Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-16, 11:28
  #13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Svarae bara på hans uppgift. Såg inte att han hade angett argment för den klassen.

Jag förstår inte ens vad han vill.
Helst att någon annan löser uppgiften, IMO.
Men TS kan börja med att göra en lokal Python-installation för att köra ett kommando i taget och börja lära sig därifrån.
Citera
2023-07-16, 11:40
  #14
Medlem
Det är lite svårt att lära sig från grundne i en kurs som förutsätter att han kan Python. Sedan har vi lektorer på den kursen som inte heller kan Python, utan använder syntax från C# igen.

Jag menar...

Varför???

Kod:
for i in range(len(test_parties)):
    print(
test_parties[i], ": "test_parties_count[i]) 

När det finns mer eleganta verktyg:

Kod:
for ij in zip(test_partiestest_parties_count):
    print(
f"{i} : {j}"

Jag ska kika igenom den där kursen och göra den själv lite smått och se vad som gör att TS hänger upp sig.
Citera
2023-07-16, 12:31
  #15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är lite svårt att lära sig från grundne i en kurs som förutsätter att han kan Python.
Jag menar att även lära sig grunderna i Python. Eftersom det är en distanskurs, borde inte vara något problem att "pausa" i några veckor och 100 % gå in för att lära sig grundläggande Python. Mer än så ska inte behövas för att tillgodogöra sig kursen.
Citera
2023-07-16, 14:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag menar att även lära sig grunderna i Python. Eftersom det är en distanskurs, borde inte vara något problem att "pausa" i några veckor och 100 % gå in för att lära sig grundläggande Python. Mer än så ska inte behövas för att tillgodogöra sig kursen.

Eftersom att kursen är på 3 hp endast och går på mindre än 10 % fart känns det rätt orimligt att bheöva lära sig :/

"Kursbeskrivning
Kursinnehåll
Att skriva datorprogram som förstår och producerar mänskligt språk är ett centralt mål inom artificiell intelligens. Denna kurs syftar till att ge en förståelse för hur långt utvecklingen har kommit på vägen mot detta mål: vad som är och vad som inte är möjligt idag. Du kommer att lära dig om några aktuella metoder inom naturligt språk-behandling, om vilka resurser som krävs för att bygga språkteknologiska system samt om hur du kan bedöma kvalitén hos dessa metoder och system."

Läste jag. Då jag läste en teoretisk AI kurs innan känns det sjukt.

Att därför lägga 100 % på att lära sig Python för att jag ska göra några få uppgifter och inte använda igen håller inte när jag jobbar på 100 % dessutom. Därav att jag ber om hjälp för att kunna se delar av koden och förstå från det hållet.

Pga sjukdom har jag kognitiva inlärningsproblem dessutom. Skulle aldrig sökt denna om jag visste. Nu har jag klarat väldigt stor del av kursen. Men här är jag fast. När jag fastnar så fastnar jag, det blir blankt och jag har inte en aning om hur, när, var. Därav att det kan verka dumt. Men MS som satt sig på hjärnan, det här blir för mycket.

Så jag bara ber om hjälp med hela eller delar av koden för att det kanske släpper, låsningen jag har.
__________________
Senast redigerad av eltejpen 2023-07-16 kl. 14:09.
Citera
2023-07-16, 14:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltejpen

Pga sjukdom har jag kognitiva inlärningsproblem dessutom. Skulle aldrig sökt denna om jag visste. Nu har jag klarat väldigt stor del av kursen. Men här är jag fast. När jag fastnar så fastnar jag, det blir blankt och jag har inte en aning om hur, när, var. Därav att det kan verka dumt. Men MS som satt sig på hjärnan, det här blir för mycket.

Så jag bara ber om hjälp med hela eller delar av koden för att det kanske släpper, låsningen jag har.

Beskriv exakt vad det är du fastnar på. Det hjälper inte oss om du bara klistrar in en koduppgift, utan beskriv exakt vad du tänker och vad du fastnar på. Använd kodblocken i detta forum, ta rad efter rad och beskriv för oss vad du vill göra med koden, vad du tror koden ska göra och varför du fastnar.


Jag ser att kursen har vissa indroducerande moment, likt vad är listor etc. Men vad exakt är det som strular?
Citera
2023-07-16, 14:42
  #18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltejpen
Eftersom att kursen är på 3 hp endast och går på mindre än 10 % fart känns det rätt orimligt att bheöva lära sig :/

"Kursbeskrivning
Kursinnehåll
Att skriva datorprogram som förstår och producerar mänskligt språk är ett centralt mål inom artificiell intelligens. Denna kurs syftar till att ge en förståelse för hur långt utvecklingen har kommit på vägen mot detta mål: vad som är och vad som inte är möjligt idag. Du kommer att lära dig om några aktuella metoder inom naturligt språk-behandling, om vilka resurser som krävs för att bygga språkteknologiska system samt om hur du kan bedöma kvalitén hos dessa metoder och system."

Läste jag. Då jag läste en teoretisk AI kurs innan känns det sjukt.

Att därför lägga 100 % på att lära sig Python för att jag ska göra några få uppgifter och inte använda igen håller inte när jag jobbar på 100 % dessutom. Därav att jag ber om hjälp för att kunna se delar av koden och förstå från det hållet.

Pga sjukdom har jag kognitiva inlärningsproblem dessutom. Skulle aldrig sökt denna om jag visste. Nu har jag klarat väldigt stor del av kursen. Men här är jag fast. När jag fastnar så fastnar jag, det blir blankt och jag har inte en aning om hur, när, var. Därav att det kan verka dumt. Men MS som satt sig på hjärnan, det här blir för mycket.

Så jag bara ber om hjälp med hela eller delar av koden för att det kanske släpper, låsningen jag har.
Förstår att det är ett jobbigt läge. Men du kan inte få hjälp om du inte lär dig köra rad för rad och ser efter om något går snett. Går inte det så kan du nog inte klara kursen. Att förkunskapskraven var högt ställda kan man ha olika åsikter om. Nu har du fått bra detaljerade tips om hur du kan köra koden rad för rad.
Citera
2023-07-16, 15:14
  #19
Medlem
Okej, nu har jag läst er konversation mer nogrant.

Ni två har ju klarar att fylla i alla luckor i koden med korrekt syntax. Därför är det något annat som är fel.
Jag misstänker att du har lite problem med den här raden, eller hur?
Kod:
training_datatest_data speeches_201718speeches_201819 

Men den raden kommer ju från skolans exempel, men det kan vara så att TS inte kan tolka den raden.


Sedan ska jag vara en riktig idiot mot TS; Har du verkligen dina filer i den adress som du har skrivit här?

Kod:
with bz2.open("data/ch3/speeches-201718.json.bz2") as source:
    
speeches_201718 pd.read_json(source)

with bz2.open("data/ch3/speeches-201819.json.bz2") as source:
    
speeches_201819 pd.read_json(source

för jag får den koden att fungera när jag givetvis ändrar adresserna, då jag inte lägger zipfilerna i ./data/ch3/


klipp ut och klistra ALLA felmeddelanden du får, så vi kan läsa vad du får för problem.
Citera
2023-07-16, 17:39
  #20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
klipp ut och klistra ALLA felmeddelanden du får, så vi kan läsa vad du får för problem.
Exakt det jag har tjatat om. När jag kör koden på min lokala burk (med den lilla ändring jag gjorde text->words) så fungerade nämligen koden - alltså att den kör utan felmeddelande - sen är jag inte skickad att förstå om resultatet stämmer eller inte.
Citera
2023-07-16, 17:57
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Exakt det jag har tjatat om. När jag kör koden på min lokala burk (med den lilla ändring jag gjorde text->words) så fungerade nämligen koden - alltså att den kör utan felmeddelande - sen är jag inte skickad att förstå om resultatet stämmer eller inte.

Jag kan inte köra sklearn av någon anledning i venv och jag orkar inte hålla på och bråka med länkarna in till venv.
Men jag tror att han har glömt var filerna tillhör, dvs adressen till hans filer. Går man igenom kursens exempel så är de rejält opedagogiska och rejält krångliga. Eftersom de har importerat olika moduler i varje moment kan man läsa koden som att det är nya filer. D fårsvinner plötsligt pandas import av csv.

Själva data kan vi inte utvärdera utan att göra 1000 epocher så det får han själv hålla på med.
Citera
2023-07-19, 11:29
  #22
Medlem
Hej,

Förlåt sent svar.

Nu har jag försökt med en kod, och det är filerna som ni säger som inte vill vara med:

---------------------------------------------------------------------------
FileNotFoundError Traceback (most recent call last)
/tmp/ipykernel_48/1452794507.py in <module>
16 file_path_201819 = 'speeches-201819.txt'
17
---> 18 speeches_201718 = read_speeches(file_path_201718)
19 speeches_201819 = read_speeches(file_path_201819)
20

/tmp/ipykernel_48/1452794507.py in read_speeches(file_path)
7 def read_speeches(file_path):
8 speeches = []
----> 9 with open(file_path, 'r') as file:
10 for line in file:
11 speeches.append(line.strip())

FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: 'speeches-201718.txt'


Hur får jag systemet att läsa in dessa? Blir galen när det ska vara så olika lösningar varje gång.
Citera
2023-07-19, 12:00
  #23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltejpen
Hej,

Förlåt sent svar.

Nu har jag försökt med en kod, och det är filerna som ni säger som inte vill vara med:

---------------------------------------------------------------------------
FileNotFoundError Traceback (most recent call last)
/tmp/ipykernel_48/1452794507.py in <module>
16 file_path_201819 = 'speeches-201819.txt'
17
---> 18 speeches_201718 = read_speeches(file_path_201718)
19 speeches_201819 = read_speeches(file_path_201819)
20

/tmp/ipykernel_48/1452794507.py in read_speeches(file_path)
7 def read_speeches(file_path):
8 speeches = []
----> 9 with open(file_path, 'r') as file:
10 for line in file:
11 speeches.append(line.strip())

FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: 'speeches-201718.txt'


Hur får jag systemet att läsa in dessa? Blir galen när det ska vara så olika lösningar varje gång.
För det första tycker jag, vilket jag skrivit några gånger, att du ska sätta upp en lokal miljö som du kan träna på.

För det andra så har vi inte andra tillgång till skolans miljö (man måste logga in), men utifrån den första posten på den sida som du hänvisade till TROR jag att följande ska räcka, om du lägger in detta överst.

Detta ska innebär att tränings- och testdata läses in i variablerna training_data och test_data.
Du kan därefter testa att ta bort den kod (längre ned i din kod) som försöker läsa in text-filer och liknande i dessa variabler (där felkällan just nu är). Denna kod är nämligen överflödig.

Även om textfilerna speeches***.txt nämns i första textrutan så är nog inte meningen att man ska försöka läsa in dessa själv utan nedanstående kod (som är hämtad direkt från första kodcellen) är allt som krävs. Detta står ju också i första textrutan:
Du behöver inte ladda ned några filer för att genomföra uppgiften, utan de är per automatik tillgängliga för användning i kodcellerna nedan.

Kod:
import pandas as pd
import bz2

with bz2.open("data/ch3/speeches-201718.json.bz2") as source:
    speeches_201718 = pd.read_json(source)

with bz2.open("data/ch3/speeches-201819.json.bz2") as source:
    speeches_201819 = pd.read_json(source)

training_data, test_data = speeches_201718, speeches_201819
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2023-07-19 kl. 12:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback