumpkraft, från Elforsk och Jernkontoret.

Citat:
Kan du konkretisera detta.

Om jag skaffar solpaneler och därmed får mindre el transporterat till mig så skulle således mer el transporteras i stamnätet??
Får ju medge att jag absolut inte ser logiken här.
Det är inte många som gör. Frekvensreglering i elnätet är det inte många som förstår sig på, själv är jag inte kunnig nog att kunna förklara vad jag fått från de nätanalytiker som pysslar med detta.
De flesta likriktare som säljs till privatkunder är asynkrona och följer slaviskt nätets frekvens, detta gör att dessa förstärker skiftningar i frekvensen på grund av ändringar i lasten. Detta måste kompenseras aktivt eller passivt vilket sliter på utrustning och transformatorer.

Citat:
Vill minnas att nivån för lönsamhet var strikt hemligt.
Eller betyder detta att OL3 producerar el och får 43 öre och vi har ingen aning om förlusterna?

Flamanville 3 som är snarlik sägs behöva 200 öre/kWh för att gå runt.
Inte särskilt. Staffan Qwist redovisade via öppna källor vad TVO förväntar sig och det ligger helt i linje med vad andra bedömare kommit fram till. TVO ansera själva att den genomsnittliga kostnade för Olkiluoto-1,2,3 ligger på 30Euro/MWh, då man vet att produktionen från samtliga block så blir det inte svårt att beräkna vad produktionskostnaden hamnar någonstans (Finska verk har lite högra kostnad än Svenska då de är lite mer noga med underhållet och värdesätter tillgänglighet lite högre).

Fl-3 har en annan finansieringsmodell som är betydligt svårare att genomskåda som dussiningenjör men jag skakr på huvudet kring ditt påstående om 200 öre/kWh, kommer den siffran från Bloomberg månne? De har räknat fel på OL-3 med en faktor 5-6 så FL-3 torde vara lika uselt räknat...

Citat:
Lagring eller gasturbiner är det som ordnar adaptiv kraft. (Förutom vattenkraft).

Kärnkraft behöver lagring för att fungera. (Vattenkraft idag).
Gasturbiner = Rysk gas

Lagring är dyrt. Vattenkraftens reglerförmåga är redan fulltecknad.

Kärnkraften klarar Ö-drift, senast detta bevisades var 2003 i Sverige.

Citat:
I elforsk ganska ambitiösa analys trillade vindkraft ut som billigaste elen. Med 32 öre/kWh.
De som "propagerar" för vindkraft är väl snarare ekonomiskt rationella människor. Eller hur?
Synd att elforsk räknat fel på flera ställen i sin 'analys'. Man har dessutom inte lyckats göra en bra modell över systemkostnaderna. SvK meddelade 2020 att enbart merkostnaderna för driften av stamnätet låg på 13-14öre/kWh vindkraftsel, då tillkommer avskrivningar på all hårdvara som har ca: 20 års livslängd för att integrera vindkraft (kostade i genomsnitt 5MSEK/MW mellan 2010-2020 enligt siffror från SvK).

När man rättar till felen och har rimliga siffror för DUAM, tillgänglighet och investeringskostnader blir Elforsk siffror rätt entydiga.
öre/kWh, låg/medel/hög
Solkraft; 58/75/102
Vindkraft hav; 61/81/113
Vindkraft land; 51/71/99
Kärnkraft: 29/35/41

Systemkostnader tillkommer givetvis.

Citat:
Det är offentlig sektor som sköter stamnätet.
Offentlig sektor kan inte bli bättre än så här.
Det var bättre innan vindkraftsvurmandet förstörde elnäten, offentlig sektor styrs av politiker, de ju som de är... Förr var överföringsavgiften 2öre/kWh i stamnätet (fram till 2015), jag vet inte vad det kostar idag men om SvK rapporterar merkostnader för driften på ca:4-5öre/kWh så bör man bli fundersam.
Senast redigerad av ZAIZAI 2023-05-23 kl. 00:57.
Citera
2023-05-23, 01:12
Medlem
Citat:
Xlinks säger att dom kan fixa el till UK för halva priset som skattebetalarna åkt på att garantera till kärnkraftsbygget Hinkley Point C. Vet inte om dom kommer klara det, men det ger inget vidare stöd får dina påståenden iaf.

https://xlinks.co/morocco-uk-power-project/

Då inga siffror som Xlink basunerar ut är rimliga någonstans så tror jag på det när jag ser det...
Bara sjökabeln de planerar kostar mer än vad hela projektet påstås komma kosta så det verkar mest vara tomt prat för att locka privata, läs 'lättlurade', investerare.

Kostnaden för HPC inkluderar transfereavgifter, därför skall man vara försiktig när man jämför dessa rakt av med något annat. Dock kommer anläggningen vara helt avamorterade efter 30 år och har sedan 30-50 år kvar av sin tekniska livslängd, så där kommer anläggningen vara en rejäl kassako trots att man inte längre har något garantipris att sälja mot.

Citat:
För säsongslagring lär vätgas vara överlägset billigast. Att lagra i LRC-bergrum kostar inte många ören/kWh.
Lagring av vätgas i bergrum är inte trivialt, LRC är väl beprövat för naturgas men inte vätgas (pilotprojekt finns men resultaten finns ännu inte) men sannolikt billigare än konventionell lagring. Problemet är att vätgas kräver mycket energi för att tillverka och det är där den stora kostnaden hamnar. 50kWh för att producera 30kWh vätgas och sedan lagringsförluster (vätgas är notoriskt svårt att hantera på grund av molekylstorleken), komprimering m.m. samt omvandling tillbaka till elkraft...som går till hur då?
Pumpkraftverk blir billigare...
Citera
2023-05-23, 03:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Men du menar att du föredrar dyr kärnkraft istället?
Jag tycker hela debatten på senaste tid har varit att elen är för dyr.

Jo jag känner igen ditt nick, ditt troll. Vi leker med tanken att du faktiskt talar sanning och att kärnkraften verkligen är dyr. Det är som att det finns billiga alternativ och i avsaknad av otrevliga nackdelar.

Och ja du har en poäng fast du inte vetkar ha tänkt på vad du skriver. Nu läggs kärnkraften ned och vindkraften breder ut sig och dyrare har elen aldrig varit. Så hur svensk elproduktion har förändrats verkar ju bara vara medvetet vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in