• 1
  • 2
2023-06-27, 22:08
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Det jag dock inte begriper: Om 45 skjuts till döds men vi har cirka 400 skjutningar per år innebär att i Sverige resulterar 10% (!!!) utav alla skjutningar i ett dödsfall. Vad beror det på?

Avancerad sjukvård?
Dåliga vapen?
Gärningsmän som bara vill varna?
Supermänniskor som är offren?
GM som bara vill "hota" alternativt skrämma sina brottsoffer?
Framsteg inom traumakirurgi är svaret på frågan.

Jag kommer ihåg en traumakirurg som uttryckte sig ungefär såhär om så kallat dödligt våld:
"På 90-talet sköt lasermannen 11 personer och vi kunde rädda 10 av 11. Bara en dog, dvs ett fall av dödligt våld.
Hade samma 11 personer blivit skjutna idag (runt 2010) på exakt samma sätt så hade vi kunnat rädda allihopa och då hade vi alltså noll fall av dödligt våld.

Hade samma 11 personer blivit skjutna någon gång på 1950-talet på exakt samma sätt, så hade de flestas liv inte gått att rädda. Det hade lett till åtminstonde 6-7 fall av dödligt våld."
I jämförelsen så är alltså själva våldet konstant, men mängden döda skiljer sig enormt beroendes på när i tiden våldet hade hänt.

På 50-talet så hade Lasermannen varit en seriemördare, skyldig till många fall av "dödligt våld".

På 2010-talet så hade Lasermannen inte ens varit en mördare över huvudtaget. Han hade inte varit skyldig till ett enda fall av "dödligt våld".
Citera
2023-06-27, 22:56
Medlem
Som föregående talare sagt så har sjukvården och traumakirurgin blivit bättre än den var förr.

Men sen är verkligheten inte som på film. Har sett personer med skott i huvudet som klarat sig.
Har sett folk som borde vara döda. Där förövarna verkligen har försökt döda. Multipla skott och
ändå klarar sig personen som blev attackerad.

Bara för att man får en kula i sig så dör man inte automatiskt. Inte som på film, eller ja.. Beror helt på vart den träffar.
Citera
2023-06-27, 23:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hej Flashback!.

Enligt denna länk : https://www.incharts.se/sv/skjutning...&per_manad=nej ...

... så har vi i Sverige hittills haft 176 skjutningar, jag som följer nyhetsrapporteringen och Flashback i allmänhet vet att vi i Sverige per år har 300 till 400 skjutningar, det är väl i det spannet.

Däremot om vi ser till antalet döda till följd utav skjutningar ligger Sverige på 45 till 65 per år om vi ser till senaste fem åren vilket någonstans får ses som ganska relevant i sammanhanget, källa till detta kan bifogas vid önskan.

Det jag dock inte begriper: Om 45 skjuts till döds men vi har cirka 400 skjutningar per år innebär att i Sverige resulterar 10% (!!!) utav alla skjutningar i ett dödsfall. Vad beror det på?

Avancerad sjukvård?
Dåliga vapen?

Jag har funderat på samtliga alternativ ovan men alla har sina brister därav vänder jag mig till samhällets elit, ni ska få hjälpa mig svara på frågan.

Varför mördar araberna och negrarna som är skyttarna i Sverige inte fler, vad beror det på?

Det är (oftast) tonåringar som ofta är höga som hus vid skytte-tillfället som skjuter. Oftast. Dessa är livstilskriminella, och precis som dom flesta andra sådana så tar dom inte något på allvar. Dom tränar alltså inte i förväg, utan tar en puffra, trycker i sig några piller och och drar iväg och skjuter på måfå. Ren tur att inte fler oskyldiga blir träffade.

Tar man sitt morduppdrag på allvar, så ser man till att träna, både fysiskt och mentalt, vara nykter och se till att man klara av att göra jobbet.
Dom som håller på i Sverige med skjtningar är helt enkelt amatörer, fåntrattar med vapen som låtsas vara gangsters. Klart farliga, eftersom dom är beväpnade, men idioter.
Seriösa gangsters som tar saker på allvar är mycket farligare. Sådana kommer med tiden att dyka upp också i Sverige.
Senast redigerad av LeifD2 2023-06-27 kl. 23:11.
Citera
2023-06-28, 12:12
Medlem
Sjukvården har blivit hyfsat bra på att ta hand om skottskador, då de har många tillfällen att "öva" pga att Sverige har blivit en skjutbana i mellanöstern.

Till det kommer att skotten oftast avfyras av en minderårig Alibaba från en moped eller elsparkcykel. Skytten är antagligen både rädd och otränad med skjutvapen, dvs de darrar och pipan rör sig så att de inte träffar ett skit.

Babbarna har fortfarande inte lärt sig att pistol är det sämsta av alla skjutvapen om du vill ha ihjäl någon. Visserligen är de lätta att dölja men de är svåra att träffa med och de har jämförelsevis låg skada vid träff jämfört med t.ex. ett gevär. Vid de fall som de använder "ak47" (ja, ja.. "akm", men alla säger ak47) så är det brist på träning.. och än en gång skakande pga rädsla/nervositet.

De flesta av landets poliser skulle inte klara kraven för en civil licens för pistol och de övar ändå en del. Mohammed har i bästa fall skjutit ett par skott i ett grustag nånstans eller i en källarlokal i "orten" = träffar inte ett skit.
Citera
2023-06-28, 12:14
Avstängd
jori9900s avatar
Citat:
Hej Flashback!.

Enligt denna länk : https://www.incharts.se/sv/skjutning...&per_manad=nej ...

... så har vi i Sverige hittills haft 176 skjutningar, jag som följer nyhetsrapporteringen och Flashback i allmänhet vet att vi i Sverige per år har 300 till 400 skjutningar, det är väl i det spannet.

Däremot om vi ser till antalet döda till följd utav skjutningar ligger Sverige på 45 till 65 per år om vi ser till senaste fem åren vilket någonstans får ses som ganska relevant i sammanhanget, källa till detta kan bifogas vid önskan.

Avancerad sjukvård?
Dåliga vapen?

Jag har funderat på samtliga alternativ ovan men alla har sina brister därav vänder jag mig till samhällets elit, ni ska få hjälpa mig svara på frågan.

Varför mördar araberna och negrarna som är skyttarna i Sverige inte fler, vad beror det på?

Lösa skott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in