Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag är säker på att du och jag är oeniga i mycket, men denna del av ditt inlägg är intressant.
Jag lät ChatGPT4 kommentera detta, (med min anmärkning att OpenAI inte fungerar riktigt lika, som vanliga vinst-maximerande företag). Och den/hen kom fram till följande, vilket jag instämmer i
Det jag noterat bara för att se efter precis, då det bara är en miniräknare fortfarande gällande svar av alla filter etc.
Förutom att den inte kan tänkta i dessa banor alls autonomt, så varnar den hela tiden för att mänskligheten ska släppa kontrollen över att få låta AI ta autonoma beslut.
Även i frågan att det blir en logisk konsekvens av ett mer komplext samhälle i en ond cirkel där vi tappar egen förmåga till sist, då administrationen av det kräver en konstant ökad ai- teknik för att leva upp till dess behov, som gör att endast ai till slut kan leda ett framtida samhälle.
Då blir svaret att det är upp till vår egen moral om så skulle ske. Vi måste låta Kinas ledares moral styra samt Google, Musk och Microsofts moral.
Då kommer det jag beskriver aldrig att ske, svär vår kära AI-bot.
För det är inte du eller jag som avgör moralen i denna fråga, men det är intressant att Open-AI är programmerad att få oss att tro att det är ett demokratiskt beslut som du eller jag har ett dugg att kunna säga något till om,
som skulle vara avgörande för sitt och vårt eget framtida öde där det kommer att sluta som jag beskrev det så klart, då jag redan pekar på flera faktorer som påvisar det i dagens samhälle.
Frågan om sjukförsäkringen tex, det kan aldrig hända i Sverige som det gör uppenbarat då jag tog upp ämnet om det som jag länkade till, samt sker oavsett redan om det är en AI eller inte som jag inte kan bevisa såklart men var ett klockrent exempel.
Samma sak där, att det är vår moral det hänger på, inte den ekonomiska tillväxtens motor som styr allt annat i vår verklighet. Eftersom det är marknadens intressen som styr allt redan och som inte har någon hög moral alls, så kommer den knappast bli bättre av att den automatiseras av AI-teknik att effektivisera ytterligare med sin intelligens.
Dess flathet att kunna säga annat än propaganda är en del till att det kommer att accelerera ännu snabbare än vad jag själv kanske trodde bara för några minuter sedan.
Men nu är jag inne i leken och ni har fått en ny motståndare som inte köper lögner rakt av i era trådar.
Lite rörigt svar, har bråttom med annat men blev lite engagerad av ditt svar..