Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-10-10, 09:28
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Kollade biljetter på SJ och såg att vissa utav dem går på typ 1500kr+ Det som är spännande är ju att SJs kontrollavgift går på 1200kr.

Ponera att man sätter sig i 1klass och betalar kontrollavgiften. Slänger de en av tåget? Eller får man fortsätta åka? Tror att praxis är att man får åka vidare efter utfärdande av kontrollavgift, eller?

Tror ni man kan ”hacka” SJ med denna metod gentemot deras ockerpriser?
En gång var ja i nykvarn i Stockholm hos en tjej jag höll på att fika med ibland. Därifrån gick det tåg man behövde betala för, gick kontrollanter. Hade ej cash så satt mig på toan låste in mig hela färden. Tur knackade ingen på, haha. Jag uppmanar ej detta beteende. Hade betalat om jag inte är så fattig
2023-10-12, 22:58
  #38
Medlem
Ni som säger att man får böter och blir avkastad har då aldrig åkt med SJ. 100% varje gång jag åker så när de kommer och kollar biljetter så är det någon som "har glömt", men de köper en biljett till nästa avgång då.

Gäller visserligen främst regionaltåg (men även intercity ibland).

Det är självklart att de chansar på att de slipper visa biljett och så köper de om det nu skulle komma någon och kolla.

Jag blir så jävla less på att de aldrig får någon böter.
2023-10-13, 10:52
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Ni som säger att man får böter och blir avkastad har då aldrig åkt med SJ. 100% varje gång jag åker så när de kommer och kollar biljetter så är det någon som "har glömt", men de köper en biljett till nästa avgång då.

Gäller visserligen främst regionaltåg (men även intercity ibland).

Det är självklart att de chansar på att de slipper visa biljett och så köper de om det nu skulle komma någon och kolla.

Jag blir så jävla less på att de aldrig får någon böter.

Det där är skitsnack, jag har själv fått böter vid 3 tillfällen när jag åkt mellan Uppsala - Stockholm, Och jag har sett andra människor fått det också, nu för tiden åker jag aldrig tåg om jag inte har biljett, just för att det blir för dyrt.

Det skulle säkert gå att kunna snacka sig ur det någon enstaka gång men förr eller senare så är det någon tjurig kontrollant som vägrar vika ner sig.

Jag har t.o.m sett polisen bli tillkallad vid mer än ett tillfälle då personer vägrat att lämna ifrån sig personnummer/legitimation.
2023-10-13, 22:38
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Det där är skitsnack, jag har själv fått böter vid 3 tillfällen när jag åkt mellan Uppsala - Stockholm, Och jag har sett andra människor fått det också, nu för tiden åker jag aldrig tåg om jag inte har biljett, just för att det blir för dyrt.

Det skulle säkert gå att kunna snacka sig ur det någon enstaka gång men förr eller senare så är det någon tjurig kontrollant som vägrar vika ner sig.

Jag har t.o.m sett polisen bli tillkallad vid mer än ett tillfälle då personer vägrat att lämna ifrån sig personnummer/legitimation.

Varje gång jag åker så är det någon som köper till fel avgång eller "håller på att köpa". Det hotas om böter men jag har aldrig någonsin sett någon få böter.
2023-10-14, 10:52
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Varje gång jag åker så är det någon som köper till fel avgång eller "håller på att köpa". Det hotas om böter men jag har aldrig någonsin sett någon få böter.

Nejmen jag har fått det själv, påstår du att jag ljuger om det? Skulle vara en ganska märklig sak att ljuga om eller hur?
2023-10-14, 11:08
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Nejmen jag har fått det själv, påstår du att jag ljuger om det? Skulle vara en ganska märklig sak att ljuga om eller hur?

Nej men jag har väl inte åkt samtidigt antar jag. Samma logik, varför skulle jag ljuga om att jag ser detta varje gång jag åker?
2023-10-14, 16:54
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Nej men jag har väl inte åkt samtidigt antar jag. Samma logik, varför skulle jag ljuga om att jag ser detta varje gång jag åker?

Nejmen du har ju fel, du påstod att folk aldrig får böter, fast dom får det.
2023-10-14, 16:55
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Nejmen du har ju fel, du påstod att folk aldrig får böter, fast dom får det.

Jag har aldrig sett det och jag åker minst en gång i veckan. Varje gång ser jag någon som säger när konduktören kommer att "de håller på att köpa biljett" eller har köpt fel biljett, i.e., de har köpt biljetten när de såg att konduktören kom för att kontrollera biljetter...

För några år sedan pendlade jag dagligen. Har aldrig sett någon få böter.
2023-10-17, 06:42
  #45
Medlem
31G350125s avatar
Böterna att planka i Sverige är extrem låga.. Om man gratis åker med SL i 3 månader, så får man böter den 3:e månaden, då går man fortfarande med vinst.
2024-08-28, 21:12
  #46
Moderator
Arne.Ankas avatar
fel forum gammal tråd, använd befintliga trådar.
/Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in