Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-13, 04:22
Medlem
DonaldBidens avatar
Borde enbart finnas digitalt körkort.
Är ju perfekt för att kunna spåra alla förare.

I framtiden bör också ställas krav på att dessa alltid ska vara anslutna till bilens system vid färd.
Citera
2023-07-13, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fraggash
Om förarens identitet genast kan fastställas genom ID-kort, pass eller kontrollerande frågor så kan du inte ges böter.

Dvs körkortet är redan digitalt och det finns inget krav som säger att du måste ha med dig körkortet om du kan identifiera dig på annat sätt.

Du har inte haft tur dessa gånger, du har endast följt lagen genom att identifierat dig genom polisens kontrollerande frågor. Jag har inte sett mitt körkort på säkert 8-9 år.

Dom får gärna göra körkortet digitalt. Men det hade inte gjort någon större skillnad.

okey coolt

jag var säker på att man skulle få böter om man inte hade kortet med.
Men bra veta nu.

Jag vill gärna ha mitt körkort i plånboken
rädd att hackare får fram allt om dom hackar telefonen, vill inte ha en mobil i fickan jämt
lever början av 90talet liv jag, har mobil endast hemma som en hemtelefon, tar inte ut den,
kollar morgon , och kväll bara mobilen
Citera
2023-07-13, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden

I framtiden bör också ställas krav på att dessa alltid ska vara anslutna till bilens system vid färd.

du är redan spårad via mobilen

körkortet i den är bara en fara om hackers hackar din telefon. och lånar ditt körkort
eller identiferar med den mot banklån och stora inköp
farligt
Citera
2023-07-13, 04:29
Medlem
Nej tack, vi behöver inte mer digital skit.
Citera
2023-07-13, 04:47
Medlem
ethernals avatar
sist jag blev stoppad av polisen frågade de inte ens om körkortet utan enda de frågade var om det var min hoj, sen slog dom på regnr så fick dom ju upp allt dom behövde
Citera
2023-07-13, 06:21
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
sist jag blev stoppad av polisen frågade de inte ens om körkortet utan enda de frågade var om det var min hoj, sen slog dom på regnr så fick dom ju upp allt dom behövde
Ja det finns ju inte ens någon poäng med att ha ett körkort med sig hela tiden, verkar bara fånigt att man skulle behöva ha det i telefonjäveln. Allt är digitalt redan. Fast på polisens sida. Och det räcker gott och väl.
Citera
2023-07-13, 07:10
Moderator
Rubriken förtydligad, det är inte riksdagen som har ett förslag, det är KD, utgången rubrik: Riksdagens förslag: Digitalt körkort.

/Moderator
Citera
2023-07-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Fast det har ju aldrig hänt att "allt ligger nere", så varför skulle just det hända någon av oss? Då är det nog större risk att någon av oss dör snart. Man kan bli överkörd på ett övergångsställe, träffad av blixten, halka i duschen eller något annat som några stackare brukar dö av då och då. Men någon cyberattack där allt ligger nere har vi ännu inte sett i verkligheten.

Jag vill helst inte ha något körkort alls. Behöver jag legitimera mig så har jag ett pass, och polisen bör vara tillräcklig slug för att räkna ut att personen med mitt personnummer har tillstånd att köra bil. Digitalt ID borde räcka till det mesta, och så kan man väl hala fram passet i de undantagsfall när det skulle behövas ett fysiskt ID.

Problemen med digitalt ID är många. Säkerhetsaspekten är bara en bråkdel av problemen, för alla digitala system kan hackas. Det största problemet vi har i dag, i Sverige, är att alla födda efter 1991 kommer att få sina identiteter totalförintade om vi får en liten solvind över oss. Vi som är födda före 1991 har både analoga och digitala personbilder och födelseintyg osv. Vi klarar oss så länge som någon inte bränner upp både riksarkiven, länsarkiven och Skatteverkets databas för folkbokföring.
Citera
2023-07-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putten
Våra grannar samt Island har detta system redan, så jag begriper inte komplexiteten i detta.

Ja, men då gäller det bara i resp land så du behöver fortfarande det fysiska kortet för att köra utomlands. Med ett EU-harmoniserat system så fungerar det ju även när du kör i andra EU-länder.

Sen är det också en intressant fråga vad gäller nordiska passunionen där körkort är egentliga enda alternativa handlingen förutom NID och Pass. Ska det digitala körkortet gälla även då?
Citera
2023-07-13, 17:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden

Det där är inte så jävla dumt faktiskt. Tänk hur många fyllskallar och trafikdårar med indraget körkort som skulle hindras från att köra för att de inte kan "logga in" i bilen.
Citera
2023-07-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havtornsplanta
Säkrare för vem? Du är väl en sådan gök som vill att staten ska ha total kontroll över medborgarna.

Det var tänkt som ironi...

F.ö. är "staten" = vi i ett demokratiskt samhälle, farligt blir det först vid despotism.
Citera
2023-07-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putten
Kd hade motionerat om att införa digitalt körkort i telefonen, och ställt sig bakom det beslutet. MEN... Trafikutskottet hade frågan i sina händer och föreslog avslag på den punkten, i kammarens beslut blev det också avslag.

Hur resonerar Ni kring detta? Jag tycker det är helt åt h-vete att förslaget inte gick igenom. Jag menar ju att vi har ju en skräĺldus andra digitala tjänster på luren, och nu även id-handling via bank-id som scannats från passet. Plånbokens tid är långt förbi. Varför inte även körkortet?

Jävla bakåtsträvare...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rkort_ha02658/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rhet_ha01tu13/
Du har aldrig råkat ut för att de digitala tjänsterna strular? Just Bank-id har driftproblem minst en gång per månad.
Jag själv har bankkortet i mobilen och det är skitbra när jag glömt kortet hemma men dessa kort är komplement. Att ersätta dem med digitala kort är jag emot.
Vad de borde fixa omgående som de hade i Norge redan 2009 är kombinerade kort. På den tiden hade de legg på bankkort och kunde lägga in tjänster i chippet. Detta borde införas på körkorten. I detta nu har jag i mitt plånboksfodral: 1körkort, 2 bakkort samt 3 olika tankkort. Alla dessa skulle kunna läggas in i körkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in