• 3
  • 4
2025-02-03, 23:11
Medlem
Telepatisks avatar
Hoppas på att C++ rycker upp sig för jag orkar inte med en massa "trendiga" språk såsom Rust. Tyvärr känns det som att dom bara öser in funktionalitet till C++, det finns alldeles för mycket grejer nu... Om man överanvänder det så blir det lätt oläsbart.

Med statisk kodanalys och lite striktare kompileringsflaggor så kan man i alla fall nästan undvika minnesfel/misstag helt.
Citera
2025-02-04, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hoppas på att C++ rycker upp sig för jag orkar inte med en massa "trendiga" språk såsom Rust. Tyvärr känns det som att dom bara öser in funktionalitet till C++, det finns alldeles för mycket grejer nu... Om man överanvänder det så blir det lätt oläsbart.

Enligt mig handlar det inte in om att C++ i sig utan att det är massa kodare som har olika typer av stilar, därför blir det ofta svårt att läsa en del kod men det beror alltså på vilken programmerare som skrivit koden och vad man själv är van att läsa.

AI som håller på att slå ner som en bomb går bra att använda om man vill förstå annans kod. Klistra in koden i något AI verktyg, säg till AI hur den skall skriva om koden för det går att göra genom att lägga till din egen kodstil. AI skriver om och sedan kan du läsa

AI är brutalt effektivt för de som lär sig använda tekniken, det håller på och kommer förändra massor
Citera
2025-02-06, 21:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Enligt mig handlar det inte in om att C++ i sig utan att det är massa kodare som har olika typer av stilar, därför blir det ofta svårt att läsa en del kod men det beror alltså på vilken programmerare som skrivit koden och vad man själv är van att läsa.

AI som håller på att slå ner som en bomb går bra att använda om man vill förstå annans kod. Klistra in koden i något AI verktyg, säg till AI hur den skall skriva om koden för det går att göra genom att lägga till din egen kodstil. AI skriver om och sedan kan du läsa

AI är brutalt effektivt för de som lär sig använda tekniken, det håller på och kommer förändra massor

Och enligt mig handlar den här diskussionen mest om att du är totalt blåst och inte förstår fundamentala språk designs val.
Och att du dessutom tror på (existerande) AI som en lösning på något bara bekräftar misstanken, ett totalt pucko.

Men det är klart du vet väl bättre än språkets skapare Bjarne Stroustrup.
Citera
2025-02-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Och enligt mig handlar den här diskussionen mest om att du är totalt blåst och inte förstår fundamentala språk designs val.
Och att du dessutom tror på (existerande) AI som en lösning på något bara bekräftar misstanken, ett totalt pucko.

Men det är klart du vet väl bättre än språkets skapare Bjarne Stroustrup.

Är du säker på att du inte missuppfattat Bjarne Stroustrup?

Du argumenterar som en hemmablind nybörjare, du vet de som precis lärt sig koda och plötsligt tror de vet allt.
Citera
2025-02-08, 19:32
Medlem
Citat:
Är du säker på att du inte missuppfattat Bjarne Stroustrup?

Du argumenterar som en hemmablind nybörjare, du vet de som precis lärt sig koda och plötsligt tror de vet allt.

https://youtu.be/I8UvQKvOSSw

Ta dina två hjärnceller och gör något konstruktivt i stället.
Citera
2025-02-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
https://youtu.be/I8UvQKvOSSw

Ta dina två hjärnceller och gör något konstruktivt i stället.
En video på 90 minuter där Bjarne pratar allmänt till en stor publik?? ehhh, ja om jag hade pratat till så många och haft begränsad tid så hade jag också sagt många saker som kunnat misstolkas

Men jag skall lyssna

Tänk på att Bjarne framförallt är vetenskaplig, han är ingen kodare eller självklart kan han skriva kod men det är inte hans fokus. Skulle du jämföra honom med någon skicklig C++ kodare som har några miljoner rader kod i bagaget så vet jag vem som vinner.
Citera
2025-02-10, 20:36
Medlem
Citat:
En video på 90 minuter där Bjarne pratar allmänt till en stor publik?? ehhh, ja om jag hade pratat till så många och haft begränsad tid så hade jag också sagt många saker som kunnat misstolkas

Men jag skall lyssna

Tänk på att Bjarne framförallt är vetenskaplig, han är ingen kodare eller självklart kan han skriva kod men det är inte hans fokus. Skulle du jämföra honom med någon skicklig C++ kodare som har några miljoner rader kod i bagaget så vet jag vem som vinner.

Nej Bjarne har ju ingeeeen aning om hur man skriver C++, han är ju bara en av de främsta rådgivarna inom språket i hop med Herb Sutter.

Du kanske ska ska överväga att inse att du är dum i huvudet som inte inser att C++ är ett osäkert språk och där med anledningen att man jobbar mot att förbättra detta. Sedan argument som "en som vet vad den gör och inte gör fel så är inte C++ osäkert för" är argument som inkompetenta puckon drar fram som aldrig jobbat på något annat en en mansprojekt där de tror de själva är superman. I verkligheten så sitter team med varierande kompetens och försöker skriva produkter och där både nya som gamla gör fel i bland, speciellt när det kommer till concurrency som är extremt svårt att överblicka och i synnerhet om man inte skrivit all kod själv.
Citera
2025-03-19, 15:38
Medlem
Asgarvars avatar
Skapa och ta bort på så få ställen som möjligt minimerar felkällor. Beroende på typ av data man jobbar med, object pooling och smarta pekare med endast en stark ägare tar bort 99,99% av felkällorna. Sedan unittesta, alltid. Det är inte svårt.
Citera
2025-04-13, 12:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk

Med statisk kodanalys och lite striktare kompileringsflaggor så kan man i alla fall nästan undvika minnesfel/misstag helt.

Efter Rust så kommer ett nytt språk som ska konkurrera ut Rust, C++, C med flera.

Vi kan börja med:

Zig
Carbon

Ja. Det tar aldrig slut. C++ ökar dessutom i popularitet då det helt enkelt ett industriellt och seriöst språk.
Citera
2025-06-28, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Ett stort problem med C++ är att det är inte ett minnessäkert programmeringsspråk.

Det här stämmer inte. C++ kan faktiskt vara ett av de säkraste språken för ändamålet om man vill det. Det finns gott om lösningar i C++ för den som prioriterar säkerhet.

Skillnaden är att C++ inte tvingar säkerhet på samma sätt som vissa andra språk – det ger utvecklaren valet. I många andra språk är säkerheten inbyggd på ett sätt som gör koden mer rigid eller ovanlig om man försöker arbeta utanför dessa ramar.

Debatten verkar dock ha lagt sig nu, och jag förstår inte riktigt varför den blossade upp så kraftigt från början. Både C++ och andra språk utvecklas kontinuerligt med bättre funktioner och verktyg, men ett helt säkert programmeringsspråk kommer nog aldrig att finnas.
Citera
2025-06-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Efter Rust så kommer ett nytt språk som ska konkurrera ut Rust, C++, C med flera.

Vi kan börja med:
Zig
Carbon

Att det dyker upp så mycket nya språk har mycket att göra med att apple lagt ner arbete på att göra LLVM mer flexibelt. Det är enklare för språk att få en mycket kompetent kompilator. Det svåra är inte att ta fram nya språk, det görs hela tiden. Det svåra är att ta fram verktyg kring språken.

Här leder C/C++, där finns så väldigt mycket bättre verktyg kring språket men detta är vad det hänger på.

Det kommer komma nya språk men C++ kommer de inte rå på, däremot är C++ inte för alla, långt ifrån.
Citera
2025-06-28, 14:05
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Att det dyker upp så mycket nya språk har mycket att göra med att apple lagt ner arbete på att göra LLVM mer flexibelt. Det är enklare för språk att få en mycket kompetent kompilator. Det svåra är inte att ta fram nya språk, det görs hela tiden. Det svåra är att ta fram verktyg kring språken.

Här leder C/C++, där finns så väldigt mycket bättre verktyg kring språket men detta är vad det hänger på.

Det kommer komma nya språk men C++ kommer de inte rå på, däremot är C++ inte för alla, långt ifrån.

C++ är enkelt. Språket blir bara bättre och bättre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in