Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-11-04, 20:38
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Kan inte tänka mig en värre plats att besöka.

Du åker hellre till Afghanistan, Syrien eller Nordkorea alltså?
Citera
2024-02-06, 19:00
  #50
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
Du åker hellre till Afghanistan, Syrien eller Nordkorea alltså?
Nu kapar jag tråden lite här men.. Jag hade absolut valt i alla fall Nordkorea framför Israel. Det är ju i praktiken som att gå på ett museum?
Hade förvisso även valt att besöka Afghanistan och Syrien innan jag besöker Israel. Men det är bara mina egna preferenser. Rent objektivt så är dock Nordkorea ett betydligt trevligare resmål än Israel.
I det förstnämnda har du en hel armé av NPC's som glatt vinkar till dig när du vandrar längs en förplanerad rutt. Och i Israel har du ett helt land av narcissister som hatar att ha dig där.

Dessutom måste du efter hemkomst från Israel noga planera dina resor de kommande åren och krångla med dubbla pass. Då resenärer med Israelisk stämpel i passet inte är välkomna överallt, och absolut inte omtyckta överallt.
Citera
2024-02-07, 12:18
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Nu kapar jag tråden lite här men.. Jag hade absolut valt i alla fall Nordkorea framför Israel. Det är ju i praktiken som att gå på ett museum?
Hade förvisso även valt att besöka Afghanistan och Syrien innan jag besöker Israel. Men det är bara mina egna preferenser. Rent objektivt så är dock Nordkorea ett betydligt trevligare resmål än Israel.
I det förstnämnda har du en hel armé av NPC's som glatt vinkar till dig när du vandrar längs en förplanerad rutt. Och i Israel har du ett helt land av narcissister som hatar att ha dig där.

Dessutom måste du efter hemkomst från Israel noga planera dina resor de kommande åren och krångla med dubbla pass. Då resenärer med Israelisk stämpel i passet inte är välkomna överallt, och absolut inte omtyckta överallt.

Förstår din poäng med Nordkorea, även om den är omoralisk med tanke på att dessa "NPC:s "ändå är förtryckta människor. Jag hade valt Israel alla dagar i veckan.

Dock förstår jag inte ditt val med de muslimska diktarurerna Afghanistan och Syrien. Bara krig och skit där.
Citera
2024-02-07, 14:04
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Nu kapar jag tråden lite här men.. Jag hade absolut valt i alla fall Nordkorea framför Israel. Det är ju i praktiken som att gå på ett museum?
Hade förvisso även valt att besöka Afghanistan och Syrien innan jag besöker Israel. Men det är bara mina egna preferenser. Rent objektivt så är dock Nordkorea ett betydligt trevligare resmål än Israel.
I det förstnämnda har du en hel armé av NPC's som glatt vinkar till dig när du vandrar längs en förplanerad rutt. Och i Israel har du ett helt land av narcissister som hatar att ha dig där.

Dessutom måste du efter hemkomst från Israel noga planera dina resor de kommande åren och krångla med dubbla pass. Då resenärer med Israelisk stämpel i passet inte är välkomna överallt, och absolut inte omtyckta överallt.

Sen 10 år tillbaka får du ingen stämpel i passet när du besöker Israel. Du får en lös liten lapp istället (som du absolut inte får tappa bort medan du är i landet).
Citera
2024-02-07, 21:24
  #53
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Sen 10 år tillbaka får du ingen stämpel i passet när du besöker Israel. Du får en lös liten lapp istället (som du absolut inte får tappa bort medan du är i landet).
Tack för upplysningen. Detta hade jag missat.

Smidigt med papperslappar ändå.
Citera
2024-02-07, 21:49
  #54
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
Förstår din poäng med Nordkorea, även om den är omoralisk med tanke på att dessa "NPC:s "ändå är förtryckta människor. Jag hade valt Israel alla dagar i veckan.

Dock förstår jag inte ditt val med de muslimska diktarurerna Afghanistan och Syrien. Bara krig och skit där.
Moral är relativt.. Men visst, jag köper att man kan ha vissa invändningar mot att resa till diktaturer.

Dock är väl Afghanistan ganska säkert nu sedan talibanerna åter har makten? Men jag är väl medveten om att jag tillhör en försvinnande liten turistminoritet, som ser något lockande i att resa till länder som Syrien, Afghanistan eller Myanmar.
Citera
2024-02-08, 21:43
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Moral är relativt.. Men visst, jag köper att man kan ha vissa invändningar mot att resa till diktaturer.

Dock är väl Afghanistan ganska säkert nu sedan talibanerna åter har makten? Men jag är väl medveten om att jag tillhör en försvinnande liten turistminoritet, som ser något lockande i att resa till länder som Syrien, Afghanistan eller Myanmar.

Vad i Afghanistan är det du vill se? Ser ju hemskt ut
Citera
2024-02-08, 23:42
  #56
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
Vad i Afghanistan är det du vill se? Ser ju hemskt ut
Givetvis får du söka lite mer entusiastiskt än så.. Det säger ju sig självt att bildresultaten kommer vara till 95% elände från nyhetsartiklar när man Googlar på dylika länder.

Men tips på sevärdheter i just Afghanistan kan vara till exempel moskén i Herat, blå moskén i Mazar-E Sharif och Bamiyan. Eller bara landskapen överlag, testa att gå in på Google Earth och klicka lite här och var i Afghanistan. Det är vyer som många gånger är långt mycket mer spektakulära än något etablerade turistländer har att erbjuda.
Citera
2024-02-16, 16:16
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Rädsla för terror lär väl vara 50% av anledningen
Precis. Stor hotbild mot Isreal och dess invånare dessvärre.

Och nu även konflikten som blossat upp IGEN...

Har hört andra tala om att dom hade velat resa till Tel Aviv, intresset finns definitivt men omständigheterna gör att man inte reser dit i lika stor utsträckning. Idag är det nog rätt så riskfyllt.

Man undrar när ska Isreal och judarna få lugn och ro någon gång Dom har redan gått igenom mycket alltså...
__________________
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-02-16 kl. 16:21.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3534004

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback