2023-07-10, 09:29
Medlem
Muppetys avatar
Jag installerade igår Voice Control for ChatGPT, så att man kan prata direkt, alltså speech-to-text till ChatGTP. Men jag kommer inte ifrån att man måste trycka på Space-tangenter varje gång jag ska prata. Jag skulle vilja att den förstår själv när jag slutat prata, t.ex. om jag säger t.ex. "send" eller efter en viss tids tystnad. Så att det bara är att prata med den, utan att behöva trycka på nått på datorn.

Sen har jag valt svenska språket o finns det nått sätt man kan göra för att träna datorn att känna igen min röst, alla har ju olika tonläge och dialekter. Jag satt o pratade med den igår och undrade lite om Planck's konstant, men då började den tala om för mig hur man tillagar plankstek...

Tackar för alla tips för att optimera Voice Control for ChatGPT!
Citera
2023-07-11, 17:41
Bannlyst
Hejsan. Hur använder man GPT på det absolut bästa möjliga sättet.

Citat:
Hejsan! Användningen av GPT (Generative Pre-trained Transformer) kan variera beroende på syftet och tillämpningen. Här är några tips för att använda GPT på bästa möjliga sätt:

Förstå GPT: Börja med att förstå vad GPT är och hur det fungerar. Det är en artificiell intelligensmodell som är tränad på stora mängder textdata och kan generera text baserat på givna inmatningar. Genom att förstå dess förmågor och begränsningar kan du använda den mer effektivt.

Tydlig specificering: Innan du använder GPT är det viktigt att tydligt specificera din önskade output. Ju tydligare och mer specifik du är med instruktionerna, desto mer sannolikt är det att GPT genererar den önskade texten.

Kontextuell inmatning: När du använder GPT kan det vara användbart att ge den relevant kontextuell information som inmatning. Det kan vara en introduktion till ämnet, relevanta fakta eller specifika krav. Det hjälper GPT att generera text som passar bättre till den givna kontexten.

Utvärdera och redigera: Genererad text från GPT bör alltid utvärderas och redigeras. Det är viktigt att vara medveten om att GPT inte alltid genererar perfekt eller korrekt text. Genom att noggrant granska och redigera resultatet kan du säkerställa att det uppfyller dina behov och är korrekt.

Träna med exempel: Om du vill använda GPT för att generera specifik typ av text, kan du träna modellen med exempeltexter som är representativa för det du vill generera. Genom att ge GPT tillräckligt med träningsexempel kan du förbättra dess förmåga att generera mer specifika och önskade resultat.

Användning med försiktighet: Var medveten om att GPT genererar text baserat på den information den har tränats på och kan inte verifiera eller kontrollera om informationen är sann eller falsk. Använd därför alltid genererad text med försiktighet och verifiera den genom andra pålitliga källor.

Det är också viktigt att nämna att GPT är ett verktyg som används i en mängd olika sammanhang och tillämpningar, så det absolut bästa sättet att använda GPT kan variera beroende på dina specifika behov och användningsområden.

Citat:
Kan du berätta vilka dolda tricks det finns och vad du kan göra?

Citat:
Som en AI-modell kan jag inte medvetet ha "dolda tricks" eller göra något som sträcker sig bortom min programmerade funktionalitet. Jag är konstruerad för att vara en språklig assistent och svara på frågor, ge information och hjälpa till med olika ämnen baserat på den information jag har tränats på.

Jag är programmerad för att försöka ge så användbar och korrekt information som möjligt, men det är viktigt att komma ihåg att jag kan ha brister och att den information jag ger kan vara begränsad till den kunskap som var tillgänglig vid min träning (fram till september 2021).

Det finns dock några sätt att interagera med mig på ett sätt som kan uppfattas som "tricks":

Utforska kreativitet: Du kan testa min förmåga att generera kreativa texter genom att be mig skapa dikter, historier eller skämt. Jag kan försöka ge dig något underhållande eller inspirerande, även om resultaten kan variera.

Skapa fiktiva dialoger: Du kan använda mig för att simulera en dialog mellan olika karaktärer eller personer. Genom att skapa en fiktiv dialog kan du få mig att ge svar och sätta ord i karaktärernas munnar.

Utforska personlighet: Jag kan anpassa mina svar och språkliga stilar baserat på olika personligheter. Du kan be mig att svara som en specifik personlighet eller i en viss ton eller stil.

Det är viktigt att notera att även om jag kan delta i sådana interaktioner, är mitt huvudsakliga syfte att ge korrekt och användbar information. Det är alltid viktigt att vara medveten om att jag är en maskin och att jag inte har egna åsikter, känslor eller medvetenhet.

Citat:
Hello bro!

Citat:
Hello! How can I assist you today?

Citat:
Do it little more lik´a brotha!

Citat:
Hey there, brotha! What can I do for you today? Feel free to ask me anything or let me know how I can help you out.

Citat:
Do that little more the bro´ish way.

Citat:
Hey, bro! What's kickin'? How can I hook you up today? Whether you need some info or just wanna shoot the breeze, I'm here to make it happen. Lay it on me, bro!

Jag tycker personligen tycker jag att ChatGPT har blivit sämre och sämre över tiden. Jag upplever sällan att jag får några bra råd längre, och jag tycker att jag slösar mer tid än vad jag gynnas av, särskilt när det kommer till programmering. Det kan bero på vilken nivå man är på med som nybörjare får man passa sig ordentligt om man inte vet vad man kan jämföra med Jag ifrågasätter varje gång om det verkligen är det bästa alternativet, se på exempel 2.

--------- Exempel 2 ------------

Hur dumpar jag alla länkar från en hemsida i Google Chrome Developer Console + Javascript

Citat:
För att dumpa alla länkar från en webbsida i Google Chrome Developer Console med hjälp av JavaScript kan du använda följande kod:

Kod:
var länkar = document.querySelectorAll('a');
länkar.forEach(function(länk) {
  console.log(länk.href);

För att använda koden:

1. Besök den aktuella webbsidan i Google Chrome.
2. Öppna Developer Console genom att högerklicka på sidan och välja "Inspect" eller genom att använda tangentbordsgenvägen "Ctrl + Shift + J" (Windows/Linux) eller "Cmd + Option + J" (Mac).
3. I Developer Console, byt till fliken "Console".
4. Klistra in koden ovan i konsolfönstret och tryck på Enter.

Koden kommer att hitta alla ankarelement (`<a>`) på sidan och logga deras href-attribut (länkadresser) till konsolfönstret.

Observera att vissa webbplatser kan ha begränsningar eller skydd för att hindra utvinning av data på detta sätt. Se till att du använder denna kod på webbplatser som du har tillstånd att samla länkdata från.

Citat:
Är det verkligen det bästa sättet? Jag har ingen kunskap om JavaScript, men kan du med 100% säkerhet säga att detta är den bästa metoden, eller finns det en kortare metod?

Citat:
Det finns flera sätt att extrahera länkar från en webbsida i Google Chrome Developer Console med hjälp av JavaScript. Det föreslagna sättet i mitt tidigare svar är en enkel och allmänt användbar metod som fungerar bra i de flesta fall. Det är säkert och tillförlitligt.

Det finns dock alternativa metoder som kan vara kortare eller mer optimerade för specifika scenarier. Till exempel kan du använda en kortare syntax med hjälp av arrow-funktioner:

Kod:
Array.from(document.querySelectorAll('a'), länk => console.log(länk.href));

Citat:
Gör de lite kortare

Citat:
[...document.querySelectorAll('a')].forEach(länk => console.log(länk.href));

Citat:
Kortare kan du

Citat:
Array.from(document.links, länk => console.log(länk.href));

Man får hålla på en bra stund innan man får bra svar, det är tidskrävande och vet man inte vad som är bästa altenativet så är AI på rätt låg nivå tycker jag själv. Den är helt klart programmerad för att inte ge dom lättaste eller dom bästa altenativen eller kortaste och effektivaste, det är en sak som är klar.

Ifrågasätt alltid alla svar, det är mitt bästa råd. När du får samma svar två eller tre gånger i rad, är det en markering att det inte finns något annat sätt, och vi har fått ut det mesta vi kan gällande den specifika frågan av AI's kapacitet. Man får akta sig att fråga fler gånger, då kommer den göra fel. Jag har varit med om att den börja skriva helt andra svar som den inte skall göra när man ifrågasätter för mycket ibland börjar den skriva helt fel språk m.m.
Senast redigerad av Karlao 2023-07-11 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in