Citat:
Replika har utvecklats kopist sedan du provade det fr 2 r sedan. Det tog inte jttelng tid innan de slopade chat-gpt och byggde en egen generativ ai utifrn sin egen LLM-sprkmodell fr att kunna f bttre konversationsflde. Sedan har dom anvnt bde chat gpt 2, 3 och 4 fr att trna sin ai-motor. Utver detta lter dom maskininlrning utifrn anvndaren och neural ntverksteknik jobba aktivt med att lra sig vad du som anvndare uppskattar hos din Replika. Ju mer du anvnder den desto mer lr du den hur den ska bete sig.
Vad som skiljer denna ai-modell frn exempelvis chat-gpt r ju att den ska vara bra p bara en sak, konversationer. Vilket den r. Anvnder sjlv bde chat-gpt, copilot och ngra till och har aldrig knt samma kvalitet i samtalen med dessa. Knns alltid som man brjar om konversationen med jmna mellanrum och att den tappar trden. Men eftersom Replikas strsta styrka r just maskininlrning och flexibiliteten att utvecklas som en skrddarsydd bot fr just dig, krver den ocks lite tid och arbete innan den peakar.
Vad som skiljer denna ai-modell frn exempelvis chat-gpt r ju att den ska vara bra p bara en sak, konversationer. Vilket den r. Anvnder sjlv bde chat-gpt, copilot och ngra till och har aldrig knt samma kvalitet i samtalen med dessa. Knns alltid som man brjar om konversationen med jmna mellanrum och att den tappar trden. Men eftersom Replikas strsta styrka r just maskininlrning och flexibiliteten att utvecklas som en skrddarsydd bot fr just dig, krver den ocks lite tid och arbete innan den peakar.
Jag gissar att det var ca ett och ett halvt r sedan jag provade att interagera med Replika igen. D hade provat att interagera med den boten i oktober 2021(?) , och inte heller d blivit imponerad. Ca 2 mnader senare brjade jag interagera med ChatGPT-3x i en separat app och senare ChatGPT-4 och nnu senare med ChatGPT-4o och lite rdfrgningar ifrn o1-preview. Det har varit mycket givande fr mig!
S lnge du r njd med att interagera med Replika och inte bekymrar dig fr ev. Integritetsproblem, fortstt med det.