Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-08, 22:34
Medlem
Kan en värld där vi går in i en virtuell verklighet som Matrix och blir gudar för att leka och äta komma när vi lever?

Det är 2023 och det är fortfarande väldigt frustrerande att se att ai är på samma nivå som en chatbot.
Citera
2023-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Kan en värld där vi går in i en virtuell verklighet som Matrix och blir gudar för att leka och äta komma när vi lever?

Det är 2023 och det är fortfarande väldigt frustrerande att se att ai är på samma nivå som en chatbot.
Frågan är om det behövs på det sättet. Tricket är väl bara att få hjärnan att uppleva vissa saker. Då kan vi uppleva det som att vi är i en annan slags värld fast det sker bara genom nervimpulser till hjärnan som styrs av en dator.

Ett slags embryo till detta finns redan, i form av Neuralinks implantat som nyligen blev godkänt för tester på människor: https://www.bbc.com/news/health-65717487

Jag gissar att vi inom 10 år, max, har möjlighet att sätta in så avancerade chip att vi kan gå in i virtuella världar och uppleva det som att vi är där. Utan att något "Matrix" egentligen behöver skapas för det. Förutom, iofs, den virtuella världen som är uppbyggd ungefär som ett 3D-spel. Det blir väl troligen en AI som kommer att sköta programmeringen och utformningen av världen som vi sen kan styra med parametrar. Det kan bli väldigt häftigt. Att kunna åka vart som helst på jorden eller varför inte till andra planeter, och uppleva vad som helst. En virtuell stad med 72 miljoner oskulder, hur låter det?

Men också lite skrämmande. På flera sätt. Är det mänsklighetens framtid, att sitta inkopplad i en äventyrs- och sexsimulator 24/7? Är det ett verkligt, och ett värdigt mänskligt liv? Och i värsta scenariot... tänk om AI:n tar kontrollen och vill börja jävlas med oss. Den kanske placerar oss i ett evigt helvete?

Ibland funderar man seriöst på att bli en prepper och flytta ut till en stuga långt ut i skogen, leva mer som människor har levt sedan tidernas begynnelse i stället för att hoppas på att den nya sci-fi världen blir uthärdlig för oss människor.
Citera
2023-06-08, 22:57
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag tror att tekniken med Neuralink (som nämnts ovan) kommer att möjliggöra detta. År 2030 har jag läst förutspåelser om att det skulle komma att vara tillgänligt för alla. Så det är bara att installera ett chip i hjärnan och köra. Lycka till!
Citera
2023-06-08, 23:06
Medlem
jewclaws avatar
Vi är redan där kompis.. Tror du det är luft du andas nu?
Citera
2023-06-08, 23:18
Medlem
Personligen så skulle jag föredra att de uppfann en klardrömstablett som alltid gav dig extrema verkliga klardrömmar, så kan du vara en gud på dina villkor varje natt, utan de risker som det innebär med nanobots/neurolink etc.

För alternativet är just nanobots eller liknade, för med konventionella metoder så kommer du aldrig få den 100% närvarokänslan.

tror det dock är ganska så långt borta hursomhelst
Citera
2023-06-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag tror att tekniken med Neuralink (som nämnts ovan) kommer att möjliggöra detta. År 2030 har jag läst förutspåelser om att det skulle komma att vara tillgänligt för alla. Så det är bara att installera ett chip i hjärnan och köra. Lycka till!

Neuralink är ett riskfullt kirurgisk ingrepp, att man ska göra det på friska människor är nog ganska så långt borta. Antingen måste vi både göra ingreppen billigare och mycket säkrare genom typ ai doktorer, alternativ att metoden förändras, och istället skjuter man in nanobots med en spruta. Men även om man skulle teoretisk kunna göra det med en spruta, så lär det dröja innan det blir mainstream.
Citera
2023-06-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Sorry, men verkligheten är som den är. Deal with it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in