Flashback bygger pepparkakshus!
2006-07-28, 15:58
Medlem
Hej!

Jag åker om 2 veckor till Kreta och hyr en bil och åker lite överallt på ön och undrar några saker.

1. Vad bör man absolut tänka på? finns det något speciellt med kreta som man bör förbereda sig för?

2. Krävs det international license för att få hyra och köra en bil där?

3. Vad måste man se?

4. Vad andvänder dom för strömuttag där?

5. Har fått tag på en biljett för ungefär 200:- med youngbyappolo, hur är det möjligt att det är så fruktansvärt billigt?

6. Vad bör man tänka på när det gäller att hyra bil, satsa mycket på en bra försäkring eller är det lungt där så man kan vara säker på att bilen inte blir vandaliserad eller likande.

Kommer säerkligen på fler frågor senare och då skriver jag dessa =)
Citera
2006-07-28, 16:09
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Hej!
1. Vad bör man absolut tänka på? finns det något speciellt med kreta som man bör förbereda sig för?

Var beredd på mycket dåligt skyltat, smala och krokiga vägar längs bergen utan räcke. Annars är det egentligen inte så mycket man behöver förbereda sig för, det är ungefär som här. Grekerna på Kreta kör som biltjuvar allihop.

Citat:
3. Vad måste man se?

Måste och måste, det finns ju en hel del raviner som är häftiga. Ta en tripp till Knossos. Lite svårt att peka ut platser bara sådär, men skaffa er en vettig karta så ska ni se att det dyker upp intressanta platser.

Citat:
6. Vad bör man tänka på när det gäller att hyra bil, satsa mycket på en bra försäkring eller är det lungt där så man kan vara säker på att bilen inte blir vandaliserad eller likande.

Vet inte hur det är med vandalisering, men jag stötte inte på något lurt över huvud taget när jag var ner dit. Speciella försäkringar skulle jag tippa på att ni inte behöver, kör bara försiktigt.
Citera
2006-07-29, 14:51
Medlem
Du MÅSTE se Knossos helt klart. Du BÖÖR även se Elafonissi. Fantastiskt grunt och du kan vada över till olika öar och helt enkelt ett paradis. Vägen dit är dock mkt slingrig och brant i bergen....vi åkte minibuss dit med erfaren chaufför...det var tillräckligt scary ändå
Citera
2006-07-29, 17:09
Medlem
Citat:
3. Vad måste man se?

Det första som ploppar upp i mitt huvud är samariaravinen och Knossos.
Citera
2006-07-29, 19:25
Medlem
jokers avatar
Citat:
Hej!

Jag åker om 2 veckor till Kreta och hyr en bil och åker lite överallt på ön och undrar några saker.

Att vägarna kan se ut precis hur fan som helst. och att en mil på kartan ofta är två på vägen eftersom vägarna slingar sig på bergen. Att såväl getter som tankbilar kan dyka upp i den där hårnålskurvan där det precis får plats två Hyundai Atos i bredd och där sikten är noll och ena vägkanten är berg och andra kanten ett stup. Ta för givet att en dålig väg kommer bli sämre, altså ser vägen ut som en vanlig grusväg i början kan du ge dig fan på att den blir en riktig kostig om någon kilometer, och då kanske det inte går att vända.

Citat:
2. Krävs det international license för att få hyra och köra en bil där?
Nej svenskt körkort duger fint.
Citat:
3. Vad måste man se?
Beror helt på vad man vil se. Googla lite!
Citat:
4. Vad andvänder dom för strömuttag där?
samma som sverige
Citat:
5. Har fått tag på en biljett för ungefär 200:- med youngbyappolo, hur är det möjligt att det är så fruktansvärt billigt?
För att Apollo tror att de inte kan sälja din flygstol just nu till ett högre pris.
Citat:

Alla biluthyrare kommer säga typ att hos OSS får du FULL INCURANCE, hos andra kostar det extra. Kvalifierat skitsnack! I Platanias/Ag. Marina där vi hyrde så hade alla uthyrarna alla försäkringar inkluderade. Viktigasgte rådet: Ta inte den första uthyraren, shoppa runt lite, kolla med olika uthyrare. Priserna varierar mer än man tror. Det kändes som om de uthyrare som samarbetade med charterarrangörerna var markant dyrare. Vi hyrde hos Kappa rent-a-car f.ö.

Hyr inte större bil än du behöver. Vägarna är bygda för Fiat panda, inte Volvo S80. Tänk på det. Anpassa dig till grekisk trafikrytm. Vilket innebär att alla hjälps åt för att alla ska komma fram så fort som möjligt utan att dö. Andra trafikregler är högst underordnade. Förutom liten bil så rekomenderas en bil med hög markfrigång om du ska åka på "rural roads". och så här i slutet på säsongen är det nog en god ide att prova bromsarna det första du gör när du fått bilen.
Citera
2006-07-30, 18:41
Medlem
Underbara svar, tackar och bockar så otroligt mycket =)

återkommer om jag får fler frågor =)
Citera
2006-07-31, 10:37
Medlem
Hjärterdams avatar
En sak som jag särskilt la märke till när jag besökte Kreta var hur turistbussar tycks ha ständigt företräde i trafiken. När vi var ute på utflykter körde bussen inte sällan mitt i vägen mellan de två körfälten och alla bilar fick väja som om det var den självklaraste sak i världen. Jag satt och bara väntade på när vi skulle krocka. Som tur var inträffade det aldrig, för de allra flesta där är ju vana vid den kretensiska mentaliteten. Men akta er alltså för bussar, styr undan i tid!

Elafonissi är för övrigt bland de vackraste och härligaste platser jag besökt. Ett måste! Kan hända är det inte lika trevligt under högsäsong som i november när jag var där, men ändå...
Citera
2006-07-31, 17:55
Medlem
Härligt med lite svar =)

Nästan så man börjar bli lite orolig inför bilkörningen men det löser sig säkert =)

Ungefär vad kan man tänka sig att det kostar per vecka?
om man åker och ser någon attraktion varje dag, bo på billigare hostels eller likande, leva som normala turister som roadtrippar helt enkelt! =)

Jag vet att detta är en svår fråga att svara på men ett ungefär vore underbart i detta läge! =)
Citera
2006-07-31, 17:58
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Knossos är ett måste. Men ärligt, att bara ta sig upp på ett av bergen och titta sig omkring, ut över havet och in mot landet är en jävligt schysst upplevelse det också. Gratis för den som orkar vandra, en livsfara för den som försöker köra upp dit på serpentinvägarna (iaf om det blåser, vi gjorde det och bilen höll fan på att blåsa omkull).

Sen är det chill att bara vandra omrking i städerna, nu är jag iofs ganska svag för medelhavsstäder, miljö och arkitektur. Annars att bara ligga på stranden och bada eller leta upp nya stränder är en hel sysselsättning i sig.
Citera
2006-07-31, 22:58
Medlem
jokers avatar
Citat:
Härligt med lite svar =)

Nästan så man börjar bli lite orolig inför bilkörningen men det löser sig säkert =)

Ungefär vad kan man tänka sig att det kostar per vecka?
om man åker och ser någon attraktion varje dag, bo på billigare hostels eller likande, leva som normala turister som roadtrippar helt enkelt! =)

Jag vet att detta är en svår fråga att svara på men ett ungefär vore underbart i detta läge! =)

Vi gav €65 för två dagar, fria mil och "Full insurance". Nu snackar vi altså i maj i år. Då blev vi uppgraderade från Kias minsta bil till en Fiat Panda. ja tydligen finns det bilar i en klass MINDRE än Fiat Panda. Bilen saknade AC, vilket var helt ok då, men säkert inte nu. Priserna varierar med säsong och tid. Ju längre tid du hyr destå billigare pris. Normalt sett så ska det vara billigare att hyra i städer som Irakleo och Hania än på turistorterna.
Citera
2006-08-01, 08:16
Medlem
Hjärterdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vi gav €65 för två dagar, fria mil och "Full insurance". Nu snackar vi altså i maj i år. Då blev vi uppgraderade från Kias minsta bil till en Fiat Panda. ja tydligen finns det bilar i en klass MINDRE än Fiat Panda. Bilen saknade AC, vilket var helt ok då, men säkert inte nu. Priserna varierar med säsong och tid. Ju längre tid du hyr destå billigare pris. Normalt sett så ska det vara billigare att hyra i städer som Irakleo och Hania än på turistorterna.

Och jag som trodde att Irakleo och Hania (Heraklion och Chania, även) var turistorterna...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f353697

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in