Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-27, 19:31
  #13
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan handlar snarare om huruvida du vill betala mycket i drift eller mycket i installation. Att installera så att du återanvänder gråvattnet kostar givetvis mer än att installera ett RO-filter men är betydligt billigare än att köpa nya filter varannan vecka eller hur länge de nu håller med bräckvatten.

Ja, nåt i den stilen. Hellre dyr installation än dyr drift. För det är ju i drift anläggningen ska vara "off the grid" eller nåt liknande. Men då bör man alltså ha en anläggning där gråvattnet (eller iaf delar av) går genom både mekaniska och biofilter för att kunna användas? Dvs, inte bara rakt ut i avlopp.
Citera
2023-06-27, 19:38
  #14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Ja, nåt i den stilen. Hellre dyr installation än dyr drift. För det är ju i drift anläggningen ska vara "off the grid" eller nåt liknande. Men då bör man alltså ha en anläggning där gråvattnet (eller iaf delar av) går genom både mekaniska och biofilter för att kunna användas? Dvs, inte bara rakt ut i avlopp.

Det absolut billigaste i form av rörliga kostnader OM du har solel är att köra atmosfärisk vattengeneration nära havsytan och sen återanvända gråvattnet till allt som du kan återanvända det till. Om du INTE har solel så kommer antagligen RO att vara billigare även om du behöver köpa nya filter varje vecka eller dylikt. Det går inte att svara på utan mer info ang. hur stora mängder vatten det är du ska generera, hur stor luftfuktighet det är i området och hur mycket soltimmar du har.

Jag skulle personligen tycka det är mindre jobb att ha en maskin som inte kräver underhåll än en maskin som kräver underhåll och att jag byter filter hela tiden men det hör till att jag bor i ett land med väldigt mycket sol som säkert påverkar mitt tyckande.

Ska du köra RO så ska du implementera så mycket filter som möjligt innan RO-filtret. Om du får en rekommendation, dubbla den i princip så kanske du kan köra varje filter lite längre.
Citera
2023-09-03, 10:31
  #15
Medlem
Köp en riktig anläggning och en tank på +500 liter så är det inga problem om man är många. Kan man producera vatten på natten till en stor tank behöver man ingen monsteranläggning. Du kommer behöva ström så det måste du lösa men det går inte åt så förfärligt mycket för att producera dricksvatten. Besök Båtmässan i Stockholm till våren. Där brukar det finnas företag som sysslar med sånt här. Ett av dom jag vet är Afflux Water. Inte billigt men bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback