Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-17, 20:34
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistarBarnensMamma
Var inte USB-porten trasig?

Inte synligt, bara något jag antog utan djupare eftertanke. Ser dock inget konstigt i enhetshamtersren, men varken diskar eller minnen dyker upp i diskmangeger (ntsf/f32)
Citera
2023-07-17, 21:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Ska kolla imorrn. Det verkar vara en liten adapter på disken, typ conector likande tekniken nintendo 8-bit använder, alltså inte pinns. själva disken sitter inte i någon låda eller förpacking, gissar att det är en standarddisk (typ 40 pins eller dyl) man byggdt på en connector. Men vågar inte dra, drog lite med tång men tänker inte chansa på att paja pinnsen. Om datorn hade xp från fabrik vet jag inte. Ska kolla när jag fått lite sömn. Men det lutar bog åt en mjukvarulösning.
Jag gissar att hårddisken sitter i en ram, som ansluter mellan hårddisk och dator, och du bara missar att man kan dra ut den.
Sitter det skruvar på sidorna?
Citera
2023-07-17, 21:50
Medlem
Lägg upp en bild på hårddiskens kontakt så borde någon här på forumet känna igen den, och kunna ge dig mer tips om det är relevant.
Citera
2023-07-18, 10:42
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistarBarnensMamma
Det går bra på valfritt sätt, WiFi (trådlöst) eller kabel (ethernet)! Det du behöver göra är att säkerställa att båda datorerna är på samma nätverk. Har du bara 1 WiFi så innebär alltså "samma nätverk" att båda dina enheter är anslutna till samma router. Ena kan vara ansluten trådlöst, andra med kabel, eller båda med trådlöst eller båda med kabel. När detta är ordnat, öppna startmenyn (förslagsvis på Windows XP-datorn) och sök efter kommandotolken (på svenska) eller command prompt (på engelska).

I denna svarta ruta, skriv: ipconfig

Du bör få ett resultat i stil med IPv4 Address...........: 192.168.x.x

Ta denna IP-adress och gå till den andra datorn, förslagsvis den med Windows 10. Inget fel på Mac men för kompatibilitetens skull så väljer vi Windows till Windows.

På denna Windows 10 dator, gör samma sak som du nyss gjorde, men i den svarta rutan skriver du istället "ping" följt av IP-adressen du hittade på XP-datorn, t.ex. "ping 192.168.1.69"

Ping är ett program som skickar en ping-pong boll mot IP-adressen du specificerar, fast en digital sådan. När du skickar bollen så kommer mottagaren att besvara den och du får ett svar tillbaka. Du kommer se tydligt om det du gjorde gick bra eller dåligt. Antingen står det "Reply" följt av lite teknisk information, och du får 4 stycken på raken, eller så står det att det misslyckats. Det kan misslyckas av olika skäl, och om det misslyckas så måste vi nästan ta reda på varför. Stäng av brandväggen på båda datorerna tillfälligt och upprepa, se om du får "Reply" nu.

När du får svar från datorn, då vet vi med säkerhet att båda datorerna är på samma nätverk och kan prata med varandra. Gå till XP-datorn och öppna Utforskaren, den applikation som man använder för att navigera bland sina filer. Hitta en katalog som du vill "Dela ut". När du delar ut en katalog så kan någon annan på ditt nätverk, t.ex. din Windows 10-dator ta del av denna delning och filerna som finns där i.

För att göra det här enkelt, och eftersom du troligtvis vill flytta över mycket data/navigera fritt, så skulle jag gå direkt till "C:\", högerklicka vart som helst och välja Egenskaper/Properties, sedan välja fliken Delning/Share, sedan klickar du runt där inne för att få igång en delning. Det du behöver göra är att sätta ett namn samt vem som får ta del av delningen.

Namnet spelar ingen roll, mina shares heter bara en bokstav som motsvarar vilken hårddisk delningen går till. Däremot så kan du ändra på behörigheterna, så klicka på Behörigheter/Permissions och ta bort standardvärdet Alla/Everyone. Klicka på Add/Lägg till och skriv namnet på ditt användarkonto som du har på XP-datorn, välj Kontrollera/Check names. Blir det understruket så är du redo att fortsätta, kommer det en popup där du får välja konto så väljer du ditt användarkonto, samma konto som du loggar in på Windows med. Klicka OK och säkerställ att du ger Full behörighet/Full control. Bekräfta sedan.

Nu bör du ha delat ut din katalog, eller hela din C-disk. Gå till Windows 10 datorn. Öppna Utforskaren. I adressfältet, skriv \\<IP>\<namn>, där <IP> är XP-maskinens IP-adress och <namn> är namnet du satte på delningen, t.ex.: \\192.168.1.69\Fisting

Om en ruta dyker upp, skriv då autentiseringsuppgifterna på ditt användarkonto på XP-datorn. Voila, du bör vara inne! Ta det nu lugnt och sansat. Du har all tid i världen. Vet du att en katalog är ganska stor, börja då med bara den katalogen och testa kopiera den. Vänta tills överföringen är klar. Fortsätt. När du blir bekväm med hur detta fungerar så kan du kopiera bäst du vill.

Jag rekommenderar att du kopierar data, ej flyttar. Om du kopierar så lämnas filerna opåverkade på XP-maskinen vilket kan vara bra tills vi är helt klara ifall något går fel.

Detta funkade så klockrent att jag nästan började gråta. Behövde inte skriva in något utan när det väl funkade var det bara att bläddra och kopiera.
Citera
2023-07-18, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Detta funkade så klockrent att jag nästan började gråta. Behövde inte skriva in något utan när det väl funkade var det bara att bläddra och kopiera.
Visst är IT fantastiskt? Det blir 0:-.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in