• 1
  • 2
2023-06-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Varför ska vi förstöra vår personliga integritet för att vi haft massinvandring som medfört problem polisen inte kan ta hand om? Jag ogillar gängkriminalitet lika mycket som gemene man, men vissa saker får man lösa på andra sätt. Det är polisens uppgift att förhindra brott och kontanterna som genereras pga detta. Det ska inte drabba laglydiga medborgare.

Att Tyskland och Schweiz ges som exempel är för att de står upp för den personliga integriteten och sekretessen. Min fru är schweizare och är chockad över hur enkelt man kan få tag i vart någon bor, vad de tjänar och vilken bil de kör i Sverige. Det måste finnas gränser, annars är det övervakningssamhälle. Vad jag vet har Schweiz högre levnadsstandard än Sverige trots att de håller sekretess- och integritetsskydd väldigt högt.

Om du hade varit något berest så hade du förstått att ”cash is king” söder om Danmark i Europa. Utanför Europa är det ännu viktigare, t.ex. USA.

Då kommer man till den oundvikliga frågan. Sverige är i ett mycket besvärligt läge när det gäller kriminaliteten. Då kommer man till den oundvikliga frågan. Ska man i det läget sitta med armarna i kors och bara hänvisa till problematiken med den tidigare helt vansinniga massinvandringen eller verkligen vilja göra något åt gängkriminaliteten?

Antingen vill man göra något och således vara beredd på att personligen tvingas offra vissa saker i livet eller så gör man ingenting för att man personligen gillar att bli serverad öl i Hofbräuhaus och det betalat med kontanter.

Visst är det värt att diskutera integritet men det är inte det som är grundproblemet i det öppna samhälle som Sverige trots allt är. Kan man lita på sin granne så kan man vara helt öppen med sitt liv. Har man något att dölja så bygger man murar kring sig själv och sitt boende. Dit är vi på väg om vi inte sätter hårt mot hårt mot de kriminella. Det är helt ofrånkomligt. Ibland måste man tvinga i sig en besk medicin för att bota eller lindra sjukdomen.

Det är inte enbart polisens sak. Det är sak för hela folket.
Citera
2023-06-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
De länder som inte kan ta emot Mastercard eller Visa etc. är inte värda att besöka. Varken på semestern eller vid någon annan tidpunkt.

Det är din egna åsikt. Det speglar knappast vad resten tycker.
Citera
2023-06-02, 14:34
Medlem
Citat:
Om vi verkligen och seriöst ska kunna krossa gängkriminaliteten så är alla, jag säger alla, tvungna att hjälpa till och samtidigt tvingas ge avkast på vissa bekvämligheter. Antingen är man emot det eller för det.

Om man vill komma åt den organiserade brottsligheten så lagför man langare och innehav av knark. En bra utgångspunkt för hur hårt man måste gå är Spanien på 60-talet. Det var 6 års fängelse för innehav oavsett hur mycket eller lite och inga förmildrande omständigheter då.
Citera
2023-06-02, 14:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om vi verkligen och seriöst ska kunna krossa gängkriminaliteten så är alla, jag säger alla, tvungna att hjälpa till och samtidigt tvingas ge avkast på vissa bekvämligheter. Antingen är man emot det eller för det.

Annars är man precis som du skriver naiv.

Vad i Herrans namn har Tyskland eller Schweiz med vårt fosterland Sverige att göra? Helt obegripligt. Varför inte ta upp hur det ser ut i Zimbabwe, Rhodesia eller Franska Västafrika också när du nu är på gång?

Drabbas resterande 99% av befolkningen? Jag betvivlar att 100% av sveriges befolkningen någonsin har satt sin fot i sådana smutsiga fossilobjekt som s.k växlingskontor.
Jag tror du har fel.
Vanligt är att man har med sig lite av valutan i kontanter eftersom det inte är säkert att man hittar en bankomat direkt.
Vanligt är också att folk som besöker Sverige växlar till kontanter.
Hela världen är liksom inte digitaliserad och i princip kontantlös som Sverige.
Citera
2023-06-02, 15:07
Medlem
Citat:

Annars är man precis som du skriver naiv.

Vad i Herrans namn har Tyskland eller Schweiz med vårt fosterland Sverige att göra? Helt obegripligt. Varför inte ta upp hur det ser ut i Zimbabwe, Rhodesia eller Franska Västafrika också när du nu är på gång?

Drabbas resterande 99% av befolkningen? Jag betvivlar att 100% av sveriges befolkningen någonsin har satt sin fot i sådana smutsiga fossilobjekt som s.k växlingskontor.

Rhodesia som land slutade existera för 50 år sedan och franska Västafrika för 70 år sedan.
Svårt att säga hur där ser ut i dagsläget.

Prova att investera i en jordglob,kan vara en bra grej för dig då du inte reser så mycket.
Senast redigerad av Pibesill 2023-06-02 kl. 15:09.
Citera
2023-06-02, 15:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag läser att rikspolischefen är inne på att växlingskontoren har en särskild roll när det gäller att tvätta pengar.

"Rikspolischefen Anders Thornberg säger vid en pressträff att ett av de största hoten som polisen just nu ser är den ekonomiska brottsligheten.

Där spelar växlingskontoren en särskild roll."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1130599

Börjar det inte vara dags att på något sätt förhindra växlingskontoren att verka i Sverige? Det är väl ingen normal människa under 70 år som springer in på ett växlingskontor med en bunt sedlar nu år 2023? Om nu sådana personer finns borde de vara fall för psykiatrisk vård.

Kan ett sätt vara att krossa växlingskontoren genom att lägga extremt höga avgifter för att de ska få bedriva verksamhet i Sverige?
Varför inte förbjuda ekonomisk brottslighet istället?
Eller har man redan gjort det, och det funkade inte?
Citera
2023-06-02, 18:42
Medlem
Ghibellinos avatar
Suck, ytterligare en nyttighet som ska bort eftersom polisen inte längre kan stävja brott. Liksom att förbjuda kontanter. Vi får ett genomkriminaliserst samhälle och en polisstat. På samma gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in