• 1
  • 2
2023-06-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Om det är mindre arbeten förstår jag det. Storskogen har del mindre bolag inom den rangen men då blir risken högre förstås då de inte är så solida kanske och är ett lite obeprövat kort på börsen? Materialet behövs ju hur som helst och där finns de större bolagen så klart med i bilden. Utomlands är det vanligare att privata bolag har hand om vatten och avlopp som jag förstår det.

Starta ett eget åkeri och försök sluta avtal med Peab/NCC/Skanska Asfalt. Allternativt kommunen i din hemstad. Eller varför inte båda
Citera
2023-06-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Starta ett eget åkeri och försök sluta avtal med Peab/NCC/Skanska Asfalt. Allternativt kommunen i din hemstad. Eller varför inte båda
Okej jag får sätta upp det på min att göra lista. Fast material till det hela borde ge ett uppsving för tillverkare som TS var inne på "sälja spadar och hackor". Talar vi nya reningsverk så blir det säkert intressant för bolag som Skanska och ja även merförsäljning av asfalt som du nämner.
Senast redigerad av Truefighter 2023-06-28 kl. 18:15.
Citera
2023-06-28, 18:21
Medlem
Citat:
Okej jag får sätta upp det på min att göra lista. Fast material till det hela borde ge ett uppsving för tillverkare som TS var inne på "sälja spadar och hackor". Talar vi nya reningsverk så blir det säkert intressant för bolag som Skanska.

Reningsverken underhålls redan årligen på diverse sätt. Material till va arbeten absolut rör i sånt fall, då får du ringa upp olika kommuner och luska reda på vad dem har för leverantör på va ledningar, tyvärr kommer du nog bli besviken när du får reda på att dem flesta har avtal med mindre företag (ej börsnoterade) där också.

Spadar ja absolut det kan nog bli en artikel som går upp ett par procent i statistiken. Problemet är att det är Ahlsell och Swedol som levererar spadarna och dem förser även byggbranschen med annat så i och med att nyproduktionen dalar så tappar även dem vinst som nog inte räddas upp av 4% fler sålda spadar.
Citera
2023-06-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Reningsverken underhålls redan årligen på diverse sätt. Material till va arbeten absolut rör i sånt fall, då får du ringa upp olika kommuner och luska reda på vad dem har för leverantör på va ledningar, tyvärr kommer du nog bli besviken när du får reda på att dem flesta har avtal med mindre företag (ej börsnoterade) där också.

Spadar ja absolut det kan nog bli en artikel som går upp ett par procent i statistiken. Problemet är att det är Ahlsell och Swedol som levererar spadarna och dem förser även byggbranschen med annat så i och med att nyproduktionen dalar så tappar även dem vinst som nog inte räddas upp av 4% fler sålda spadar.
Jo fast nu tänker jag inte på driften eller underhåll utan om de skulle behöva bygga nya reningsverk. Uttrycket "att sälja hackar och spadar". Kommer från guldrushen i USA där fler gjorde mer profit på att sälja utrustning än att faktiskt hitta guld. Men asfalterande som du nämner kan säkert gynna en del större bolag.
Senast redigerad av Truefighter 2023-06-28 kl. 19:10.
Citera
2023-06-28, 19:13
Medlem
Citat:
Intressant om brunnar och filter.
Engcon kan säkert få lite merförsäljning på sina aggregat. En tanke som dök upp för mig var tillverkare av rören för vatten och avloppssystem. Finns det några bolag noterade som kan dra nytta av framtida uppgraderingar där tro?

Har för mig det finns en stor tillverkare av orange PVC i Danmark, men mins inte vad de heter.

Tror Danmark har en hel del slik industri, vet inget på rak arm i Sverige. Men det finns kanske.

Lite synd man inte kan köpa in sig i Malmbergs. De gör även mineralvatten. De hittade gammalt jävla vatten i en borra för 30 år sedan. Mest en ploj kanske... tror vattnet hade regnat på bronsåldern.

Engcon skall ju ut i världen. Om deras tilt är bra när man gräver rör så...
Citera
2023-06-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Har för mig det finns en stor tillverkare av orange PVC i Danmark, men mins inte vad de heter.

Tror Danmark har en hel del slik industri, vet inget på rak arm i Sverige. Men det finns kanske.

Lite synd man inte kan köpa in sig i Malmbergs. De gör även mineralvatten. De hittade gammalt jävla vatten i en borra för 30 år sedan. Mest en ploj kanske... tror vattnet hade regnat på bronsåldern.

Engcon skall ju ut i världen. Om deras tilt är bra när man gräver rör så...
Absolut och där i Engcon äger jag lite indirekt redan nu. Och visst hänger det på tilten.
Jaså är det till Danmark spåren går kanske. I alla fall vad gäller de oranga PVC rören då? Annars är det väl kopparrör inne i husen men det kanske finns något mer modernt material också? Ja Malmberg i Yngsjö som är ett miljöteknik bolag som ägts inom familjen sedan 1866. Det är imponerande tycker jag.
Citera
2023-06-28, 19:54
Medlem
Citat:
Absolut och där i Engcon äger jag lite indirekt redan nu. Och visst hänger det på tilten.
Jaså är det till Danmark spåren går kanske. I alla fall vad gäller de oranga PVC rören då? Annars är det väl kopparrör inne i husen men det kanske finns något mer modernt material också? Ja Malmberg i Yngsjö som är ett miljöteknik bolag som ägts inom familjen sedan 1866. Det är imponerande tycker jag.

Nu är det väl inte inne i husen problemen är, utan kanske att mycket är gamla betongrör som ligger i marken?
Citera
2023-06-28, 20:02
Medlem
Citat:
Nu är det väl inte inne i husen problemen är, utan kanske att mycket är gamla betongrör som ligger i marken?
Säkert det med, men jag såg något skabbigt gammalt rör som de visade upp som exempel och det var något man lätt kunde greppa med handen.
Som jag förstår är eftersattheten allrådande vad gäller vatten & avlopp infrastruktur. Infrastrukturen behöver nog byggas upp både här och där. Det kommer naturligtvis gynna flera olika bolag. Nu är det naturligtvis inte bara i Sverige som det gäller. I USA verkar man satsa stort rent generellt på Infrastruktur och Skanska har fått en del fina order där.
Senast redigerad av Truefighter 2023-06-28 kl. 20:11.
Citera
2023-06-28, 20:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Eftersatt underhåll och klimatförändringar spås fyrdubbla vattenavgiften i en nära framtid

https://www.flashback.org/t3537947

Ganska sorgligt alltihop, men rent vatten och fungerande avlopp kommer att vara det sista människor sparar in på. Så blir det ljusa tider för va-branschen? Vilka företag skall man satsa på?

Själv kommer jag på finska Uponor. Och så finns det ett antal fonder, till exempel Pictet Water i PPM och en som jag tycker verkar bra Fidelity water and waste (för att få exponering mot både inflödet och utflödet).

Vad finns det mer av i branschen? Tänker att de som säljer spadarna tjänar mer i slutändan än de som gräver efter guld, så förhoppningsbolag tror jag mindre på än entreprenörerna. Men vilka kommer att tjäna pengarna om investeringar i va i Sverige mångdubblas på några år? I världen?

Du förstår väl att Svensk Vatten ytterst arbetar för sina sponsorer - som exempelvis Uponor?

Svenskt vatten sätter "standarder" som gäller i hela landet - trots att förutsättningar och behov varierar.

Grejen är att man måste också ta dynamiken i betraktande. Det här är politiskt styrda verksamheter. Bara för att det finns ett behov innebär det inte att behoven kommer att tillfredsställas - om medborgarna visar missnöje och hotar med att byta ut politiker.

Det hör också till saken att det går att skjuta upp återinvesteringar ytterligare - vilket kallas för att "leva på rost och röta". Man får en sämre infrastruktur och högre driftkostnader, visst - men det kan ändå fungera hjälpligt i många år till.

Höjd ränta som vi har nu - ger allt annat lika - lägre investeringsrad. Oavsett om investeringarna "behövs" eller inte.

Dessutom utkommer Svensk vatten med sina "larmrapporter" varje sommar - vilket beror på att de har kommunikatörer som vet att det råder "nyhetstorka" på sommaren. De har säkert även satsat på Almedalen och släpper pressreleaser inför event och möten där.

Däremot om någon känner till ny teknologi som skulle kunna utföra förbättringar av befintliga VA-system med effektiva resurser så skulle det kunna vara intressant som tillväxtbolag. Personligen tror jag att krisen inom offentligfinansierade verksamheter kommer att fortsätta - varpå behovet av alternativa lösningar kommer att bli allt större och därmed lönsamt.
Citera
2023-06-28, 20:44
Medlem
Zorzarns avatar
KSB (tysk pumptillverkare)

Veolia (Både Vatten & Avlopp)
Citera
2023-06-29, 08:34
Medlem
Citat:
Säkert det med, men jag såg något skabbigt gammalt rör som de visade upp som exempel och det var något man lätt kunde greppa med handen.
Som jag förstår är eftersattheten allrådande vad gäller vatten & avlopp infrastruktur. Infrastrukturen behöver nog byggas upp både här och där. Det kommer naturligtvis gynna flera olika bolag. Nu är det naturligtvis inte bara i Sverige som det gäller. I USA verkar man satsa stort rent generellt på Infrastruktur och Skanska har fått en del fina order där.

Ringsjöverket förser en bra bit av Skåne med vatten, typ en halv miljon människor. Det ligger vid Ringsjön, men tar vatten främst från Vombsjön och Bolmaren som ligger i södra Småland.

Nå... numera är där ju giftalger lite överallt... så även i Vombsjön... men i de näringsfattiga barrskogssjöarna som Bolmaren är det lugnt.

Så... för att kunna klara sig med att ta allt vatten från Bolmaren så fick man gräva ned nya ledningar för råvatten. de grävdes ner utanför där jag bor (och man klippte både el och tele samtidigt med skopan till mig).

Till saken.

Det var två rör på kanske en meter i diameter man grävde ner i några mil. Men jag vet varken material eller fabrikat. Tror kanske något slags glasfiberarmerad historia.

Men det var något helt annat än de vanliga PVC-rören.
Citera
2023-06-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ringsjöverket förser en bra bit av Skåne med vatten, typ en halv miljon människor. Det ligger vid Ringsjön, men tar vatten främst från Vombsjön och Bolmaren som ligger i södra Småland.

Nå... numera är där ju giftalger lite överallt... så även i Vombsjön... men i de näringsfattiga barrskogssjöarna som Bolmaren är det lugnt.

Så... för att kunna klara sig med att ta allt vatten från Bolmaren så fick man gräva ned nya ledningar för råvatten. de grävdes ner utanför där jag bor (och man klippte både el och tele samtidigt med skopan till mig).

Till saken.

Det var två rör på kanske en meter i diameter man grävde ner i några mil. Men jag vet varken material eller fabrikat. Tror kanske något slags glasfiberarmerad historia.

Men det var något helt annat än de vanliga PVC-rören.
Oj det var väldigt intressant du! Ja där ser man hur det jobbas på med infrastrukturen av dig nu som ett ögonvittne. Tråkigt att de grävde av ledningen bara. Okej då är det något modernare material troligtvis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in