2023-05-28, 19:28
Medlem
Funderar på att köpa en Renault clio från 2015, gått 15 000 mil, kamremen är bytt och ska inte vara något fel på den. Bilen kostar 80 000kr.

Har någon erfarenhet av en Renault? Är de en bra bil som är värd pengarna eller ska man satsa på någon annan? Finns det några vanliga fel som ofta uppstår hos en Renault?
Citera
2023-05-28, 20:30
Medlem
Har bara erfarenhet utav lite äldre Renaults (2006-2008?) och slutsatsen var att de pallar inte med vårat väder speciellt bra. Alla 3 bilarna (dåvarande svärfars bilar) läckte in vatten via antennen på taket (gummit runt antennen spricker så småningom) och när den börjar ta in vatten där så gick det direkt till elektroniken i taket/runt backspegeln och dödade all elektronik. 16tkr att byta ut elsystemet (nej tack).

De har säkert åtgärdat detta problem sedan länge dock men Clio hör väl till budgetsegmentet och pengar ska sparas och vinster maximeras.
Citera
2023-05-28, 21:52
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Känner en som har en 2011 och är nöjd. Det jag sett press varna för historiskt är kamremskostnader.
Finns det stora begagnatboken fortfarande? I så fall bör du köpa/läsa den. 200kr för att få ut det mesta ur 80k.
Citera
2023-05-29, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestmussen
Finns det några vanliga fel som ofta uppstår hos en Renault?
Elfel i alla dess möjliga former. Strul med startspärr och nyckelkort. Förvånansvärt många Renaulter jag har haft verkar ha ett problem med att höger baklampa pajar. Har även lagt märke till det på andra Renaulter ute i trafiken när jag började förstå att det nog inte var en ren slump.
Dock gäller det äldre bilar än 2015. Man kan ju HOPPAS att de fått ordning på eländet med åren... Men man ska vara högst medveten om att Renault ÄR ett bilmärke med lågbudget-profil!
Citera
2023-05-29, 09:46
Medlem
zoombos avatar
Läs min überlånga tråd om "Clion från helvetet" som finns här någonstans. Det var visserligen en äldre modell men min avhållsamhet från detta märke kommer nog att bestå efter att ha borrat djupare i dess konstruktion.
Citera
2023-05-29, 09:57
Medlem
prokaryotkungens avatar
En mycket duktig bilmekaniker jag känner klassar Renault som "engångsbil". Köp den ny och kör inte för länge med den så är det en bil i alla fall.
Det är just elfelen som spökar mest. Det är varken roligt eller billigt att ordna till.
Citera
2023-05-29, 09:59
Medlem
Månsans avatar
Nästan alla bilar nu för tiden är ganska bra. Clio är naturligtvis inte lika bra som Toyota Yaris, Honda Jazz eller Mazda 2 som aldrig går sönder. Yarisen har till och med 10 års fabriksgagaranti. Men Clio är en trevlig bil med god komfort. Jag hade dock satsat på en bil med lägre miltal. Allt möjligt jävelskap i stort och smått riskerar att dyka upp vid ungefär 15 tusen mil. Jag hade satsat på en bil med ca 6-7000 mil.
Citera
2023-05-29, 10:05
Medlem
keyzexs avatar
Felet med att vatten läcker in via antennen kan Du glömma på den årsmodellen.
Jag har två Renault Megane en från 2004 aldrig några bekymmer med den ägt den i fyra år, och en från 2015 ända felet med den var att den läckte in vatten via panoramatakets dränerings slangar i överigt mycket nöjd med den utom TOmTom gps:en.

Länk till den bästa Renault tråden här, men den bilen är betydligt äldre en dit objekt, men läs den för den är spännande och Flashback historisk.

(FB) Renault Clio -05 tvärdog och inte vill starta - tips emottages
Citera
2023-05-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestmussen
Funderar på att köpa en Renault clio från 2015, gått 15 000 mil, kamremen är bytt och ska inte vara något fel på den. Bilen kostar 80 000kr.

Har någon erfarenhet av en Renault? Är de en bra bil som är värd pengarna eller ska man satsa på någon annan? Finns det några vanliga fel som ofta uppstår hos en Renault?
Är det privat eller näringsidkare som säljer?
Ingen seriös näringsidkare säljer bilar i den prisklassen och på det miltalet.
Återstår MENA som jag på det bestämdaste avråder från att ha att göra med.

Sök en privatperson som annonserar.
Kolla med regnr upp bilen och säljaren på biluppgifter.se car.info och Transportstyrelsen - de är alla gratis.
1-ägarbil är bingo.
Många yngre ägare på kort tid är No No.
Bilar som rullat i Norrlands inland hos en pensionär är också bingo.
Undvik bil som pendelkörts i storstad.
Ha överensseende med lite stenskott och dörruppslag från varuhusparkeringar.

Ta en funderare på om du inte ska vidga vyerna och kolla även på kvalitetsbilar som Honda Jazz, Suzuki Alto, Mazda 2 eller Toyota - för totalekonomins och välbefinnandets skull.

Blir du osäker inför en bil du gillar, och inte har någon kompis att konsultera, kosta på en konditionsbesiktning hos någon bilbesiktningsstation - kan vara en väl värd investeringen.

Lycka till.
Citera
2023-05-30, 13:36
Medlem
elbels avatar
om du inte köper europeisk premium inkl volvo så köp asiatiskt

sen är ju rubriken lite som "är röda hus bra?"

vad ska du göra med bilen?
Senast redigerad av elbel 2023-05-30 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in