• 4
  • 5
2023-08-25, 20:01
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Eftersom det här är pengar som man inte har råd att förlora därför att ens föräldrar bara dör en gång så ska man investera så diversifierat som möjligt. Jag petar in allt i någon kombination av världsindex, statspapper och värdeaktier. Jag undviker helt enskilda aktier och investmentbolag därför att det inte är smart att ta idiosynkratisk risk med pengar man inte kommer kunna tjäna in igen.

Sidospår:
Investmentbolag har inte gratis avgift. De har personal som inte jobbar gratis och avgiften består i att denna personal behöver lön. Det är dock en låg avgift. Men, Investors avgift är högre än Avanza Globals men Avanza Global har 1500 aktier och Investor har 20. Du kan alltså inte ersätta indexfonder med investmentbolag. De har inte lägre avgift och de har extremt dålig riskspridning. Många påstår att man kan göra det men det är ingen bra idé. Det är inget fel med att köpa Investor men att bara ha investmentbolag och tro att man har spridit sina risker är lite feltänk.

Sidospår nummer 2:

Överavkastningen från investmentbolag kommer i princip uteslutande från privata investeringar. Dessa investeringar är inte riskspridda utan allting är i princip högvärderade bolag som ofta har kass lönsamhet så alla ivnestmentbolag är egentligen en satsning på onoterat och alla har samma typ av aktier i sin onoterade portfölj så allting kommer gå bra eller dåligt samtidigt. Ingen riskspridning.

Jag är inte helt emot investmentbolag men de har hajpats upp för mycket av folk som inte förstår investeringarna och deras risker utan bara tittat på historisk avkastning.
En globalfond med 1500 innehav är bara löjligt eftersom 200-500 bolag har en andel på 0,002% eller liknande. Investors 25 innehav räcker långt, ingen behöver 1500 bolag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in