Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-05, 23:10
Medlem
Tjoo från ett litet cheap ass som skulle behöva min andra monitor att fungera så snabbt som möjligt och har såklart kablar och adaptrar osv förutom dom jag behöver. Behöver en DVI-D och undrar om jag "snippsar" bort dom på sidorna och lite på den i mitten på en DVI-I så borde det ju fungera? dom går till VGA. Eller lyckas man bränna antingen GPUn eller monitorn måntro? Enligt diagramen borde det ju fungera.

DVI-I (dual link) https://www.blackbox.fi/en-fi/page/2...dio-connectors #Den som jag har.

DVI-D (dual link) https://www.blackbox.fi/en-fi/page/2...dio-connectors #Den som jag behöver.

Edit: Du måste tydligen själv trycka på diagramen.
Senast redigerad av .kalashnikov 2023-07-05 kl. 23:17.
Citera
2023-07-06, 12:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Tjoo från ett litet cheap ass som skulle behöva min andra monitor att fungera så snabbt som möjligt och har såklart kablar och adaptrar osv förutom dom jag behöver. Behöver en DVI-D och undrar om jag "snippsar" bort dom på sidorna och lite på den i mitten på en DVI-I så borde det ju fungera? dom går till VGA. Eller lyckas man bränna antingen GPUn eller monitorn måntro? Enligt diagramen borde det ju fungera.

DVI-I (dual link) https://www.blackbox.fi/en-fi/page/2...dio-connectors #Den som jag har.

DVI-D (dual link) https://www.blackbox.fi/en-fi/page/2...dio-connectors #Den som jag behöver.

Edit: Du måste tydligen själv trycka på diagramen.
DVI-D är digital och VGA analog, hur tänker du dig få ihop det?
Citera
2023-07-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
DVI-D är digital och VGA analog, hur tänker du dig få ihop det?
Det är adaptrar till VGA
Citera
2023-07-06, 19:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det är adaptrar till VGA
Lite svårt att veta vad du har, jag gissade på en sån här:
https://www.netonnet.se/art/dator-su...1006622.13721/

Den tar en analog DVI och gör till en lika anlog VGA.
Citera
2023-07-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Lite svårt att veta vad du har, jag gissade på en sån här:
https://www.netonnet.se/art/dator-su...1006622.13721/

Den tar en analog DVI och gör till en lika anlog VGA.
Såndäran har jag (DVI-I (dual) till VGA) Kolla diagramen borde ju funka. Vill ha den till DVI-D (dual) till VGA.
Citera
2023-07-06, 21:27
Medlem
BackToHegels avatar
Ja, det borde funka. Du vill alltså klippa bort de analoga pinnarna på kabelns kontakt, för att den ska gå in i uttaget på skärmen där hål för dessa pinnar saknas?

Men vänta, du vill ha den till VGA? Har du ingen analog signal kan du inte använda en passiv adapter som antar att denna analoga signal finns. Har du bara en digital signal och vill ha den till analog behöver du en grunka som konverterar signalen, inte en passiv adapter som bara ändrar den fysiska kontakten och inte rör signalen alls.
Senast redigerad av BackToHegel 2023-07-06 kl. 21:53.
Citera
2023-07-06, 23:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Såndäran har jag (DVI-I (dual) till VGA) Kolla diagramen borde ju funka. Vill ha den till DVI-D (dual) till VGA.
Nej, det går ju inte, den kan inte omvandla digital signal till analog.

Du behöver en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/k...adapter-p69650
Citera
2023-07-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, det borde funka. Du vill alltså klippa bort de analoga pinnarna på kabelns kontakt, för att den ska gå in i uttaget på skärmen där hål för dessa pinnar saknas?

Men vänta, du vill ha den till VGA? Har du ingen analog signal kan du inte använda en passiv adapter som antar att denna analoga signal finns. Har du bara en digital signal och vill ha den till analog behöver du en grunka som konverterar signalen, inte en passiv adapter som bara ändrar den fysiska kontakten och inte rör signalen alls.
Men VGA är väll inte analog? Eller är den? Finns ju som sagt adaptrar att köpa från DVI-D dual till VGA. Testade klippa av dom på sidorna och passar i uttaget nu så slänger hastigt ihop ett MOBO med en GPU jag kan offra fall de vill bränna något och kollar om jag slipper till BIOS/får någon logga etc utskriven i skärmen. Hittade en till adapter hemma med DVI-D dual till HDMI och tänkte "yes" räddad men så hade monitor fan inte ens HDMI port utan endast DVI-D dual och VGA haha. Kan ju hända det blir något i adaptern som fuckar när det inte får kontakt från dom som de borde men 1 timme så vet vi.
Senast redigerad av .kalashnikov 2023-07-08 kl. 20:28.
Citera
2023-07-09, 12:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Men VGA är väll inte analog?
VGA är analog, ja. Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill göra.

VGA bör du inte använda om du inte absolut måste. Signalen är digital till att börja med och vi använder oftast skärmar idag som vill ha en digital signal. Den digitala signalen är robust och enkel att överföra från grafikkort till skärm utan störningar.

Det är alltså en väldigt dålig idé att låta grafikkortet (eller en separat omvandlare numera eftersom moderna grafikkort inte har analoga utgångar längre) konvertera den digitala signalen till en analog signal, överföra den via en kabel där störningar kan försämra kvaliteten och sen göra en konvertering igen från analog till digital i skärmen. Bättre att låta signalen vara digital hela vägen.

VGA vill du bara ha ifall skärmen bara har en sån ingång. I ditt fall har den både VGA och DVI och då bör du använda DVI. Det finns som du säger passiva adaptrar från HDMI till DVI så om du har en HDMI-utgång du inte använder...? Vad har du för utgångar på grafikkortet? Hur kopplar du in den första skärmen?
Citera
2023-07-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
VGA är analog, ja. Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill göra.

VGA bör du inte använda om du inte absolut måste. Signalen är digital till att börja med och vi använder oftast skärmar idag som vill ha en digital signal. Den digitala signalen är robust och enkel att överföra från grafikkort till skärm utan störningar.

Det är alltså en väldigt dålig idé att låta grafikkortet (eller en separat omvandlare numera eftersom moderna grafikkort inte har analoga utgångar längre) konvertera den digitala signalen till en analog signal, överföra den via en kabel där störningar kan försämra kvaliteten och sen göra en konvertering igen från analog till digital i skärmen. Bättre att låta signalen vara digital hela vägen.

VGA vill du bara ha ifall skärmen bara har en sån ingång. I ditt fall har den både VGA och DVI och då bör du använda DVI. Det finns som du säger passiva adaptrar från HDMI till DVI så om du har en HDMI-utgång du inte använder...? Vad har du för utgångar på grafikkortet? Hur kopplar du in den första skärmen?
DVI-D, display port, HDMI. Använder 2 skärmar när jag "jobbar" och nyligen upgraderat hela riggen och en av min monitors har endast DVI-D och VGA och hade en DVI-I till VGA adapter som enligt diagrammet på sidan jag länkade har samma portar, förutom dom som är "överlopps". Och efterson det finns DVI-I till VGA adaptrar undrade jag om jag kunde konvertera min adapter genom att klippa dom onödiga "pinssen". Oavsett har jag beställt en ny DVI-D sladd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in