2023-07-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Har det varit lägre än negativt 69 öre/kWh?

Jag missade att det var minus.
Citera
2023-07-16, 21:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
I vintras var elpriset det hetaste ämnet och i klassisk Flashbackanda hade 90% bundet elpris. Alla som inte hade bundet elpris var helt dumma i huvudet. Hur ser det ut idag? Gissar att 90% plötsligt har rörligt avtal.

Ni som har fast pris hur ser ni på erat beslut idag? Tror ni att ni betalar ett lägre genomsnittspris? Många hade nog panik i vintras och band upp sig på väldigt höga elpriser under lång tid.

Fortum smidde medans järnet var varmt och marknadsförde en försäkring väldigt aggressivt. Blev uppringd flera gånger av säljare som pratade rinkebysvenska och läste upp sitt skrämselmanus.

https://sverigesradio.se/artikel/bot...nagonsin-i-dag
Bundet på 50 öre sen hösten 2021, jo, det känns bra.
Citera
2023-07-16, 22:05
Medlem
Elförbrukning och elpris är ju en ickefråga för dom flesta på sommaren.
Citera
2023-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bostadsrättsföreningen har tecknat avtal med fast pris. Jag tycker personligen att det skulle "förbjudas" fasta priser. Det vore bra för elmarknaden om alla tvingades ha timpris. Då skulle det finnas ett incitament att flytta förbrukningen till de tider som efterfrågan är lägre. Det är dumt att folk drar igång tvättmaskinen klockan 18 samtidigt som många lagar mat. Bättre då att försöka få folk att dra igång tvättmaskinen klockan 20. Men med fasta priser så tjänar man som kund inget på att tvätta vid andra tider.

Förstår att folk vill ha fast pris för att på förhand veta vad elen kommer att kosta. Tycker därför att man skulle kunna ha "fasta timpriser". Exempelvis klockan 00-11, 1 krona, klockan 11-16, 1,50, klockan 16-20 2 kronor, klockan 20-23, 1 krona. Då skulle det finnas incitament för att flytta viss del av förbrukningen till de tider som efterfrågan är lägre.
Folk ska inte behöva hålla på med sånt trams. Vem orkar hålla på och jaga billiga timmar på dygnet? Det är regeringens sak att se till att vi har gott om el till rimliga priser. Sverige har massor av billig el genom vattenkraft och kärnkraft, och nu för tiden även från vindkraft. Kostar nästan ingenting att producera. Vi borde inte behöva betala dessa vansinniga priser, eller försöka spara på el. Sverige är ett mörkt och kallat land, vi behöver värma våra bostäder och driva våra industrier.
Citera
2023-07-16, 22:34
Medlem
Atamons avatar
Har aldrig gjory av med el för mer än 500 kr på en månad rörligt, så jag ska inte uttala mig.
Citera
2023-07-16, 22:34
Medlem
Bara fegisar binder... Vissa har tur men kommer ju inte få såna bra avtal igen. Inte ens DE BÄSTA avtalen slår priset jag får per år med timpris ändå...
Citera
2023-07-16, 22:39
Medlem
MyJustices avatar
Åhh för mig med direktverkande el ..
Så är det vinter räkningarne som är inrtessant . vad elen koster under sommarn känns inte så viktigt
Citera
2023-07-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttplugg
Bara fegisar binder... Vissa har tur men kommer ju inte få såna bra avtal igen. Inte ens DE BÄSTA avtalen slår priset jag får per år med timpris ändå...

Vad hade du för snittpris på ditt timavtal förra året? Klart nyfiken så det är ett ganska bold statement.
Citera
2023-07-17, 00:11
Medlem
qups avatar
Jag skiter i vad andra betalar. Jag är glad att ha ett förutsägbart elpris (bundet). Ni andra kan få leka high Chaparral med era ekonomier. Jag är för planerad budget.

Det är ni med rörligt som lipar och springer till pappa staten och ber om bistånd när priset blir för dyrt.

Till er med rörligt: hur känns det att vara valfläsk under valkampanjerna?
Senast redigerad av qup 2023-07-17 kl. 00:13.
Citera
2023-07-17, 21:06
Medlem
53....so whats avatar
Bästa el-priset i dag kl. 14 -15:00... Noll öre!...På Tibber. Dygnsnittpriset 0,6 öre.
Hoppas ni tog tillvara på detta
Citera
2023-07-17, 21:27
Medlem
glajarns avatar
Vem bryr sig om elpriset? Har alltid kört rörligt och kommer fortsätta med det. Det man får titta på är vad förbrukningen är. Hade 1600 kr som mest i elräkning vintern som var, så det är inget att klaga över. Sämsta skit dom gjorde var elstödet. Hoppas det inte blir ngt mer elstöd
Citera
2023-07-17, 22:06
Medlem
Raytheons avatar
Den här stackarn gick i fällan.

363,40 öre/kWh fast pris.

https://i.imgur.com/JEP5Skd.png

(FB) Är detta elpris rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto