Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Får folk benzo på kåken dagligen om det funkar på utsidan? Trodde dom drog in det direkt för att jävlas och bytte ut mot typ atarax. Kolla han en tråd bak.
Du kan glömma ditt recept.
Inom KV får man som stark huvudregel inga narkotikaklassade mediciner öht, med undantag om du vid frihetsberövandet haft ADHD-medicin eller pågående LARO-behandling. Du får fortsätta med detta men räkna med (på anstalterna iaf) mycket krångel och konstanta urinprov, de är rädda för att du ska ge bort eller sälja piller till andra.
Har du t ex adhdmedicin, imovane/stilnoct och nån benso på recept så blir du med andra ord av med allt utom adhd-medicinen.
Har du - för att ta ett exempel jag sett själv - blivit frihetsberövad när du precis brutit nyckelbenet och haft någon (minns ej vad han hade) smärtstillande - så får du klara dig med ipren och alvedon.
Ovanstående handlar då alltså om de som har helt vanliga läkemedel genom den vanliga vården.
För helt vanliga knarkare är det nedtrappning som bjuds, redan i arresten. Vet själv flera exempel på folk som fått subutex i arrest och häkte. Mitt intryck var att det var en kort och ganska brutal nedtrappning för de som hade ett riktigt beroende.
Känner inte till någon som var beroende av benso men jag kan inte tänka mig att man inte erbjuder dessa nedtrappning med tanke på att det ju, som andra redan skrivit, är direkt farligt att låta dem sluta CT.
Mycket bullshit och önsketänkande bland tidigare svar. Man kan väl sammanfatta verkligheten med att man verkligen inte ska tro att staten låter någon undandra sig verkställandet av sitt straff genom att självdö.
Folk verkar vilja tro att det är av nån slags omtänksamhet eller ett uttryck för daltande. Det är det aldrig. Att man är väldigt aktiva med att folk ska klara sin AT, fortsätta adhd- och laro-medicinering... i slutändan handlar det om att ingen statligt anställd har tid, lust eller ork att hantera dessa människor. Ingen vill ha som arbetsuppgift att städa en cell efter att någon har skitit på sig, för att tala klartext.