• 4
  • 5
2023-07-01, 10:29
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Den fjärde industrirevolutionen, skapad av Klaus Schwab och gubbarna bakom The Great Reset, kräver AI för att fungera.
https://www.weforum.org/focus/fourth...ial-revolution

https://www.vlt.se/2023-03-19/artifi...a-revolutionen

https://www.svd.se/a/zgL8Qb/industri...ljarder-dollar

Fast i texten ser man att är sånt som skrivs om redan 2011. Om datoriserade system som hjälper produktion och smarta system som förutser miljökatastrofer osv. Och sånt har ju varit på väg och utvecklats sen länge.

Det här chatgpt som folk gaggar om , och som tycks vara orsaken till att flashbackare tror att "ai kommer ta över", den är en semantisk bot - och den har såvitt jag vet enbart textuella förmågor. Den handlar mer om kommunikation. Så jag har svårt att se ett samband mellan just chatgpt och industriella revlutionen 4.0

Men att tekniken utvecklas i alla former av stora system - absolut. Logistik, produktion, jordbruk mm.
Citera
2023-07-01, 11:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det väl med allt. Plötsligt "uppstod" bilen, flyget, persondatorer och smartphones. Men allt har varit förutspått. Målet har varit utpekat och frågan är bara hur man tar sig dit. Robottjänarna är på gång och snart kanske du har en hemma.

De finns väl redan men mest då i kina och japan där de utför enklare sysslor eller bara är sällskap.
Vi här hemma har samma sak men då en robotgräsklippare och en robotdammsugare. Alexia och googlehome är väl lite samma sak men de utför inga fysiska uppgifter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Japanese_robotics
Citera
2023-07-01, 15:47
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Just nu är väl tekniken så bra som den bara kan bli även om jag tror att vi i framtiden för dom som då får ta del av denna teknik kommer att småle över denna dagens för dom enkla teknik. Kom att tänka på min mormors mor som växte upp på landsbygden med häst och vagn osv men där hon en dag sa att hon haft en väldigt konstig dröm. Jättehöga hus som sträckte sig mot skyn högre än vad fåglar kunde flyga och konstiga brummande fordon som drog små hus efter sig. Hade hon sett dagens teknik så hade hon nog både blivit glad och ledsen över framstegen men också baksidan ibland med den tekniken. Min robotdammsugare brukar putta på vovven ibland när den sitter ivägen och min JBL smarthögtalare svarar snabbt när jag ber den att spela upp något. Hemmet och vovven är kameraövervakat om något skulle hända som då snabbt förmedlas via min smartphone. TV apparaten ber jag muntligt att skifta till något annat som t ex YouTube mm och ny information flödar. WASE appen rycker in och avbryter musiken i öronen under en del mc resor för att hitta rätt och den har inte skickat mig fel ännu osv men jag inser också att om något går riktigt fel i detta samhälle så kan allt försvinna fort och jag befinner mig återigen som min gamla mormors mor på den där hästvagnen.
Senast redigerad av Messerschmittzz 2023-07-01 kl. 16:02.
Citera
2023-07-01, 15:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Personligen tycker jag sökmotorer är enklare än chattbotar om jag vill ta reda på någonting. Jag provade den här chattboten från Snapchat och den gav bara ett svar utan källa.

Testa Bing eller ChatGPT med Bing så får du källa. För i det senare fallet så har, det hänt att jag inte kommit åt källan. Då tar jag GPT:s uppgift med en nypa, salt.
Citera
2023-07-11, 14:21
Medlem
ais avatar
Främsta anledningarna är Googles forskningsuppsats om Transformers som kom 2017. Det är vad hela OpenAI bygger sin teknik på. Det andra är implementeringen av AI processorer i GPUerna, tensorkärnor.

Över huvud taget har GPUerna blivit snabbare samtidigt som priserna gått ner och data blivit mer tillgängligt.

Det som tog llama 20 dagar att träna för några månader sedan skulle tagit 5000 år att träna med den kraftfullaste superdator som fanns år 2000.
Citera
2023-07-11, 15:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ai
Främsta anledningarna är Googles forskningsuppsats om Transformers som kom 2017. Det är vad hela OpenAI bygger sin teknik på. Det andra är implementeringen av AI processorer i GPUerna, tensorkärnor.

Över huvud taget har GPUerna blivit snabbare samtidigt som priserna gått ner och data blivit mer tillgängligt.

Det som tog llama 20 dagar att träna för några månader sedan skulle tagit 5000 år att träna med den kraftfullaste superdator som fanns år 2000.

Japp, förmodligen har du rätt.Vi får inte glömma bort att vi, dess för innan, hade en AI-istid under 30 år. Denna berodde dels på att saker och ting var mer komplexa än vad vi trodde och dels på brist på datakapacitet, (både tekniskt och vad gäller tokens).
Citera
2023-07-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
AI har varit på allas läppar länge (höll själv på mer "neuralt nätverk" i ett projekt på mitten av nittiotalet), men det könns som om det mest varit en framtidsvision, tills nu.
Sedan kom OpenAI med chatGPT slutet av förra året, och det känns som AI fullkomligt exploderat och AI applikationer dyker upp överallt, Bing AI Chat, Google AI chat, internetsidor där man kan skapa AI-konstverk osv.

Kan någon förklara vad som hände? Var det OpenAI som kom med en helt ny typ av programvara som sedan "kopierades"? Eller hur kan man förklara AI "lavinen" som kommit?

Media rapporterar så klart bara mycket kring ChatGPT för även korkade journalister kan förstå och testa det.

Resan började för många år sedan och första milstolpen har Netflix gjort en serie på: Go

Efter det startade racet du ser nu och lavinen är bara slutskedet av nevrotiska nätverk som teknik.
Citera
2023-07-12, 14:15
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ai

Du missade det viktigaste:

Allt handlar om data...

Och mer data...

Men det finns ingen mer data inom domänen ChatGPT att träna på. All data är redan använd...
Citera
2023-07-12, 19:24
Medlem
ais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retropropagation
Du missade det viktigaste:

Allt handlar om data...

Och mer data...

Men det finns ingen mer data inom domänen ChatGPT att träna på. All data är redan använd...
Data finns det även 2017. Sedan har 1 sekunds video ungefär 1 miljon gånger så mycket data som ett ord.

Däremot högkvalitativ textdata för en LLM finns det inte så mycket mer av, därav utveckligen av whisper för transkribering. Men LLMs ser jag som något övergående, det krävs mer input än bara ord för att förstå världen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in