Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-04-18, 11:29
  #85
Medlem
En gång i världen fick man röka inne på krogen!
Nu har jag inte varit på krogen på 100 år, hur går det till nu när folk ska röka och inte ens kan gå utanför krogporten och göra det? Inte så mycket rökande alls som sker då eller?
Röker inte längre, blir inte förvånad om fler som jag tar sig en snus istället. Kokainet verkar ha ökat lavinartat istället, så antar folk pundar och dricker mocktails istället för super och röker?
Citera
2024-04-18, 12:32
  #86
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, det medför samma risker om du befinner dig i personens direkta närhet varje gång denne röker, vilket naturligtvis ingen gör. De flesta röker dessutom inte inomhus, det blev omodernt för många decennier sedan. Att passiv rökning utomhus skulle leda till KOL är lögnpropaganda, men vill man vara konsekvent bör man isåfall förbjuda all biltrafik i städerna, då detta utgör en minst lika stor fara.
Om jag alltid har en rökare runt mig, oavsett om det är samma eller olika, spelar inte någon roll, så blir effekten den samma.
Sluta försvara rökning. Det tillför inget bra för mänskligheten. Bilen däremot. Den är till nytta för hela världen och det sker just nu en omställning som skall leda till bättre luft.
Citera
2024-04-18, 12:42
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Om jag alltid har en rökare runt mig, oavsett om det är samma eller olika, spelar inte någon roll, så blir effekten den samma.
Sluta försvara rökning. Det tillför inget bra för mänskligheten. Bilen däremot. Den är till nytta för hela världen och det sker just nu en omställning som skall leda till bättre luft.

Ingen har en rökare runt sig "alltid". Hur länge röker genomsnittsrökaren sammanlagt varje dag? En timme, om ens det? Oftast gör denne detta i ensamhet eller i sällskap med andra rökare. Att ha ett skitigt industrijobb eller att vistas utomhus i vältrafikerad stadsmiljö är värre för hälsan än att bo tillsammans med en rökare.

Jag, och de flesta i min bekantskapskrets, är icke-rökare, men hetsen mot rökare är vansinnigt oproportionerlig. Att hela samhället ska anpassas efter en liten minoritet överkänsliga kretiner som anser att allt är farligt och/eller kränkande är jävligt tröttsamt.
Citera
2024-04-18, 18:11
  #88
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Att hela samhället ska anpassas efter en liten minoritet överkänsliga kretiner som anser att allt är farligt och/eller kränkande är jävligt tröttsamt.

En rökare kan vara vart den vill. Där det röks och där det inte får rökas. En som inte vill andas cigarettrök kan inte vara där rökare röker. Så vilken grupp har mer frihet tycker du?
Citera
2024-04-21, 07:26
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
En rökare kan vara vart den vill. Där det röks och där det inte får rökas. En som inte vill andas cigarettrök kan inte vara där rökare röker. Så vilken grupp har mer frihet tycker du?

Jag hävdar att passiv rökning utomhus är ett inbillat problem. Ingen tar skada av att en rökare sitter något bord bort och bolmar. Att en bil kör förbi uteserveringen är värre, men detta tycks inte störa någon.
Citera
2024-04-21, 09:01
  #90
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag hävdar att passiv rökning utomhus är ett inbillat problem. Ingen tar skada av att en rökare sitter något bord bort och bolmar. Att en bil kör förbi uteserveringen är värre, men detta tycks inte störa någon.
Du kan få en astmaattack av cigarettrök. Som du även kan dö av. Små barn är känsligare. Så sluta nu ta rökarena i försvar. Ni behöver inte röka över allt. Punkt.
Citera
2024-04-21, 09:56
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Du kan få en astmaattack av cigarettrök. Som du även kan dö av. Små barn är känsligare. Så sluta nu ta rökarena i försvar. Ni behöver inte röka över allt. Punkt.

Är man så pass känslig att man riskerar att avlida av att befinna sig på en uteservering är det nog bäst att stanna hemma, helt ärligt. En sån person lär väl få andnöd om bordsgrannen har en kraftig parfym också.
Citera
2024-05-01, 01:27
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Tycker det är bra, eftersom jag är icke-rökare. Jag är samtidigt drogliberal, men min "liberalitet" begränsar sig till att folk (jag) ska kunna skopa i mig kokain en gång om året eller så, inte att jag ska få i mig giftiga avgaser av någon annan.

Ergo; gör det du vill med din kropp, men påverka inte andra (som du gör med rökning på en uteservering).

Droger som påverkar omdömet påverkar med stor risk andra. Downers är såklart bättre än uppers i det avseendet.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback