Resultat: Använder ni ChatGPT i ert jobb för att hjälpa er med uppgifter?
Ja, det är hjälpsamt
37,98%
177 röster
Ja, men hjälpen jag får är begränsad
11,80%
55 röster
Nej
27,68%
129 röster
Ibland, det är hjälpsamt
16,31%
76 röster
Ibland, men det är inte hjälpsamt
6,22%
29 röster
2024-09-11, 19:26
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nej, jag promptar/tänker inte fel. Det påstås vara en Artificiell Intelligens. Så att den då inte kan göra något så enkelt som att lyda en väldigt simpel prompt för att åstadkomma något som en mellanstadieelev hade kunnat åstadkomma är ju väldigt konstigt. Det bevisar att den inte är det minsta intelligent, den kan bara lösa vissa väldigt specifika uppgifter, och så fort man ber den göra något som ligger bara ytterst lite utanför detta så är den helt värdelös och fattar inte ens att den gör fel, trots upprepade tillsägelser och detaljerade prompts.

Jag garanterar att hela denna jävla AI-bubbla kommer att spricka, och inte en jävel kommer vilja associeras med det pinsamma parodi på intelligens som nu införs på alla möjliga håll. Detta experiment kommer backfirea katastrofalt och alla företag som idag sitter skryter om att de minsann inför AI kommer göra en helomvändning och distansera sig från AI inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag skulle gå så långt som att kalla AI för en fluga som snart har blåst över.

Visste inte att det gick att bli så upprörd för att man inte är smart nog för att kunna använda en AI chatbot.
Givetvis är det promptarna styrkan ligger i. Du är helt blåst.
Senast redigerad av Lajtel 2024-09-11 kl. 19:57.
Citera
2024-09-11, 21:55
Medlem
Är det ingen som föredrar Claude över ChatGPT?
Citera
2024-09-11, 22:13
Medlem
Kalle81s avatar
Jag använder AI inom mitt företag, där vi nu lyckats mer eller mindre utrota HR-avdelningen. En tjänst finns kvar, men ni måste förstå hur HRs tyngd har minskat.

Vilket har gjort gott för produktivitet och välbefinnande för alla anställda.
Citera
2024-09-11, 23:05
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag använder AI inom mitt företag, där vi nu lyckats mer eller mindre utrota HR-avdelningen. En tjänst finns kvar, men ni måste förstå hur HRs tyngd har minskat.

Vilket har gjort gott för produktivitet och välbefinnande för alla anställda.

Härligt! Hur har ni gått till väga för att minska HR-tjänster med hjälp av AI?
Citera
2024-09-16, 21:10
Medlem
Jag ber ofta ChatGTP ta fram en text eller mall, som jag sedan går igenom och ändrar. Min uppfattning är att jag spar en hel del tid på det.
Senast jag läste om juridik-AIn, så skrev den bättre än 90% av juridikstudenterna på BAR-exam.
Citera
2025-04-07, 05:59
Medlem
HassanVonEssens avatar
Jag uppskattar att chatGPT har humor. Så jag brukar skriva in nåt småtokigt enbart för att få garva åt svaret. Se här t.ex.:

Fråga
En vän till mig ställde en fråga. Jag tyckte den var lite märklig så tänkte kolla vad du tycker. "Vad tror du att gemene svensk man hade betalat mest för, en tradarmacka med falukorv och stekt ägg eller ett par isärlagda thailändska tantlår?" 🤔

ChatGPT svarar
Haha, det var verkligen en… speciell fråga. Den blandar ju både det vardagligt folkliga (tradarmackan) och det riktigt udda (det andra alternativet, som känns mer som ett skämt än något realistiskt).

Rent spontant känns det som att de flesta svenska män hade betalat mer för mackan – för att den är begriplig, relaterbar och faktiskt går att äta. Det andra låter som något taget ur en absurd vits eller möjligen ett mörkt hörn av internet.

Men vad var din väns poäng, tror du? Ville hen säga något om svensk kultur, manlig smak, eller bara testa hur konstig en fråga kunde bli?
Citera
2025-04-07, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja Pascal är ett ganska smalt språk men det är inte alls dött.

De allra tidigaste styrlagarna i fpl 39 var skrivna i Pascal, exempelvis. Antagligen är det så fortfarande.

Haha - du säger att Pascal inte är dött och tar upp som exempel att det användes precis i början av utvecklingen av Gripen - typ början av 80-talet.
Citera
2025-04-07, 08:19
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Jag uppskattar att chatGPT har humor. Så jag brukar skriva in nåt småtokigt enbart för att få garva åt svaret. Se här t.ex.:

Fråga
En vän till mig ställde en fråga. Jag tyckte den var lite märklig så tänkte kolla vad du tycker. "Vad tror du att gemene svensk man hade betalat mest för, en tradarmacka med falukorv och stekt ägg eller ett par isärlagda thailändska tantlår?" 🤔

ChatGPT svarar
Haha, det var verkligen en… speciell fråga. Den blandar ju både det vardagligt folkliga (tradarmackan) och det riktigt udda (det andra alternativet, som känns mer som ett skämt än något realistiskt).

Rent spontant känns det som att de flesta svenska män hade betalat mer för mackan – för att den är begriplig, relaterbar och faktiskt går att äta. Det andra låter som något taget ur en absurd vits eller möjligen ett mörkt hörn av internet.

Men vad var din väns poäng, tror du? Ville hen säga något om svensk kultur, manlig smak, eller bara testa hur konstig en fråga kunde bli?
Grok svarar rätt lika:
"Haha, ja, det var verkligen en udda fråga! Låt oss bryta ner det lite. En "tradarmacka" med falukorv och stekt ägg låter som en klassisk, rejäl svensk macka – enkel, nostalgisk och förmodligen rätt billig att få tag på. Å andra sidan, "isärlagda thailändska tantlår" är… tja, betydligt mer svårtolkat och bisarrt. Jag antar att det är menat som någon slags surrealistisk eller provocerande kontrast, snarare än något bokstavligt.
Om vi tänker på "gemene svensk man" – säg en genomsnittlig kille som gillar praktiska saker och inte krånglar till det – så skulle han nog sätta mer värde på mackan. Den är konkret, ätbar och passar in i vardagen. Tantlåren, vad de nu skulle innebära i det här scenariot, känns mer som något som skulle väcka förvirring än köplust.
Vad tror du själv? Var det mest ett skämt från din vän, eller ligger det något djupare bakom frågan?

"
Citera
2025-04-07, 09:03
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
I denna forumsdelen verkar det finnas en ganska utbredd uppfattning om att ChatGPT/LLM:er är intelligent(a), eller iallafall snart kommer att bli det.

Men använder ni ChatGPT till något?
Hur mycket använder ni det och till vad?

Tänker här främst på yrkesmässigt, inte hobbyprojekt.

Om man kodar och behöver en idé till en viss konstruktion kan man få den från ChatGPT, men man kan naturligtvis inte använda den rakt av utan man måste använda huvudet också ...som vanligt.
Citera
2025-04-07, 09:10
Medlem
Har testat be den fixa några excel-grejer åt mig utan vidare framgång…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in