• 2
  • 3
2023-06-03, 11:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Österbotten.

Jag har koll på det hela och det ligger väster och norrut från Nyland.
Sisådär 40 mellan Vasa och Helsingfors.

Ungefär som att en som bor i Stockholm väljer att prenumerera på Sundsvalls Tidning istället för DN.
Något mindre än 40 mil men en rimlig jämförelse.

Så min undran kring varför personer i Nyland skulle vara intresserade av Vasabladet är högst relevant.

Som svensk och prenumerant så anser jag för övrigt att HBL är en mycket bra tidning och skulle aldrig byta ut den.
Som andra största tidning så kanske det finns ett läge för VB att utöka sin omvärldsjournalistik. Det är inte bara lokalnyheter. Vill man ha deep Österbottennyheter så kan man läsa Sydin.
Citera
2023-06-03, 12:20
Avstängd
Undrar om finnarna går på all naziskräck som de hjärntvättar stockholmarna med. Finnarna kommer aldrig att gå på alla EXPO historier.
Citera
2023-06-03, 14:30
Det här är absolut inte bra..

HBL har visserligen alltid lutat åt det liberala hållet men nu blir det fritt fram för den agendasättande journalistiken att diktera innehållet. Det är synd för HBL skärpte sig enligt min mening för circa 10 år sen då man lade mindre fokus på kulturnyheter (kraftigt vinklade sådana) men nu lär det förändras igen..

Västra nyland som jag huvudsakligen läste led av lite samma problem även om den inte var lika pk som HBL. Kulturfokuset lär komma tillbaka och den politiska korrektheten får genomsyra allt.. Snart finns det ingen bra journalistik för oss västnylänningar
Citera
2024-02-21, 08:55
Medlem
Ördögs avatar
Nu blir också svenska Österbotten Bonnier-land. B köper hela HSS Media, som ger ut tidningarna Vasabladet, Syd-Österbotten och Österbottens Tidning.

https://svenska.yle.fi/a/7-10051546
Senast redigerad av Ördög 2024-02-21 kl. 08:57.
Citera
2024-02-21, 13:28
Medlem
Förhoppningsvis blir det mindre politisk korrekthet i de här Österbottniska tidningarna i och med Bonniers köp. Säger en hel del om all den woke som är influerad inom den finlandssvenska journalistkåren.
Citera
2024-05-17, 21:00
Medlem
Ördögs avatar
Klartecken från konsumentmyndigheterna.

https://www.hbl.fi/artikel/3a14c8c5-...f-68c3ecd0db87
Nu har det finländska Konkurrens- och konsumentverket (KKV) godkänt affären där den stora svenska mediejätten Bonnier News köper hela HSS Media av Harry Schaumans Stiftelse. Det berättar Bonnier News i ett pressmeddelande i dag.
/---/
– Det positiva beskedet från KKV var i enlighet med våra förväntningar och vi ser mycket fram mot att nu börja jobba tillsammans. Bonnier News och Dagens Nyheter kommer att kunna skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av journalistiken samt en långsiktig utgivning av tidningarna, säger Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter där de österbottniska tidningar kommer ingå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in