Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Sofia H är en fin tjej som säkert gör sitt bästa. Men hon har inga pallplatser och inget tyder på att hon ens kommer vara nära. Crusel, Näslund, Laven (Malva Nisen) har dock potential till att ta pallplatser i framtiden.
Det finns olika strategier för hur man bygger upp lag som ska vara konkurrenskraftiga över tid och det går att diskutera för- och nackdelar med dessa. Utan att gå in på egna preferenser så försöker jag utröna hur gällande landslagsledning resonerar för att på så sätt förstå.
Min tolkning är att landslaget använder sig av en ren prestations-baserad logik. Både avseende truppernas sammansättning och uttagningar till enskilda tävlingar. Framtida potential kanske finns med som parameter men trumfar inte resultat i närtid. Jag tycker att den tolkningen harmoniserar väl med hur de agerar.
Sofia är med för att hon gör resultat här och nu. Resultat som är bättre än resultat som Lavén och Näslund presterar. De hade chansen på vårkanten att visa landslagsledningen att de var ikapp och förbi men dels gjorde de ett dåligt JVM, dels valde de fortsatt att tävla mot juniorer efter JVM, dels så imponerade de inte när de väl ställde upp (Falun/SM). Det gav inte bara Sofia en plats i Team Bauhaus utan även åkare med betydligt sämre resultat än henne.
Nu får de en säsong på hemmaplan där de i lugn och ro kan ta upp konkurrensen med Team Bauhaus-åkarna i Folksam Cup och Skandinavisk Cup så får vi se om de räcker till inför nästa år.