Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-09, 18:54
Medlem
Jag har en Yamaha FS1 som är helt original (vad jag vet) förutom en 16mm förgasare och 16mm insugsplatta. Jag vill gärna ha lite mer toppfart (och ett snyggare avgasrör) men inte så pass mycket så att jag känner att en större cylinder är runt hörnet. Är ett trimrör värt pengarna om cylinder är normal storlek och otrimmad? Är det mycket justering som behöver göras på den här motorn med ett kraftigt trimrör?
Citera
2023-07-09, 19:09
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Jag har en Yamaha FS1 som är helt original (vad jag vet) förutom en 16mm förgasare och 16mm insugsplatta. Jag vill gärna ha lite mer toppfart (och ett snyggare avgasrör) men inte så pass mycket så att jag känner att en större cylinder är runt hörnet. Är ett trimrör värt pengarna om cylinder är normal storlek och otrimmad? Är det mycket justering som behöver göras på den här motorn med ett kraftigt trimrör?

Ja. Passa även på att dreva upp den 2 kugg eller något.
Citera
2023-07-09, 19:18
Medlem
eltonkebabs avatar
Trimrör brukar ge bra effekt, på den ena mopeden jag har så dubblar man effekten med ett trimrör vs det strypta originalröret.
Citera
2023-07-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Ja. Passa även på att dreva upp den 2 kugg eller något.

Jag får se hur den går först med ett trimrör och sen får jag justera munstycke och drevning efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Trimrör brukar ge bra effekt, på den ena mopeden jag har så dubblar man effekten med ett trimrör vs det strypta originalröret.

Jag letar efter cirka 15 km/h till men tar gärna lite mer sålänge kopplingen inte börjar slira och motorn mår bra.
Citera
2023-07-09, 19:41
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Jag får se hur den går först med ett trimrör och sen får jag justera munstycke och drevning efter det.

Jag letar efter cirka 15 km/h till men tar gärna lite mer sålänge kopplingen inte börjar slira och motorn mår bra.

Du bör dreva 2 kugg. Det är det som ger framförallt högre toppfart.
Citera
2023-07-10, 00:59
Medlem
CompressorVanes avatar
Det går alltid att labba med avgas på en tvåtaktare för att få olika motorkaraktär, längre, kortare böj, expansionskammarens utformning tex.

Originalcylindern på FS1 kan man porta för att få annan karaktär på.
Citera
2023-07-10, 01:26
Medlem
INTPs avatar
På en motor med så hårt strypt cylinder brukar trimrör inte göra någon nämnvärd skillnad. Du kan plana toppen eller byta till högkompressionsdito för att få lite(!) mer ork och därmed möjlighet att dreva lite högre för högre toppfart, men vill du ha mer än så är det cylindern du behöver titta på, antingen modifikation eller utbyte.
Citera
2023-07-12, 02:42
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:

Kopplingen på fs1 är känd för att börja slira. Byt ut hela kopplingssatsen (typ 300kr) till grövre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in