Flashback bygger pepparkakshus!
2006-07-28, 05:15
Medlem
Omnigrås avatar
Vad är det egentligen som hindrar oss från att utnyttja värmen ur jordens inre som en effektiv energikälla? Hur långt måste vi gräva för att kunna värma upp en ångturbin? Eller... Vad?
Citera
2006-07-28, 05:16
Medlem
mi:nes avatar
Är du hög, eller?
Citera
2006-07-28, 05:47
Medlem
dIRe_s avatar
Ifall du mot förmodan inte skulle skämta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geotermisk_energi
Citera
2006-08-03, 03:36
Medlem
Omnigrås avatar
Ja, gissa om jag skrattade när jag förstod hur min text missuppfattats.

Jag känner till den vanliga metoden, där jordvärme utnyttjas för att värma upp vatten.
Det jag menade var att det kanske är möjligt att borra riktigt djupt och kunna omvandla stora mängder energi genom ånga.

Jag läste lite på wikipedia, det verkar ju som att just det är en stor ny idé.
(Som jag uppenbarligen tänkt på utan att veta om att det redan finns. Ha!)
Citera
2024-09-15, 08:18
Medlem
Omnigrås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Ifall du mot förmodan inte skulle skämta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geotermisk_energi

https://youtu.be/psyCWvavYt0?si=EnZrHvWiw1F96uZ-
Citera
2024-11-11, 08:31
Medlem
Tjackmosters avatar
Om frågan (som i och för sig då ursprungligen ställdes för nästan 20 år sedan) är om den geotermiska energin är en outtömlig energikälla, i samma bemärkelse som solstrålningen (för de närmaste X miljarder åren åtmistone) måste betraktas som det, är det inte någon dum eller ointressant fråga alls, trots vad vissa har försökt framställa det som.

Det förenklade svaret är i så fall att värmeenergin i jordens inre till viss del förnyas, till viss del inte (och därmed kan ta slut genom mänsklig aktivitet). Vad gäller den del som förnyas sker detta troligtvis främst genom spontant radioaktivt sönderfall av radioaktiva isotoper, genom vilken, eftersom det trots att bara en liten andel av isotoperna är radioaktiva finns en så oerhörd stor total mängd material i jordens inre, värmeutvecklingen blir betydande.

Även teorier (förstås inte allmänt accepterade, men intressanta) om att fusion förekommer naturligt i jordens inre, precis som i solens och möjligen då också vissa andra planeters inre, har lagts fram. Sådan fusion skulle också kunna vara en stor källa till nybildad värme.

En annan del är dock "restvärme" som blivit över från jordens bildande och som aldrig kommer nybildas. Ingen kan nog riktigt svara på vad som sker med jorden om vi börjar tappa en betydande del av den här restvärmen, men det är troligtvis inte en bra idé att börja experimentera för mycket det, speciellt inte när andra praktiskt taget outtömliga energikällor (i första hand solenergi och kärnkraft, och kanske en dag fusionskraft) finns tillgängliga.

Vissa kommer invända att det inte finns hur mycket uran som helst, men dels används bara ungefär en hundradel av den totala kärnenergin i varje uran- och plutoniumkärna (och i bredare bemärkelse i varje aktinid som bildas genom neutronabsorption) i de lättvattenreaktorer som dominerar idag, speciellt i den primitiva "öppna" bränslecykel, som används i Sverige, USA m.fl. länder som saknar
(i Sveriges fall av ganska naturliga skäl) en kärnkraftsindustri- och infrastruktur värd namnet, där inte bara fullt klyvbara (i en snabbneutronreaktor) aktinider men t.o.m. plutonium-239, plutonium-241, som enkelt kan klyvas t.o.m. i lättvattenreaktorer, slängs bort som "avfall". I motsats till detta återvänds i andra länder, främst Ryssland, och i viss mån Japan och Frankrike, en gång i tiden Storbritannien, och gissningsvis i Kina antingen redan idag eller i framtiden, kärnbränsle i viss utsträckning t.o.m. för bränsle till lättvattenreaktorer, genom att kvarvarande uran och plutonium i "avfallet" separeras från fissionsprodukterna. Jämför https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_reprocessing.

Det finns finns också så pass mycket uran i världshaven att den är många storleksordningar större än de uranresurser - ej att förväxla med de mer knappa uranreserver, som beskriver den mängd som är lönsam att utvinna idag - som finns i bergarter av olika slag. Det är heller inte alls omöjligt ens idag att utvinna uran ur havsvatten i stora mängder, bara än så länge olönsamt att göra eftersom uran i billigare former fortfarande finns i sådant överflöd. Vi kommer alltså i praktiken aldrig få slut på uran.

För att återkomma till ämnet för tråden har jag inte riktig koll på just nu hur stor den värme som nybildas i jordens inre är i förhållande till den restvärme som inte förnyas och har inte tid att nysta i det precis nu. Jag får återkomma om det.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-11 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in