Nu fick vi två svenskar för en iranier. Jag tycker att det var rätt gjort. Samtidigt är det komplicerat att utväxla med en skurkstat som Iran, som förmodligen kommer fortsätta gripa svenskar och andra nationaliteter i syfte att utpressa för att få hem fler dömda iranier. Vi räddar två svenska liv samtidigt som vi uppmuntrar ett beteende och släpper en dömd iranier som borde ha suttit sitt straff. Enstaka utväxlingar som nu kan vara rimligt, men om detta innebär ny praxis så kommer det utnyttjas av Iran och kanske andra länder.
Jag tycker att Kristersson bör, om så inte redan gjorts, gå ut med en uppmaning till svenska folket att inte resa till Iran eller andra länder där detta förekommer med en tydlig förklaring kring dessa länders beteende. Iran är gärningsman i detta, men genom att resa till Iran möjliggörs brottet. De två som nu släpptes har också ett visst ansvar för att en dömd folkrättsbrottsling släpps på fri fot. Jag är medveten om att avrådan finns att läsa på myndighetshemsidor men det verkar inte ha gått in i huvudet på dessa två, så förmodligen finns det fler som riskerar att resa dit och bli gripna för utpressning i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
PooSausage
Såg några sekunder av intervjun med Djalalis hustru i Agenda nu.
Hon samtalade på engelska, inte svenska. Har inte hon bott tillräckligt länge i Sverige för att lära sig svenska? Anklagar Sverige för diskriminering trots att maken inte var svensk medborgare när han blev dömd. Kom denna anklagelse på svenska eller engelska? Om engelska blir ju anklagelsen bara ännu mer jättekonstig.
Ja, det är väldigt löjligt. Jag förstår att hon är ledsen, men jag förstår inte kritiken. Särskilt när det är uppenbart att regering och säkerhetstjänst har gjort vad de kunnat för att få hem honom.