Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 19:58
  #1
Medlem
peergs avatar
Halli hallå,

Min rollspelsgrupp vill ta en paus från D&D och spelledaren är trött på att spelleda och vill ta ett litet kliv tillbaka. Jag har erbjudit mig att plocka upp manteln, under förutsättning att vi gör något där jag inte behöver ha alltför mycket regler i huvudet samtidigt.

Önskemål om Call of Cthulhu har framförts, men nu har jag kikat runt och upptäckt att Fria Ligan gjort rollspel inspirerat av Johan Egerkrans Nordiska Väsen, som jag naturligtvis var tvungen att köpa pga snyggt. Nordisk historia och folktro, mer fokus på att lösa mysterium än att döda saker (vilket naturligtvis också har sin charm).

Är det någon som har spelat detta spel och kan säga något om det? Är det lätt att komma in i reglerna? Några tips för en relativt oerfaren spelledare?
Citera
2023-06-12, 22:15
  #2
Medlem
gotarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Halli hallå,

Min rollspelsgrupp vill ta en paus från D&D och spelledaren är trött på att spelleda och vill ta ett litet kliv tillbaka. Jag har erbjudit mig att plocka upp manteln, under förutsättning att vi gör något där jag inte behöver ha alltför mycket regler i huvudet samtidigt.

Önskemål om Call of Cthulhu har framförts, men nu har jag kikat runt och upptäckt att Fria Ligan gjort rollspel inspirerat av Johan Egerkrans Nordiska Väsen, som jag naturligtvis var tvungen att köpa pga snyggt. Nordisk historia och folktro, mer fokus på att lösa mysterium än att döda saker (vilket naturligtvis också har sin charm).

Är det någon som har spelat detta spel och kan säga något om det? Är det lätt att komma in i reglerna? Några tips för en relativt oerfaren spelledare?

Jag och polarna har startat upp en klubb på vårat lokala folkets hus för att bli mer insatta i rollspelsvärlden, vi lägger primärt fokus på en mer modern världsbild men har även inslag av t.ex nordiska väsen och mytologi om du hade varit intresserad . Under förra onsdagens session var temat asagudar, här ersatte dock automatvapen och stenar thors hammare. Burka alternativt HUKLE medtas och skägg bör odlas 3 veckor innan deltagande. Skrota din rollspelsgrupp och sök dig till ett ställe utan spelregler
Citera
2023-06-21, 19:59
  #3
Medlem
Jag har väntat länge på detta ögonblick. Ja, jag har spelat Nordiska Väsen av Fria ligan, både på engelska och på svenska.

Fria ligan använder sin YZE (Year Zero Engine) för spelet, vilket är enkelt att fatta. Man använder vanliga T6r. Man lägger ihop en färdighets nummer (Avståndsvapen, observation, empati osv)+ ett Attribut värde (typ styrka, perception, intelligens) +- andra modifikationer (som speciell utrustning eller skador). Resultatet är hur många T6r en spelare får slå för att lösa problemet framför dom. På de flesta slag räcker det med en 6:a för att lyckas. Svårare slag kan behöva två eller tre 6r för att räknas som success.
Misslyckas man kan man "pusha" sitt slag. Man kan markera ett tillstånd, t.ex. att man blir arg eller trött och får slå om alla tärningar som inte är 6r.
Om man misslyckas totalt så berättar spelledaren vad som händer, det kan vara allt från att det går rejält åt helvete till att man lyckas fast med någon komplikation.

Kort exempel:

Spelet ger väldigt bra instruktioner för spelledaren hur man ska skapa ett mysterium också och kommer med ett kort intro-uppdrag längst bak i regelboken.
Några saker jag gillar: Coola arketyper (Detektiv, Officer, Författare). Kan nog få även rollspelsskeptiska att spela då man kan dra upp 1800 talets fattigsverige till en hög nivå vilket många tycker är intressant.
Några saker jag inte gillar: Det finns tabeller i boken man måste bläddra för att hitta. Jag gjorde en separat PDF för dessa.

Sista kommentarer: Trots allt bra jag sagt, så föll mig systemet inte i smaken. Jag gillar bara inte hur tärninggssytemet funkar, det känns "fel" bara. Jag vet att många gillar det så det är mest personligt. För mig känns det som att spelarna borde lyckas typ hela tiden då de rullar en stor näve med tärningar men blir ofta besviken på hur sällan de lyckas.
Oavsett hur du gör hoppas jag du har kul med spelet!
Citera
2023-06-23, 12:46
  #4
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Halli hallå,

Min rollspelsgrupp vill ta en paus från D&D och spelledaren är trött på att spelleda och vill ta ett litet kliv tillbaka. Jag har erbjudit mig att plocka upp manteln, under förutsättning att vi gör något där jag inte behöver ha alltför mycket regler i huvudet samtidigt.

Önskemål om Call of Cthulhu har framförts, men nu har jag kikat runt och upptäckt att Fria Ligan gjort rollspel inspirerat av Johan Egerkrans Nordiska Väsen, som jag naturligtvis var tvungen att köpa pga snyggt. Nordisk historia och folktro, mer fokus på att lösa mysterium än att döda saker (vilket naturligtvis också har sin charm).

Är det någon som har spelat detta spel och kan säga något om det? Är det lätt att komma in i reglerna? Några tips för en relativt oerfaren spelledare?
Det är hyfsat lätt att komma in i. Ett tips är att kolla Youtube på vaesen + play. AnnoNymer beskriver det hela bra.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnoNymer
Jag har väntat länge på detta ögonblick. Ja, jag har spelat Nordiska Väsen av Fria ligan, både på engelska och på svenska.

Fria ligan använder sin YZE (Year Zero Engine) för spelet, vilket är enkelt att fatta. Man använder vanliga T6r. Man lägger ihop en färdighets nummer (Avståndsvapen, observation, empati osv)+ ett Attribut värde (typ styrka, perception, intelligens) +- andra modifikationer (som speciell utrustning eller skador). Resultatet är hur många T6r en spelare får slå för att lösa problemet framför dom. På de flesta slag räcker det med en 6:a för att lyckas. Svårare slag kan behöva två eller tre 6r för att räknas som success.
Misslyckas man kan man "pusha" sitt slag. Man kan markera ett tillstånd, t.ex. att man blir arg eller trött och får slå om alla tärningar som inte är 6r.
Om man misslyckas totalt så berättar spelledaren vad som händer, det kan vara allt från att det går rejält åt helvete till att man lyckas fast med någon komplikation.

Kort exempel:

Spelet ger väldigt bra instruktioner för spelledaren hur man ska skapa ett mysterium också och kommer med ett kort intro-uppdrag längst bak i regelboken.
Några saker jag gillar: Coola arketyper (Detektiv, Officer, Författare). Kan nog få även rollspelsskeptiska att spela då man kan dra upp 1800 talets fattigsverige till en hög nivå vilket många tycker är intressant.
Några saker jag inte gillar: Det finns tabeller i boken man måste bläddra för att hitta. Jag gjorde en separat PDF för dessa.

Sista kommentarer: Trots allt bra jag sagt, så föll mig systemet inte i smaken. Jag gillar bara inte hur tärninggssytemet funkar, det känns "fel" bara. Jag vet att många gillar det så det är mest personligt. För mig känns det som att spelarna borde lyckas typ hela tiden då de rullar en stor näve med tärningar men blir ofta besviken på hur sällan de lyckas.
Oavsett hur du gör hoppas jag du har kul med spelet!
Om du vill komma bort från antalet tärningar och ha en bättre koll på resultatet så kan du alltid göra en egen variant. Tänker typ Mythics fate chart.

Du väger in alla de egenskaper mm som du anger ovan och i huvudet kommer fram till att det är tex 75% chans att lyckas. Slå med två 10 sidiga tärningar, den ena är 10-tal och den andra är 1-tal. 75 och allt under så lyckas man.

Kanske att frångå originalet för mycket för din smak?
Citera
2023-06-27, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Det är hyfsat lätt att komma in i. Ett tips är att kolla Youtube på vaesen + play. AnnoNymer beskriver det hela bra.


Om du vill komma bort från antalet tärningar och ha en bättre koll på resultatet så kan du alltid göra en egen variant. Tänker typ Mythics fate chart.

Du väger in alla de egenskaper mm som du anger ovan och i huvudet kommer fram till att det är tex 75% chans att lyckas. Slå med två 10 sidiga tärningar, den ena är 10-tal och den andra är 1-tal. 75 och allt under så lyckas man.

Kanske att frångå originalet för mycket för din smak?

Ja kanske, har många andra rollspel att spela dessa dagar. Vet inte vad det är exakt jag saknar i tärningssystemet men får se om jag kommer över det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback