• 9
  • 10
2025-01-24, 12:15
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
En anledning att aldrig börja med skiten från början.

Problemet är inte att man börjar. Problemen kommer bara när man blir tvungen att sluta.
Citera
2025-01-24, 12:21
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Problemet är inte att man börjar. Problemen kommer bara när man blir tvungen att sluta.

Börjar man aldrig så slipper man det. Vanligt vett.
Citera
2025-01-24, 13:13
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Får folk benzo på kåken dagligen om det funkar på utsidan? Trodde dom drog in det direkt för att jävlas och bytte ut mot typ atarax. Kolla han en tråd bak.

Du kan glömma ditt recept.
Inom KV får man som stark huvudregel inga narkotikaklassade mediciner öht, med undantag om du vid frihetsberövandet haft ADHD-medicin eller pågående LARO-behandling. Du får fortsätta med detta men räkna med (på anstalterna iaf) mycket krångel och konstanta urinprov, de är rädda för att du ska ge bort eller sälja piller till andra.

Har du t ex adhdmedicin, imovane/stilnoct och nån benso på recept så blir du med andra ord av med allt utom adhd-medicinen.

Har du - för att ta ett exempel jag sett själv - blivit frihetsberövad när du precis brutit nyckelbenet och haft någon (minns ej vad han hade) smärtstillande - så får du klara dig med ipren och alvedon.

Ovanstående handlar då alltså om de som har helt vanliga läkemedel genom den vanliga vården.

För helt vanliga knarkare är det nedtrappning som bjuds, redan i arresten. Vet själv flera exempel på folk som fått subutex i arrest och häkte. Mitt intryck var att det var en kort och ganska brutal nedtrappning för de som hade ett riktigt beroende.

Känner inte till någon som var beroende av benso men jag kan inte tänka mig att man inte erbjuder dessa nedtrappning med tanke på att det ju, som andra redan skrivit, är direkt farligt att låta dem sluta CT.

Mycket bullshit och önsketänkande bland tidigare svar. Man kan väl sammanfatta verkligheten med att man verkligen inte ska tro att staten låter någon undandra sig verkställandet av sitt straff genom att självdö.
Folk verkar vilja tro att det är av nån slags omtänksamhet eller ett uttryck för daltande. Det är det aldrig. Att man är väldigt aktiva med att folk ska klara sin AT, fortsätta adhd- och laro-medicinering... i slutändan handlar det om att ingen statligt anställd har tid, lust eller ork att hantera dessa människor. Ingen vill ha som arbetsuppgift att städa en cell efter att någon har skitit på sig, för att tala klartext.
Citera
2025-01-25, 09:04
Medlem
Den enda abstinens som faktiskt kan vara dödlig är alkohol vid svårt långvarigt alkoholberoende.
Opiater är ingen dans på rosor men man överlever.
Citera
2025-01-25, 10:21
I arresten kan dom skita i abstinens (om det inte är dödlig alkoholabstinens kanske) för det är grobianer som jobbar där.
Men hos snälla mysiga KV får man hjälp. Dom är mer mänskliga och långsiktiga.
Citera
2025-01-25, 18:02
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfits
Den enda abstinens som faktiskt kan vara dödlig är alkohol vid svårt långvarigt alkoholberoende.
Opiater är ingen dans på rosor men man överlever.

Ja, det stämmer.

Men du glömde bensodiazepinerna.
Abstinens från benzos kan vara dödlig, med delirium och epileptiska anfall
Citera
2025-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Ja, det stämmer.

Men du glömde bensodiazepinerna.
Abstinens från benzos kan vara dödlig, med delirium och epileptiska anfall

Ja, benzo är väl till och med värre vad jag förstått sett till att de är potentare.
Citera
2025-01-25, 19:45
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ja, benzo är väl till och med värre vad jag förstått sett till att de är potentare.

Abstinens från bensos är inte bara livshotande, utan tar också mycket längre tid.
Efter heroinavbrott är du fit igen på två veckor: en vecka med abstinenssymtom, veckan efter den återhämtningstiden så att sömn och fysisk styrka återvänder.

Med bensoavvänjning behöver du månader, och om du har otur har du fortfarande sömnproblem sex månader senare.

En god vän till mig fick benso utskrivet av sin läkare när hennes mamma dog. Hon tog det dagligen och blev med tiden beroende (6 veckors kontinuerlig användning är tillräckligt).
Hon var beroende av benzo i ungefär 2 år och bestämde sig sedan för att sluta.
Abstinensbesvären var ett helvete, och det var först efter ett år som hon var sig själv igen.
Citera
2025-01-27, 16:00
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Börjar man aldrig så slipper man det. Vanligt vett.

Du verkar vara en tråkig en du. Låt mig gissa. Du tycket att det är knarket i sig som är det farliga och inte hur staten samhället har hanterat det, på grund av hur de ser på det och på dem som använder det? Du kör på allt som är gammalt och beprövat då det betyder att det är helt safe? Du tycker om att låta andra veta att du har dina åsikter då de kan lära sig något av det? Alla som inte tycker som dig tycker fel? Trump visar vart skåpet ska stå? Just nu tänker du "vilket äckligt jävla vänsterpack" om mig?
Citera
2025-01-27, 22:34
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Du verkar vara en tråkig en du. Låt mig gissa. Du tycket att det är knarket i sig som är det farliga och inte hur staten samhället har hanterat det, på grund av hur de ser på det och på dem som använder det? Du kör på allt som är gammalt och beprövat då det betyder att det är helt safe? Du tycker om att låta andra veta att du har dina åsikter då de kan lära sig något av det? Alla som inte tycker som dig tycker fel? Trump visar vart skåpet ska stå? Just nu tänker du "vilket äckligt jävla vänsterpack" om mig?

Låter som att du försvarar droger och speciellt tyngre droger. Heroin/kokain är som Pandoras box. Så mkt serotonin och dopamin som detta utsöndrar gör att man blir som en zombie hela livet och även om man bestämmer för att sluta med skiten.

Bästa rådet, börja inte överhuvudtaget. Det är 2025 nu inte 1975.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in