• 2
  • 3
2023-07-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graveland
Hej,

Hade en husrannsakan hemma, blev av med lite weed och pengar. Hade även subutex hemma ifrån LARO i receptpåse där det framgick att jag fick inneha 12 stycken tabletter. Efter husrannsakan är klar så håller dom förhör, där receptpåsen tas upp. Efter förhöret så får jag logga in på apoteks appen i telefonen och visa recept (vem som helst kan ju ha en receptpåse...). Dom beslagtog cirka 15k i cash som jag även tog fram underlag på att dom va intjänade lagligt. Dom lät mig behålla medicinen.

En vecka senare ska jag hämta min medicin på LARO, blir inkallad till akut läkarmöte. Då har polisen ringt på förmiddagen och informerat min behandlande läkare (via sjuksyster som delar medicinen) att jag haft husrannsakan hemma där man beslagtagit en stor mängd subutex, cirka 15k i cash, weed för eget bruk(18g) och man informerade också om att jag hade redlinepåsar hemma...

Jag säger att dom har varit hos mig, tagit weed (ringa brott, innehav), blodprov (negativt) och självklart har jag som gammal narkoman redlinepåsar hemma, vem har inte? Fick även visa upp att pengarna va insatta och intjänade på lagligt sätt, för LARO alltså!!! Sa att polisen ljög om beslagtagna subutex för annars hade jag talat om det och begärt ny medicin... Läkaren tror jag ljuger men ber sjuksyster att ringa upp polisen som hade ringt och fråga om dom verkligen beslagtog subutex. Vet ej exakt vad som sades men man tog tillbaka uppgiften och man kunde inte säga hur många tabletter jag hade hemma.

Tror allt har lugnat ner sig när jag återkommer på torsdagen samma vecka för att hämta 4 dagars dos av mediciner. Då får jag till mig att polisen har ringt igen, antingen på tisdagen eller onsdagen och minsann informerat om att jag hade 40-60 stycken subutex hemma, men man såg dom bara under husrannsakan och eftersom jag uppvisat recept så lät man dom ligga... Nu blir det STORA problem, jag fortsätter att påtala sanningen, att jag hade mina 12 tabletter, i min receptpåse och har aldrig haft 40-60 hemma överhuvudtaget. Massa jidder med läkaren som hota med ditten och datten, slutar med att jag måste komma varje dag och ringer inte polisen dit och dementerar eller så kommer behandling avslutas...

Har aldrig haft 40-60 tabletter hemma, polisen ljuger uppenbarligen för att knulla mig hårt. Man tjatar i mitt förhör som hålls direkt efter husrannsakan om påsen med 12 stycken i, men man nämner inte stashen med 40-60 subutex överhuvudtaget? Jag uppvisar recept som dom fotar av över en timme efter avslutad husrannsakan, eftersom den måste ju vara klar för att dom på stationen ska veta vad dom ska förhöra mig kring... 40-60... 5 stycken är brott av normalgraden och 100 stycken är grovt narkotikabrott. Hade man sett så mycket subutex så hade man räknat dom, på minsta smulan!!! Sen hade man låtit mig behålla 12 stycken (receptet va på 12 stycken) och tagit resten och sen hade jag fått sitta rätt många år... Men dom existerar ju inte annat i polisens lögn till min behandlande läkare!

Vafan ska jag göra i min situation? Haft LARO sen 2015, precis fått lägenhet och börjat studera, vänt livet helt och hållit mig undan tyngre droger i snart 2 år. Rökte weed i 3v i våras, allt jag gjort på 2 år... Känner mig helt jävla maktlös...

Får polisen ringa till sjukvården hursomhelst? Hade man bara dubbelkollat om mitt recept va schysst, så fine! Nu har man ju däremot påtalat en jävla massa annat som inte sjukvården har att göra med egentligen... Sen att man ljuger om att jag hade 40-60 tabletter, som är en äcklig jävla lögn antagligen för att de ska avsluta min behandling och jag flytta härifrån? Flyttade hit efter avslutad vända på behandlingshem... Sjukvården har ju dokumenterat det polisen sagt via telefon, man vägrar ge mig namnet på polisen som ringer hela jävla tiden.

Vafan ska jag göra för att bemöta denna skit? Har ingen lust att gå tillbaka till gamla vanor så kommer inte söka upp snuten i hemmet eller dylikt även om tanken är lockande. Har även börjat spela in alla möten med polis/sjukvård sen efter första måndagen, där dom iofs tog tillbaka uppgiften...

Tacksam för seriösa svar, behöver verkligen råd och hjälp.

Hej! Bemöt denna sörja av skit med vänlighet, samarbetsvilja och stabilitet. Gör som myndighetspersonerna säger och samtidigt som du gör det tar du kontakt med någon stödperson som kan hjälpa dig vara lugn genom detta. Kan du prata med din läkare om själva situationen, och säga att allt känns svajigt och be om råd? Det viktigaste i detta är att samarbeta och att fortsätta undvika missbruk. Lägg ingen energi på idiotiska poliser eller försöka bevisa att de har fel, för även om du har rätt kommer dina försvarstal låta som om du skyller ifrån dig. Håll envist kvar vid din plan att studera, få hjälp att fokusera på den. Försök hitta en mening som kan hjälpa dig, som att ”jag förstår att de misstänker mig men jag fortsätter fokusera på min nykterhet, mina studier och mina barn”. Be folk hjälpa dig hålla detta fokus. Vad som än händer kommer det gagna dig.
Citera
2023-07-02, 00:16
Medlem
Be polisen att ge dig en kopia på beslagsprotokollet. Är det ej dokumenterat med bilder eller i skrift kan du påvisa din oskuld. I annat fall hade jag bett om att få en annan läkare.
Citera
2023-07-02, 01:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marijo
inte en chans att man har 15k liggandes hemma från legitima källor... du berättar inte hela sanning. svarta pengar

Dummaste jag läst i år. Varför skulle man inte kunna ha 100 000 lagligt hopptränade pengar liggande? 25 000 är inte ens ovanligt skulle jag säga.

15 000 är ju inte ens möbel på blocket.
Citera
2023-07-02, 09:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Problemet är om medicinerna ryker, då är väl återfallet i princip redan taget. Börjar jag ta amfetamin och heroin så slutar det med döden eller kåken. Blev 5 överdoser sista halvåret innan behandling (IVA eller ambulans med naloxone) varav mitt hjärta slutade slå en gång och man lyckades få igång mig i ambulansen...

Gör jag ingenting så kan det gå åt två håll, antingen så får jag hämta medicinen varje dag i en lång tid framöver och sen rinner skiten ut i sanden eller så avslutas behandlingen och allt rasar inom ett par dagar. Vill verkligen inte kliva i heller just nu, pallar inte knarka eller behöva dra in flera tusen om dagen för att underhålla missbruket. Har ju liksom börjat fixa för körkort, ansökt om umgänge med barnen osv...
Oj. Så nära har inte jag varit. Men du är ju på en riktigt bra resa nu.
Jag kan förstå din problematik till viss del, fast ur alkoholistens perspektiv.
Det jag inte begriper är att medicinerna är så viktiga.
För alkoholisten kan ju antabus vara räddningen och så fort man slutar med detta ligger man risigt till. Men många klarar sig ju trots allt utan antabus när levern inta pallar längre.
Får jag ställa två okunniga frågor där en också kanske är ovidkommande i tråden (ljugande poliser):
- om du inte får medicinen...vilka ytterligare alternativ finns för att bibehålla drogfriheten?
- vad händer om du säger (lugnt och behärskat med ögonkontakt - spela in samtalet): med medicinerna behåller jag min drogfrihet och kan vara en närvarande och bra far - det är mitt viktigaste mål idag. Utan medicinerna är jag mycket orolig för, ja nästan säker på, att jag tar ett återfall. Tar jag det är sannolikheten stor att det leder det till att mina barn förlorar sin far. Så starkt är mitt beroende. Tror du på det? Kan du vara vänlig att respektera min fråga....jag vill veta om du som ansvarig läkarre tror på att mitt beroende kan vara så starkt? Okey tack, berätta då för mig vad du kan göra för att hjälpa mig så att inte detta händer.
-------------
Du kan bara bortse från inlägget om det är irriterande naivt
Citera
2023-07-02, 18:27
Medlem
Gravelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Oj. Så nära har inte jag varit. Men du är ju på en riktigt bra resa nu.
Jag kan förstå din problematik till viss del, fast ur alkoholistens perspektiv.
Det jag inte begriper är att medicinerna är så viktiga.
För alkoholisten kan ju antabus vara räddningen och så fort man slutar med detta ligger man risigt till. Men många klarar sig ju trots allt utan antabus när levern inta pallar längre.
Får jag ställa två okunniga frågor där en också kanske är ovidkommande i tråden (ljugande poliser):
- om du inte får medicinen...vilka ytterligare alternativ finns för att bibehålla drogfriheten?
- vad händer om du säger (lugnt och behärskat med ögonkontakt - spela in samtalet): med medicinerna behåller jag min drogfrihet och kan vara en närvarande och bra far - det är mitt viktigaste mål idag. Utan medicinerna är jag mycket orolig för, ja nästan säker på, att jag tar ett återfall. Tar jag det är sannolikheten stor att det leder det till att mina barn förlorar sin far. Så starkt är mitt beroende. Tror du på det? Kan du vara vänlig att respektera min fråga....jag vill veta om du som ansvarig läkarre tror på att mitt beroende kan vara så starkt? Okey tack, berätta då för mig vad du kan göra för att hjälpa mig så att inte detta händer.
-------------
Du kan bara bortse från inlägget om det är irriterande naivt

Angående medicinerna så är det väl mer att jag har missbrukat heroin under så lång tid att jag måste få opioder/opiater i systemet för att ens orka leva. Handlar ju om dopamin och seratonin m.m. Kan inte allt rent tekniskt men utan medicinen så är mitt mående som bäst, på nivån där en vanlig Svensson tar självmord. Förstår du lite bättre? Jag blir inte hög eller så av medicinen utan jag mår "ok", kan känna att dagarna går att hantera. Sen är den också en antagonist och skyddar mot spontana återfall för den krockar med opiater, så som antabus nästan bara det att jag blir dödssjuk.

Läkaren är helt ärligt efterbliven, har spelat in samtalen med henne och även nu när jag va hos polisen och gjorde en anmälan i fredags. Skrev även en JO anmälan idag. Känns som att man sitter jävligt löst, för hur ska jag bevisa att polisen ljuger annat än att visa förundersökning med förhör, tider på utförd husrannsakan m.m. Får ju inte ut handlingarna förens förundersökningen är avslutad och vid ett ringa narkotikabrott och misstänkt penningtvätt så kan det dröja, inte prio ETT liksom hos snuten och då kan ju läkaren redan ha avslutat min behandling.
Citera
2023-07-02, 18:31
Medlem
Gravelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Be polisen att ge dig en kopia på beslagsprotokollet. Är det ej dokumenterat med bilder eller i skrift kan du påvisa din oskuld. I annat fall hade jag bett om att få en annan läkare.

Där jag går så är det bara en läkare och finns bara en mottagning för LARO i min region. Dom hävdar ju att tabletterna fick ligga kvar hos mig för jag uppvisade recept (på 12 stycken, ja!!!! Minst en timme efter avslutad husrannsakan). Finns inget beslag på 40-60 tabletter, då hade jag inte skrivit här heller, för då sitter man häktad. Är minst ett par år på kåken för den mängden så låter ju otroligt i mina öron att man låter det ligga... Ungefär som om man skiter i att ta 1kg amfetamin om man hittade det.
Senast redigerad av Graveland 2023-07-02 kl. 18:33.
Citera
2023-07-02, 18:50
Medlem
Gravelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ursäkta att jag säger det men det låter som bortkastade pengar. För du hade väl inte tänkt kasta rökat?

Rökat hade ju pundarhjärnan vägrat att slänga när återfallet var över. Helt ärligt hade jag inte ens en tanke på att skiten låg kvar nu flera månader senare... Låg på botten av en papperskasse med pappersinsamlingssopor dvs kastade brev, tidningar och dylikt. Självklart hade jag inte rökt nu när jag börjat ta proverna, blir ju som en extra tröskel innan man tar återfall.

Sen kommer nog någon komma in och påpeka "hur fan glömmer man bort weed?", jadu, va säker på att det va slängt sen länge och va ju fortfarande bäng när det "gömdes" där... Tro vad fan ni vill, jag kan backa upp det jag skriver med urinprover, 1-3 stycken i veckan.
Citera
2023-07-02, 22:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Angående medicinerna så är det väl mer att jag har missbrukat heroin under så lång tid att jag måste få opioder/opiater i systemet för att ens orka leva. Handlar ju om dopamin och seratonin m.m. Kan inte allt rent tekniskt men utan medicinen så är mitt mående som bäst, på nivån där en vanlig Svensson tar självmord. Förstår du lite bättre? Jag blir inte hög eller så av medicinen utan jag mår "ok", kan känna att dagarna går att hantera. Sen är den också en antagonist och skyddar mot spontana återfall för den krockar med opiater, så som antabus nästan bara det att jag blir dödssjuk.

Läkaren är helt ärligt efterbliven, har spelat in samtalen med henne och även nu när jag va hos polisen och gjorde en anmälan i fredags. Skrev även en JO anmälan idag. Känns som att man sitter jävligt löst, för hur ska jag bevisa att polisen ljuger annat än att visa förundersökning med förhör, tider på utförd husrannsakan m.m. Får ju inte ut handlingarna förens förundersökningen är avslutad och vid ett ringa narkotikabrott och misstänkt penningtvätt så kan det dröja, inte prio ETT liksom hos snuten och då kan ju läkaren redan ha avslutat min behandling.
jag förstår lite mer, men det jag inte begriper är att inte patientens hälsa verkar få stå främst i kön.
FÖRST bör man ge pat den vård som krävs, därefter säkerställa att rutiner och riktlinjer följs på bästa sätt. Inte tvärtom..att i första hand hårddra tolkningen av regelverk till 100 procent och därefter ge den vård som så att säga återstår.
Själv har jag haft mycket kontakt med kriminalvård, polis och sjukhus etc och fått ett bra mottagande utom undantagsvis - lätt stryk av polisman utan anledning t ex.
Vi får hoppas att din kamp ger dig det du behöver.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in