Min syster skall byta bil och vänder sig till mig och frågar (som vanligt). Hon har fått ett erbjudande om att köpa en väninnas före detta tjänstebil lite billigt och den ligger inom hennes budget. Det är en 2017-årsmodell V60 D5 TwinEngine (såndär plug-in med dieselmotor) som gått 19 000 mil. Liknande bilar på blocket ligger ute för 150 000 och uppåt, hennes väninnas går att köpa loss för 120 000. Felfri och servad enligt plan, skall väl tilläggas.
Problemet är att hon frågar mig och jag kan icke ett barr om hybrider. Sådär avståndsmässigt känns den rätt, hon har en ca 4 mil till jobbet, men ren elbil får bort dels pga budet men också pga att hon gör en del längre resor (12-13 om året). V60 passar då hon behöver en mellanstor kombi (körde Focus kombi innan) Frågan jag ställer mig är hur driftsäkerheten ser ut på en sån, det är trots allt en 6 år gammal bil som gått närmare 20 000 mil. En vanlig Volvo med dieselmotor håller ju betydligt längre än 20 000 mil, men denna hybridversionen vet jag inget om. Hur mår batteriet? Brukar elmotorerna ge upp? Några andra svaga punkter?
I korthet, är det en driftsäker bil på lång sikt eller är det en bil man bör undvika om man tänkte ha den några år?