Citat:
Fast jag har rätt att klaga på vem jag vill, särskilt i ett diskussionsforum. Du har dock fel gällande självmord och ålder, det är män i åldrarna 50-59 som oftast begår självmord, absolut inte 80-åringar som ändå är på väg att dö inom en vecka. Och den grupp där självmorden ökar som mest är hos de som är under 20 år gamla. Sätt Japan i kontext mot resten av G7: i Japan är självmord den vanligaste dödsorsaken för unga människor i åldrarna 15-34 och det är det enda landet i G7 (som innefattar i stort sett alla stormakter i väst där statistik förs som bäst) där självmord är den vanligaste dödsorsaken för folk mellan 15-34.
Jag kan diskutera dina andra punkter när du tagit till dig detta så att jag inte ger dig 10 andra grejer att bemöta och du duckar elefanten i rummet.
Jag kan diskutera dina andra punkter när du tagit till dig detta så att jag inte ger dig 10 andra grejer att bemöta och du duckar elefanten i rummet.
Varför är du så besatt av självmord i Japan?
Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga i de flesta I-länder. År 2021 begick ca 20 000 självmord i Japan, samma år ca 50 000 i USA. USAs befolkningsmängd är 200 miljoner mer än Japan. Är det en så extremt stor skillnad totalt eller? Snarare är det skrämmande att det blivit så vanligt i ursprunglingen kristna länder med självmord.
Man har ett helt annat tänk gällande livet i asien-asien, ett tänk som i sig ursprunglingen kommer från kinesisk livsfilosofi.
Västerlänningar må tycka och tänka vad de vill om Japan, Sydkorea m.m göra narr av dem som om vi vore bättre osv men i slutändan så rullar livet på därborta och de är några av världens bästa länder, säkra, homogena, stolta. Att jobblivet är stressigt för många (som om de flesta svenskar inte är stressade eller hatar sina jobb...) är väl sant men de kommer stå kvar som vinnarna när väst faller och Muhammed halshugger din familj på det lokala torget som familjeunderhållning.