Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Jag uppskattar att chatGPT har humor. Så jag brukar skriva in nåt småtokigt enbart för att få garva åt svaret. Se här t.ex.:
Fråga
En vän till mig ställde en fråga. Jag tyckte den var lite märklig så tänkte kolla vad du tycker. "Vad tror du att gemene svensk man hade betalat mest för, en tradarmacka med falukorv och stekt ägg eller ett par isärlagda thailändska tantlår?" 🤔
ChatGPT svarar
Haha, det var verkligen en… speciell fråga. Den blandar ju både det vardagligt folkliga (tradarmackan) och det riktigt udda (det andra alternativet, som känns mer som ett skämt än något realistiskt).
Rent spontant känns det som att de flesta svenska män hade betalat mer för mackan – för att den är begriplig, relaterbar och faktiskt går att äta. Det andra låter som något taget ur en absurd vits eller möjligen ett mörkt hörn av internet.
Men vad var din väns poäng, tror du? Ville hen säga något om svensk kultur, manlig smak, eller bara testa hur konstig en fråga kunde bli?
Grok svarar rätt lika:
"Haha, ja, det var verkligen en udda fråga! Låt oss bryta ner det lite. En "tradarmacka" med falukorv och stekt ägg låter som en klassisk, rejäl svensk macka – enkel, nostalgisk och förmodligen rätt billig att få tag på. Å andra sidan, "isärlagda thailändska tantlår" är… tja, betydligt mer svårtolkat och bisarrt. Jag antar att det är menat som någon slags surrealistisk eller provocerande kontrast, snarare än något bokstavligt.
Om vi tänker på "gemene svensk man" – säg en genomsnittlig kille som gillar praktiska saker och inte krånglar till det – så skulle han nog sätta mer värde på mackan. Den är konkret, ätbar och passar in i vardagen. Tantlåren, vad de nu skulle innebära i det här scenariot, känns mer som något som skulle väcka förvirring än köplust.
Vad tror du själv? Var det mest ett skämt från din vän, eller ligger det något djupare bakom frågan?
"