2023-07-12, 15:33
Medlem
Jag har gjort ett dna test som visar att jag har ACTN3 C/T, och det ska visst vara rätt bra, men ju mer jag läser om ACTN3, ju mindre fattar jag.

En del skriver att ACTN3 är en "ovanlig gen". En sida skriver "The ACTN3 gene is only carried by a small portion of the population – in Europe, only 18%." men är det inte så att alla har ACTN3 genen och det är vissa "varianter" av den som är ovanlig, typ CC?

Sen så skriver folk om X och R, inte om C och T som mitt test visade. Det verkar som att R är samma som C och X är samma som T, och att C/T är samma som "R577X" vad det nu betyder.

Jag kände mig lite speciell som hade en "ovanlig sport gen" i typ 30 sekunder i alla fall, men om jag förstått det rätt har alla ACTN3 och C/T är typ den vanligaste varianten, så om något är jag väl bara medelsvensson....eller?
Citera
2023-07-13, 01:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Jag har gjort ett dna test som visar att jag har ACTN3 C/T, och det ska visst vara rätt bra, men ju mer jag läser om ACTN3, ju mindre fattar jag.

En del skriver att ACTN3 är en "ovanlig gen". En sida skriver "The ACTN3 gene is only carried by a small portion of the population – in Europe, only 18%." men är det inte så att alla har ACTN3 genen och det är vissa "varianter" av den som är ovanlig, typ CC?

Sen så skriver folk om X och R, inte om C och T som mitt test visade. Det verkar som att R är samma som C och X är samma som T, och att C/T är samma som "R577X" vad det nu betyder.

Jag kände mig lite speciell som hade en "ovanlig sport gen" i typ 30 sekunder i alla fall, men om jag förstått det rätt har alla ACTN3 och C/T är typ den vanligaste varianten, så om något är jag väl bara medelsvensson....eller?

OK, låt oss ta det från början. ACTN3 är en gen som kodar för muskelproteinet alpha-actinin-3. En ganska vanlig mutation i den genen, som ändrar ett C till ett T (förkortas C/T), gör att aminosyran arginin (R) i position 577 ändras till ett stoppkodon (X), vilket leder till att proteinet blir defekt och inte längre fungerar.

Så du har fattat rätt när du skriver: Det verkar som att R är samma som C och X är samma som T, och att C/T är samma som "R577X" vad det nu betyder.

R577X betyder helt enkelt att arginin 577 ändras till ett stoppkodon, och är namnet på mutationen. Den som bär på mutationen har alltså en gen som inte fungerar.

Vad får den här mutationen, som är vanlig utanför Afrika, för effekt?

För det första spelar det mindre roll om man är heterozygot, dvs. bara har en muterad gen. Vi människor är diploider, vilket innebär att vi har två kopior av varje gen, en som vi ärvt från vår pappa och en från vår mamma. Det normala för mutationer som gör att en gen inte längre fungerar är att dessa mutationer är recessiva, vilket innebär att det räcker om man har en fungerande kopia av genen. Detta beror på den fungerande kopian av genen uppregleras och tillverkar mer protein för att kompensera för den trasiga kopian.

Vad händer då om man är homozygot för mutationen, dvs. har två trasiga kopior? För gener som är livsnödvändiga är detta letalt, dvs. homozygoten överlever inte. I fallet med ACTN3 finns det dock en närbesläktad gen, ACTN2, som kan uppregleras i individer som helt saknar fungerande ACTN3, och dessa homozygoter överlever alltså utan några större problem. Faktum är att hela 18% av alla européer har två trasiga kopior och därför saknar fungerande ACTN3.

Detta sagt, så tycks ACTN3 ha en viss effekt på både muskelstyrka och förmåga att klara sig undan muskelskador vid ansträngning. Flera studier har nämligen visat att genotyperna RR (två fungerande ACTN3 gener) och RX (en fungerande gen) är vanligare bland elitidrottare än XX (ingen fungerande gen).

Varför är mutationen i så fall så vanlig? Även små skillnader i fysisk prestationsförmåga kan ju ha ett överlevnadsvärde, och mutationen borde därför ha försvunnit ur populationen. En möjlig hypotes som föreslagits är att XX-individer i stället skulle ha större uthållighet, som kompenserar för den lägre muskelstyrkan. Det har dock visat sig svårt att finna bevis för detta i de studier som gjorts.

Så om du tillhör de 18% av oss européer som saknar en fungerande ACTN3-gen finns det ingen anledning att deppa över det. Möjligen minskar det dina chanser att bli elitidrottare, men i övrigt tycks det inte ha några negativa effekter.

Du kan läsa mer om detta här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-actinin-3

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5741991/
Citera
2023-07-13, 10:28
Medlem
PeterNosters avatar
Vad säger detta om mitt tillstånd?:
"rs1815739","11","66328095","TT"

Läste att rs1815739 var inblandad så kollade min.
För övrigt fattar jag "ett minimum".
Citera
2023-07-13, 12:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad säger detta om mitt tillstånd?:
"rs1815739","11","66328095","TT"

Läste att rs1815739 var inblandad så kollade min.
För övrigt fattar jag "ett minimum".

rs1815739 är numret på just den här SNPen (den genetiska polymorfin) som kan vara antingen C (vildtypen) eller T (den trasiga genen).

11,66328095 är dess position i genomet. SNPen ligger på kromosom 11, 66328095 nukleotider från dess ända. Observera att den siffran är från ett tidigare referensgenom (GRCh37). I den senaste versionen av det humana genomet (GRCh38) har SNPen rs1815739 i stället positionen 11,66560624.

TT förmodar jag står för din diploida genotyp, alltså att du har två kopior av den trasiga genen (T). Du bör dock kolla vad som står i tabellhuvudet i de data du fick för säkerhets skull.
Senast redigerad av Regulus 2023-07-13 kl. 12:57.
Citera
2023-07-13, 13:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
rs1815739 är numret på just den här SNPen (den genetiska polymorfin) som kan vara antingen C (vildtypen) eller T (den trasiga genen).

11,66328095 är dess position i genomet. SNPen ligger på kromosom 11, 66328095 nukleotider från dess ända. Observera att den siffran är från ett tidigare referensgenom (GRCh37). I den senaste versionen av det humana genomet (GRCh38) har SNPen rs1815739 i stället positionen 11,66560624.

TT förmodar jag står för din diploida genotyp, alltså att du har två kopior av den trasiga genen (T). Du bör dock kolla vad som står i tabellhuvudet i de data du fick för säkerhets skull.

Wow. I am doomed.

Huvudet på raw data-filen:

Citat:
# MyHeritage DNA raw data.
# This file was generated on 2018-08-16 17:38:29
# For each SNP, we provide the identifier, chromosome number, base pair position and genotype.The genotype is reported on the forward (+) strand with respect to the human reference build 37.
# THIS INFORMATION IS FOR YOUR PERSONAL USE AND IS INTENDED FOR GENEALOGICAL RESEARCH
# ONLY. IT IS NOT INTENDED FOR MEDICAL OR HEALTH PURPOSES. PLEASE BE AWARE THAT THE
# DOWNLOADED DATA WILL NO LONGER BE PROTECTED BY OUR SECURITY MEASURES.
RSID,CHROMOSOME,POSITION,RESULT
Citera
2023-07-13, 13:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne

P.S. Det är något oklart från det du skriver vilken genotyp du själv har. Jag tolkade det som TT (två trasiga gener) eftersom jag trodde att menade att du hörde till de 18% av européerna som är TT. Dessa har dock inte en fungerande ACTN3 gen, tvärtom mot vad sidan du citerar skriver. Om du menade att du själv har åtminstone en fungerande ACTN3 gen (vilket alltså är bra om man vill bli elitidrottare) är din diploida genotyp antingen CC (RR) eller CT (RX).
Senast redigerad av Regulus 2023-07-13 kl. 13:59.
Citera
2023-07-13, 13:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Wow. I am doomed.

Huvudet på raw data-filen:

Du får satsa på maraton. Där är det åtminstone ingen nackdel att vara TT. Kanske till och med en liten fördel, även om data är tvetydiga.
Citera
2023-07-13, 13:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du får satsa på maraton. Där är det åtminstone ingen nackdel att vara TT. Kanske till och med en liten fördel, även om data är tvetydiga.

Kan nog stämma för jag är mer uthållig än stark. Lite finnblod. Kan man se geografiska utbredningen av dessa TTrasiga gener.
Måste kolla med en kusin som är/har varit ishockeyspelare.

Simning är jag skitdålig på.

Tack professorn
Citera
2023-07-13, 14:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Kan nog stämma för jag är mer uthållig än stark. Lite finnblod. Kan man se geografiska utbredningen av dessa TTrasiga gener.

Ett gäng ryska forskare tittade på sibiriska jägarstammar för ett par år sedan, för att testa hypotesen att TT skulle gynna uthållighet och köldtålighet. Deras slutsats var dock att så inte tycks vara fallet:

Results. Lowered frequencies (less than 40%) of “mutant” allele rs1815739-T were found in studied populations of North-Eastern Asia. Analysis of exome data has shown that haplotype comprising the rs1815739-T allele reaches the highest frequencies in populations of Southern and Central Siberia, while it is rather rare in the north-east of Siberia.

Conclusion. The results obtained contradict the hypothesis that the rs1815739 polymorphism may have been involved in cold adaptation of North-East Siberians.

https://journals.eco-vector.com/ecol...icle/view/6302

Så vi har fortfarande ingen bra förklaring varför den här mutationen är så vanlig utanför Afrika.
Citera
2024-07-30, 13:22
Medlem
Behålla värmen bättre.

https://theconversation.com/your-gen...esearch-155975
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in