Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Eftersatt underhåll och klimatförändringar spås fyrdubbla vattenavgiften i en nära framtid
https://www.flashback.org/t3537947
Ganska sorgligt alltihop, men rent vatten och fungerande avlopp kommer att vara det sista människor sparar in på. Så blir det ljusa tider för va-branschen? Vilka företag skall man satsa på?
Själv kommer jag på finska Uponor. Och så finns det ett antal fonder, till exempel Pictet Water i PPM och en som jag tycker verkar bra Fidelity water and waste (för att få exponering mot både inflödet och utflödet).
Vad finns det mer av i branschen? Tänker att de som säljer spadarna tjänar mer i slutändan än de som gräver efter guld, så förhoppningsbolag tror jag mindre på än entreprenörerna. Men vilka kommer att tjäna pengarna om investeringar i va i Sverige mångdubblas på några år? I världen?
Du förstår väl att Svensk Vatten ytterst arbetar för sina sponsorer - som exempelvis Uponor?
Svenskt vatten sätter "standarder" som gäller i hela landet - trots att förutsättningar och behov varierar.
Grejen är att man måste också ta dynamiken i betraktande. Det här är politiskt styrda verksamheter. Bara för att det finns ett behov innebär det inte att behoven kommer att tillfredsställas - om medborgarna visar missnöje och hotar med att byta ut politiker.
Det hör också till saken att det går att skjuta upp återinvesteringar ytterligare - vilket kallas för att "leva på rost och röta". Man får en sämre infrastruktur och högre driftkostnader, visst - men det kan ändå fungera hjälpligt i många år till.
Höjd ränta som vi har nu - ger allt annat lika - lägre investeringsrad. Oavsett om investeringarna "behövs" eller inte.
Dessutom utkommer Svensk vatten med sina "larmrapporter" varje sommar - vilket beror på att de har kommunikatörer som vet att det råder "nyhetstorka" på sommaren. De har säkert även satsat på Almedalen och släpper pressreleaser inför event och möten där.
Däremot om någon känner till ny teknologi som skulle kunna utföra förbättringar av befintliga VA-system med effektiva resurser så skulle det kunna vara intressant som tillväxtbolag. Personligen tror jag att krisen inom offentligfinansierade verksamheter kommer att fortsätta - varpå behovet av alternativa lösningar kommer att bli allt större och därmed lönsamt.