Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-17, 08:52
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Man undrar hur en iraniern blir dömd i Sverige för brott som gjorts i Iran. Är det inte utanför svensk juridiskt område.

eftersom sverige inte längre har några bekymmer på vår fridfulla och funktionella hemmaplan kan vi ägna oss åt juridisk globalism. så kallade överträdelser av den internationella humanitära rätten.
Citera
2024-06-17, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den kvarvarande ”svenskens” juridiska status är naturligtvis helskum. Att efter en dödsdom och efter att ha läkarturistat i Sverige (och andra länder) få medborgarskap i ett fängelse har naturligtvis fått Iran att se Sverige som en juridisk rättshaverist fars.

Om Sverige vill vara juridiskt seriöst måste man införa en tillsvidareregel som per automatik ger alla iranska medborgare dubbelt svenskt medborgarskap. Då kan man gasta om frigivning av allt från dömda felparkerare till pederaster.

I ett fall är Iran emellertid ett föredöme. Transgender har en stark ställning och skulle kunna importeras som sagoberättare till Svenska barn när tillgången här tryter.

Har du ens läst länken. Inte alls stark ställning, det står dels att de är tvingade att genomgå operation och dels att trakasserier och våld mot dem är mycket vanligt och att de har en svag ställning och utsatts för stor diskriminering.
”trans individuals facing very high levels of discrimination, from the law, the state, and from the wider society”. Mm.
Citera
2024-06-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Han var EU-diplomat, bara en person helt okunnig inom internationella relationer, alternativt nån slags narcissist eller psykopat som tror att regler och risker inte gäller dem hade rest dit. Även jag som avgudar området och den gamla kulturen i Iran, älskar Iranier i allmänhet hade aldrig rest dit med den regimen. Speciellt inte som EU-diplomat.
Själv undrar jag om han är spion åt Iran nu och ifall allt detta var planerat.
Han skulle inte ha åkt och hälsat på den där kompisen, även om han varit där förut, förstås! Avrådde ingen honom? Trots det kunde inte svenska myndigheter offra varken honom eller Azizi, med hänvisning till "får skylla sig själv"-principen! Spion åt Iran hoppas man ju på att han inte är...rätt korkat val av Iran, eftersom han har ögonen på sig.
Citera
2024-06-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Eftersom han bodde i Belgien och flög från Bryssel och inte var med på returflyget hem till Bryssel, är det inte enbart en sak för Sverige. Folk har skrivit i trådarna här att "det borde sättas upp skyltar med UD:s avrådan på Arlanda" när det varken var från Sverige den utvandrade JF åkte, eller fanns en avrådan hos svenska UD när han reste från Bryssel.

En svensk medborgare får utan restriktioner förflytta sig från ett EU land utan problem
Vi är medlemmar i EU , så om jag flyger från Paris till Doha
så är jag trots bosatt i Frankrike svensk medborgare
Eller du vill att jag skall först flyga Paris -Arlanda och sedan Doha
Typiskt svensk genomsnittskonsument eller rånad sosse
som bara skall ifrågasätta allt
Tack gode gud att jag flyttade till Frankrike julen 2002
Citera
2024-06-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En pizzeriaägare från Norrköping åkte på badsemester i Iran men blev hängd av regimen! Det ledde bara till några notiser i tidningarna. Inget stort diplomatiskt bråk.

Jag tror alltså inte på detta. (Däremot kan säkert en turist hamna i trassel som beror på storpolitik.) Jag tror att Iran, USA, EU och andra håller på att bygga upp en situation där konflikter kan komma att utlösas i Mellanöstern och EU får möjlighet att fortsätta strypa våra oljetillgångar och kontrollera Europas länder genom energisvält. Det lutar mot ännu högre bensin och elpriser för oss, tippar jag. Trump kan bli den som utlöser energikrisen. Hans utträde ur Iran-kärn-avtalet och trupper till Persiska Viken var rent vansinne.

Nej, han åkte på badsemester i TURKIET, blev kidnappad därifrån till iran, hängdes i iran!
Citera
2024-06-17, 09:56
Medlem
Såg några sekunder av intervjun med Djalalis hustru i Agenda nu.
Hon samtalade på engelska, inte svenska. Har inte hon bott tillräckligt länge i Sverige för att lära sig svenska? Anklagar Sverige för diskriminering trots att maken inte var svensk medborgare när han blev dömd. Kom denna anklagelse på svenska eller engelska? Om engelska blir ju anklagelsen bara ännu mer jättekonstig.
Senast redigerad av PooSausage 2024-06-17 kl. 10:00.
Citera
2024-06-17, 10:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför ljuger du för? Och du utsätter människor för risk. Du är en hemsk människa. Det kan uppenbart vara problem att besöka Iran.
Det kan vara problem att besöka de flesta länder. Man ska inte resa till andra platser under falska föreställningar, hålla sig till regler och sköta sig rent allmänt.
Irans turism har en boom just nu efter covid.
Det finns hur många reseskildringar som helst man kan läsa om solo turister/kvinnor som besökt landet åtskilliga gånger. Ska inte gå in i detalj mer då det blir fel forum.del. Men rätt ska vara rätt.
Citat:
Dispel all the myths you have heard of this mighty country. Iran is safe for tourists
https://www.worldsnowboardguide.com/iran.html
Citera
2024-06-17, 10:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Han skulle inte ha åkt och hälsat på den där kompisen, även om han varit där förut, förstås! Avrådde ingen honom? Trots det kunde inte svenska myndigheter offra varken honom eller Azizi, med hänvisning till "får skylla sig själv"-principen! Spion åt Iran hoppas man ju på att han inte är...rätt korkat val av Iran, eftersom han har ögonen på sig.
Det var ju inte bara en "kompis" han träffade på enligt Irans underrättelsetjänst. Det var människor som redan hade span på sig.
Citera
2024-06-17, 10:23
Medlem
Nu fick vi två svenskar för en iranier. Jag tycker att det var rätt gjort. Samtidigt är det komplicerat att utväxla med en skurkstat som Iran, som förmodligen kommer fortsätta gripa svenskar och andra nationaliteter i syfte att utpressa för att få hem fler dömda iranier. Vi räddar två svenska liv samtidigt som vi uppmuntrar ett beteende och släpper en dömd iranier som borde ha suttit sitt straff. Enstaka utväxlingar som nu kan vara rimligt, men om detta innebär ny praxis så kommer det utnyttjas av Iran och kanske andra länder.

Jag tycker att Kristersson bör, om så inte redan gjorts, gå ut med en uppmaning till svenska folket att inte resa till Iran eller andra länder där detta förekommer med en tydlig förklaring kring dessa länders beteende. Iran är gärningsman i detta, men genom att resa till Iran möjliggörs brottet. De två som nu släpptes har också ett visst ansvar för att en dömd folkrättsbrottsling släpps på fri fot. Jag är medveten om att avrådan finns att läsa på myndighetshemsidor men det verkar inte ha gått in i huvudet på dessa två, så förmodligen finns det fler som riskerar att resa dit och bli gripna för utpressning i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Såg några sekunder av intervjun med Djalalis hustru i Agenda nu.
Hon samtalade på engelska, inte svenska. Har inte hon bott tillräckligt länge i Sverige för att lära sig svenska? Anklagar Sverige för diskriminering trots att maken inte var svensk medborgare när han blev dömd. Kom denna anklagelse på svenska eller engelska? Om engelska blir ju anklagelsen bara ännu mer jättekonstig.

Ja, det är väldigt löjligt. Jag förstår att hon är ledsen, men jag förstår inte kritiken. Särskilt när det är uppenbart att regering och säkerhetstjänst har gjort vad de kunnat för att få hem honom.
Citera
2024-06-17, 10:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Nu fick vi två svenskar för en iranier. Jag tycker att det var rätt gjort. Samtidigt är det komplicerat att utväxla med en skurkstat som Iran, som förmodligen kommer fortsätta gripa svenskar och andra nationaliteter i syfte att utpressa för att få hem fler dömda iranier. Vi räddar två svenska liv samtidigt som vi uppmuntrar ett beteende och släpper en dömd iranier som borde ha suttit sitt straff. Enstaka utväxlingar som nu kan vara rimligt, men om detta innebär ny praxis så kommer det utnyttjas av Iran och kanske andra länder.

Jag tycker att Kristersson bör, om så inte redan gjorts, gå ut med en uppmaning till svenska folket att inte resa till Iran eller andra länder där detta förekommer med en tydlig förklaring kring dessa länders beteende. Iran är gärningsman i detta, men genom att resa till Iran möjliggörs brottet. De två som nu släpptes har också ett visst ansvar för att en dömd folkrättsbrottsling släpps på fri fot. Jag är medveten om att avrådan finns att läsa på myndighetshemsidor men det verkar inte ha gått in i huvudet på dessa två, så förmodligen finns det fler som riskerar att resa dit och bli gripna för utpressning i framtiden.

Ja, det är väldigt löjligt. Jag förstår att hon är ledsen, men jag förstår inte kritiken. Särskilt när det är uppenbart att regering och säkerhetstjänst har gjort vad de kunnat för att få hem honom.
Här har du UDs lista över länder de avråder folk att resa till.

https://www.regeringen.se/ud-avrader/
Citera
2024-06-17, 10:34
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kan vara problem att besöka de flesta länder. Man ska inte resa till andra platser under falska föreställningar, hålla sig till regler och sköta sig rent allmänt.
Det finns hur många reseskildringar som helst man kan läsa om solo turister/kvinnor som besökt landet åtskilliga gånger. Ska inte gå in i detalj mer då det blir fel forum.del. Men rätt ska vara rätt.

UD avråder från ALLA resor till Iran. Som svensk vit person är du inte säker för regimen. Om det pågår politiska diskussioner kan man bli en bricka i ett spel. Om man ändå åker till Iran kan man inte räkna med att UD tar hem dig.
Citera
2024-06-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Som regimen i Iran är skit så är det större risk att åka till Iran. Jag vet många oskyldiga som skulle hängas om de åkte tillbaks till Iran.

Mina vänner som har varit Iran tycker befolkningen där är trevlig. Men att regimen är skit.

Att huvud taget försvara regimen i Iran på något sätt är gräsligt. Man tror nästan att du jobbar åt VEVAK.

PS 2023 hade Iran 6 milj utländska turister. 2019 hade Iran 9.1 milj utländska turister. Sverige 2023 16 milj utländska turister. Irans turist boom liknar mer en fis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in