2023-06-27, 01:44
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kör du Lightning-sladd till din Mac?

Jag är inte så hemma på Mac, men det borde väl vara USB-C på en MacBook M1 Air 2020. I så fall är det bara att köpa en flätad USB-C kabel.
Citera
2023-06-27, 01:57
Medlem
Skyliner.s avatar
Jag har aldrig någonsin lyckats sabba varken pucken eller kabeln? Haft samma i flera år, laddar både luren och airpodsen med samma, flera gånger om dagen dessutom eftersom 90% av mina dagar är i telefon.
Har inte ens packat upp de nya som följer med i paketen på de senaste 😅
När jag tänker efter så har även sambon haft samma i flera år, vi gick igenom alla telefon-kartonger i vintras och hittade typ 5 oanvända kablar. 😅🤷🏻‍♀️

Menar inte att leka duktig alltså hahaha, utan jag mest undrar hur fan ni lyckas ? 😅
Sliter ni ur skiten i sidled med hjälp av en skruvdragare tro, eller kanske dansar gangamstyle med sladden mellan skinkorna med en leverpastejsmacka i truten? 🥳💃🏻 eeeeeej sexi lady opp opp opp
Citera
2023-06-27, 08:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag är inte så hemma på Mac, men det borde väl vara USB-C på en MacBook M1 Air 2020. I så fall är det bara att köpa en flätad USB-C kabel.
Ja, det är det, men jämförelsesladdarna är lightning.
Citera
2023-06-27, 17:31
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Händer bara Apples laddare såklart.. Man vill ju kunna sitta överallt och ladda sin dator men efter några månader så slits den allt mera på toppen:

Det börjar alltid så här: https://i.insider.com/5cc1d9ffb14bf4...jpeg&auto=webp

Sen slutar det så här: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1570472424

Hur ska jag göra för att undvika det här ständigt återkommande problemet?

Riktiga skitladdare har dom. Varför är det bara Apple som har skräpladdare som går sönder?

Du menar kabeln, inte laddaren. Händer definitivt inte bara Apples kablar, har sett otaliga exempel på kablar till tex. Lenovo och Dell som drabbas av samma sak. Plasten hettas upp under laddning och mjuknar, man böjer kabeln, virar ihop den, plasten svalnar och krymper. Materialutmattning helt enkelt. Och ju mer frekvent man hanterar kabeln så, desto snabbare går den sönder. Enkel fysik.

Jag, som har en laddare ständigt inkopplad hemma och en på jobbet har inte detta problem, helt enkelt för att jag inte behöver ta ur och vira ihop kabeln särskilt ofta. Medans du gör så betydligt med frekvent.

Som tipsats om i tråden, köp en flätat kabel. Tex:

https://www.macforum.se/handla/produ...-4m?color=1488

https://www.kjell.com/se/produkter/k...m-svart-p22952
Citera
2023-06-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och ja, det händer att Apples laddkablar går sönder med tiden, och det finns olika teorier om det. Från att de kör med miljövänligare material i ytterskiktet, till att folk beter sig som stollar med sina kablar och att det är den primära orsaken.

Personligen tror jag mest på den senare teorin, därför att jag på mina ca 20 år med Apple-produkter bara råkat ut för två kablar som fnasat sig som på dina bilder, och detta efter många års intensivt användande.

Jag har genom åren sett många Apple-kablar som sett ut så där men bara ett fåtal av andra fabrikat (HP, Dell, Lenovo etc) så nog är det något med själva kablarna alltid. Jag har svårt att tro att just Apple-användare skulle vara extra vårdslösa.
Citera
2023-06-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Jag har genom åren sett många Apple-kablar som sett ut så där men bara ett fåtal av andra fabrikat (HP, Dell, Lenovo etc) så nog är det något med själva kablarna alltid. Jag har svårt att tro att just Apple-användare skulle vara extra vårdslösa.

Kan det bero på nåt annat….? Nån annan faktor som påverkar…?

Rassa beskriver ju att han sett massor av andra tillverkares kablar som fått samma problem, han jobbar med datorer…
Citera
2023-06-27, 21:44
Medlem
Stormcatchers avatar
Det är handhavandefel tyvärr.
Citera
2023-06-27, 22:00
Medlem
LemPicas avatar
Dom flätade går också samma öde till mötes.
Möjligtvis något längre livstid men dock minimal enligt min erfarenhet.
Apples laddare är skit.

Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tack, har du en länk till en sådan laddare?
Citera
2023-06-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Dom flätade går också samma öde till mötes.
Möjligtvis något längre livstid men dock minimal enligt min erfarenhet.
Apples laddare är skit.

Hur menar nu….? Laddkabeln eller nätadaptern……?

Folk i tråden vittnar ju om att i princip alla andra tillverkares laddkablar kan fnasa sig de med….

Och menar du nätadaptern så håller Apples hög klass.
Citera
2023-06-27, 22:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Jag sällar mig till skaran som reagerat över Apples usla kabelkvalité, åtminstone historiskt. Har aldrig varit med om USB-kablar eller datorladdkablar av andra tillverkare som gått sönder på det sätt Apples går sönder. Har haft flera laddare och kablar, både Magsafe till Macbooks och Lightning till iPhone som liksom blivit "brända" nära kontakten och sedan spruckit i själva ytterhöljet kring kabeln. Och då är jag ändå mer rädd om mina grejer än medelsvensson.

Man undrar nästan om det kan vara pga. den vita färgen? Eller innehåller de färre farliga kemikalier, och blir därför skörare? Det faktum att det finns/fanns reservdelskablar att köpa till de gamla Magsafe-puckarna, där kabeln egentligen inte är utbytbar och man måste bryta upp den limmade pucken med våld föär att löda dit en ny kabel, talar väl sitt tydliga språk... Ja märkligt är det, tycker Apple borde tycka det är jsukt pinsamt, men ändå fortsätter det år efter år... jaja, nu får vi väl slut på det iom. USB-C, då kan man köpa kvalitetskablar som exempelvis Anker.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-06-27 kl. 22:51.
Citera
2023-06-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan det bero på nåt annat….? Nån annan faktor som påverkar…?

Rassa beskriver ju att han sett massor av andra tillverkares kablar som fått samma problem, han jobbar med datorer…

Ja vad skulle det kunna vara? Jag kommer också i kontakt med en hel del datorer i jobbet och visst har jag sett trasiga kablar av andra märken men inga kommer ens i närheten av Apple, trots att det är betydligt färre Macar i miljön.
Citera
2023-06-28, 01:36
Medlem
Kan man gissa att Macar används mycket längre än andra datorer innan de byts ut, och därmed blir även sladdarna mer nötta jämfört med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in