C++ är på väldigt många sätt ett fruktansvärt programmeringsspråk tycker jag, men jag tycker också att Bjarne har rätt i mycket här. Det handlar om verktyg som används utan att folk kollar eller bryr sig om regler/best practices/hantverket, skiftnyckel-analogin ovan är klockren!
Är C-programmerare själv, men jag tycker rust är rätt ballt, dock så har minnessäkra (eller snarare
minnessäkrare) språk funnits länge. Kanske har NSA insett att kineserna har fler minnesrelaterade 0-days än dom själva nu, och vill rikta in sig på den fantastiska attack-vektorn 'cargo install leftpad' istället?
Att just static analyzern skulle vara en del av standarden låter som en knee jerk reaction på det där pinsamma och tragiska utspelet från CISA om minnessäkra språk.
Det är pinsamt för att det anspelar på att detta skulle vara någon silverkula, vilket det inte är (jag har en heartbleed-proof-of-concept i rust om nån är intresserad) samtidigt som de föreslagna ersättningsspråkens "best practices" öppnar upp för helt nya attackytor.
Det är tragiskt därför att det hintar om att IT-branchen nu börjar regleras av direktiv som detta, vilket kommer leda till att innovationstakten sjunker rejält, och det är aldeles för tidigt för det.
Håller även till viss del med om komitte-kritiken ovanför, men samtidigt är det tack vare standardiseringen som det kan finnas toolchains till hundratals platformar. Sist jag kollade gick Rust inte ens att bootstrapa på 32-bit pga address space.
Utan formell spec till rust så lever den i rustc-implementationen. gcc kämpar på men kommer de vara ur sync med olika features i olika implementationer tills de löser problemet... hur då? Jo antagligen med en standard för språket och då får man folk utan själar som sitter med meterhöga papperstravar och skiter i ekosystemet.