Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-10, 18:27
  #1
Medlem
IcyHearts avatar
Hej,

Bor i Sverige, vill kunna köpa danska tv2 som en streaming/play-tjänst. Dvs kunna streama det på mobilen, snabbt och enkelt.

Efter att ha letat/googlat i timtal tills tummarna blöder, verkar det som om detta inte är möjligt alls? Även testat köpa DK tv2 på deras sida men de accepterar ej svenskt betalkort.

Möjligen är det enda att något enstaka svenskt tv-bolag kanske har det som tilläggskanaler till sina tv-abonnemang, typ. Men att då får man dem ju bara i TV:n…. Men jag är alltså inte intresserad av att helt behöva byta TV-leverantör. (Redan kollat min egen leverantör och de har ej danska kanalen som tillägg).

Jag kollar ju inte ens på ”vanlig TV” längre och min tv-box är typ antik. Så jag vill bara ha en enkel streaming/playtjänst för att kunna kolla på danska tv 2!

Kan väl tänka mig att byta tv-leverantör, om det nu är enda utvägen. (Men då vill jag garanterat att det ingår även en playtjänst för att kunna spela kanalen DK tv 2, i min mobil).

Är det verkligen så här extremt krångligt/svårt att kunna köpa en enda utländsk kanal för streaming, år 2023? Det är ju befängt! Eller är det jag som inte hittar rätt… Om någon vet nåt, snälla hjälp!
Citera
2023-07-10, 18:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Även testat köpa DK tv2 på deras sida men de accepterar ej svenskt betalkort.
Antingen om det kan fungera att du skaffar ett danskt elektronisk kreditkort online, eller om du känner någon släkting/vän/koncernkollega i Danmark som kan köpa tjänsten åt dig(ifall dom nu även kräver danskt BankID för att kunna teckna abonnemang), eller om eventuella släktingar/vänner i Danmark inte redan har ett TV2Play-abonnemang du kan låna?

Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Möjligen är det enda att något enstaka svenskt tv-bolag kanske har det som tilläggskanaler till sina tv-abonnemang, typ. Men att då får man dem ju bara i TV:n…. Men jag är alltså inte intresserad av att helt behöva byta TV-leverantör. (Redan kollat min egen leverantör och de har ej danska kanalen som tillägg).
TV2 finns väl som tilläggskanal hos dom flesta stora svenska TV-operatörerna, men hos exempelvis Tele2(f.d. Comhem) så ingår den inte i Tele2Play-appen av rättighetsskäl.

Bor du längs västkusten kan du ju även sätta upp en rejäl Yagi-antenn och ta in någon variant på TV2 gratis i en Linux-mottagare där du spela in det du vill se på, som du sen kan kolla på via stream genom mobilen, men jag vet inte om FTA-versionerna sänder dom programmen du är ute efter.
Citera
2023-07-10, 19:29
  #3
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Finns ens stor tråd om iptv om du söker på det här forumet.

Jo jag har försökt att titta i den. Dock när jag sen gått in på en sån sida som säljer IP-TV utbud, och läser där, så framgår det inte ens om man då garanterat får streaming/play-funktionen, som jag efterfrågar… den enda IP-TV-sidan jag hittat när jag sökt på nätet, framstår det verkligen som om man bara får kanalerna just till sin TV… och inget mer.

Således väldigt oanvändbart för mig…
(Obs att jag ju letar seriösa kanaler där man kan köpa lagligt osv. Inget annat).

Edit: den enda iptv-sidan som tycks sälja dansk tv, alltså!
Citera
2023-07-10, 19:35
  #4
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jo jag har försökt att titta i den. Dock när jag sen gått in på en sån sida som säljer IP-TV utbud, och läser där, så framgår det inte ens om man då garanterat får streaming/play-funktionen, som jag efterfrågar… den enda IP-TV-sidan jag hittat när jag sökt på nätet, framstår det verkligen som om man bara får kanalerna just till sin TV… och inget mer.

Således väldigt oanvändbart för mig…
(Obs att jag ju letar seriösa kanaler där man kan köpa lagligt osv. Inget annat).

Edit: den enda iptv-sidan som tycks sälja dansk tv, alltså!
Du kan streama alla kanaler till mobilen "live" men något on demand är det inte.
Citera
2023-07-10, 19:41
  #5
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Antingen om det kan fungera att du skaffar ett danskt elektronisk kreditkort online, eller om du känner någon släkting/vän/koncernkollega i Danmark som kan köpa tjänsten åt dig(ifall dom nu även kräver danskt BankID för att kunna teckna abonnemang), eller om eventuella släktingar/vänner i Danmark inte redan har ett TV2Play-abonnemang du kan låna?


TV2 finns väl som tilläggskanal hos dom flesta stora svenska TV-operatörerna, men hos exempelvis Tele2(f.d. Comhem) så ingår den inte i Tele2Play-appen av rättighetsskäl.

Bor du längs västkusten kan du ju även sätta upp en rejäl Yagi-antenn och ta in någon variant på TV2 gratis i en Linux-mottagare där du spela in det du vill se på, som du sen kan kolla på via stream genom mobilen, men jag vet inte om FTA-versionerna sänder dom programmen du är ute efter.

Det med danskt kreditkort online hade ju varit en idé… och kanske hade gått att få efter en del krångel… men när jag läste på mer på danska tv2s hemsida, så verkade det extremt krångligt sedan.

Tydligen så skulle man behöva även typ nåt slags danskt bank-Id OCH ngt danskt telefonnummer… så jag gav upp den idén rätt kvickt. Bor tyvärr ej på västkusten heller. Känner ingen i Danmark…

Ja man kunde ju ha trott att några stora operatörer i Sverige ”lätt” skulle ha just danska tv 2 som tillägg och att det även skulle vara lätt att då få den som stream/play-funktion. Men av alla stora operatörer jag tittat på, så verkar det tyvärr inte bättre än att det bara då finns just på själva TV:n / via en sån tv-box, typ… och har inte använt sånt på hundra år.

Jag fattar verkligen inte att det ska vara så här svårt. Är ju som om de inte VILL ha nordiska kunder… de borde släppa allt fritt över Norden åtminstone. Så att nordiska kunder skulle lätt kunna köpa streaming-play-kanaler snabbt. Är ju snabba cash för kanalerna liksom? 🤔 Likadant med Norge, är också skitsvårt att få tillgång till…..
Citera
2023-07-10, 19:47
  #6
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Du kan streama alla kanaler till mobilen "live" men något on demand är det inte.

Ja alltså live är ju typ inte intressant, då jag vill se en serie som ju redan har sänts en hel säsong av typ… så idén är ju just att jag vill kunna använda funktionen som typ svtplay och såna har. Att kunna se senare när man vill i mobilen.

Men det verkar alltså omöjligt att få köp det som svensk, för DK tv 2. Känns väldigt ”sovjet”-aktigt…. 😂
Citera
2023-07-10, 21:21
  #7
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Tror svaret heter VPN.
Citera
2023-07-10, 21:40
  #8
Medlem
I Danmark, så finns "grannlands TV". Jag bor i Danmark, och har gratis, NRK1, Svt1+2, ARD, ZDF. Att tänka på tv2 är sedan några år en betal kanal. Vissa kabel leverantörer erbjuder NRK2, och så vidare. Det är vad som heter Must carry, gratis. Men mera ligger i himlen och är inte via kabel bolag, så lagen urholkas.
Citera
2023-07-10, 22:20
  #9
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja alltså live är ju typ inte intressant, då jag vill se en serie som ju redan har sänts en hel säsong av typ… så idén är ju just att jag vill kunna använda funktionen som typ svtplay och såna har. Att kunna se senare när man vill i mobilen.

Men det verkar alltså omöjligt att få köp det som svensk, för DK tv 2. Känns väldigt ”sovjet”-aktigt…. 😂

Det ska ju gå att betala med Apple Pay og Google Pay har du testat det?

sen är det ju möjligt att de ändå kräver att man befinner sig i danmark och det får du lösa via att ladda ner en vpn app till telefonen.
Citera
2023-07-10, 22:29
  #10
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Det ska ju gå att betala med Apple Pay og Google Pay har du testat det?

sen är det ju möjligt att de ändå kräver att man befinner sig i danmark och det får du lösa via att ladda ner en vpn app till telefonen.

Japp, det fungerar inte med Apple Pay, testade det också. På något sätt känner den tydligen ändå av ju, att det är kopplat till ett svenskt kort..,

Ja jag har VPN så just det är inget problem.
Citera
2023-07-10, 22:30
  #11
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Tror svaret heter VPN.

VPN hade jag men det hjälpte inte, då man behöver betala med danskt bankkort, för själva prenumerationen…. Samt ha danskt bank-id…

Galet vilka begränsningar det är.
Citera
2023-07-11, 16:56
  #12
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
VPN hade jag men det hjälpte inte, då man behöver betala med danskt bankkort, för själva prenumerationen…. Samt ha danskt bank-id…

Galet vilka begränsningar det är.
Att det är såna begränsningar har garanterat med rättigheter att göra, så att de som äger programmen kan sälja det till flera olika länder. På så sätt är det väldigt logiskt, men det är ju inte kul för dig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback