Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-19, 19:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tropicalfeather
Vaknade och kände att det här har hänt för att sedan gå igenom mitt minne och inte komma ihåg det från något tillfälle. Anledning till att jag tog med ocd är för att det känns som tvångstankar och att jag måste lösa detta.
Jag misstänker en stark korrelation med OCD och psykossjukdom och upplever mig se dessa problem hos många.

Psykiatrin verkar däremot ta folks konstiga "plötsligt minns jag" som verkligen övergreppsminnen. Jag säger inte att det inte kan finnas en mängd sådana människor men dragen är för lika mellan människor, män som kvinnor och med de konstiga saker som börjar uppta deras tankar att jag förknippar det med psykossjukdom istället (men även psykotiska människor kan ha varit utsatta och sannolikt i mycket högre utsträckning än övriga befolkningen).

Jag googlade och Google säger att jag har rätt.
https://lakartidningen.se/klinik-och...r-schizofreni/

Jag tycker att du ska söka hjälp för det här och se det som att du sannolikt upplevt starkare stressfaktorer och kan behöva medicinsk behandling för att stabiliseras. Det du berättar låter likt hur väldigt många människor jag pratat med genom mitt liv "plötsligt" fått minnesbilder de tidigare förträngt och sedan har hemska saker att berätta.

Vad jag har förstått när det gäller schizofrena människor så plågar deras hjärnor dem med att "berätta" att de är hatade, avskydde, dåliga, osv och det låter väldigt likt vad människor med OCD kan uppleva. OCD skiljer sig enormt mellan individer, borstar jag tänderna mycket kanske du istället är tvångsmässigt rädd för att köra ihjäl människor. Rösthallucinationer låter som när de beskrivs, som tvångstankar men som istället för att vara den egna inre rösten upplevs som något externt och som kommer utifrån.

Förenklat så är det min uppfattning om att hur människor mentaliserar en viktig aspekt i på vilket sätt de blir sjuka. Däremot påstår jag inte att det är styrt av vilja utan i stark kombination med kemiska obalanser etc.
Citera
2023-07-19, 19:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkareNdig
Jag misstänker en stark korrelation med OCD och psykossjukdom och upplever mig se dessa problem hos många.

Psykiatrin verkar däremot ta folks konstiga "plötsligt minns jag" som verkligen övergreppsminnen. Jag säger inte att det inte kan finnas en mängd sådana människor men dragen är för lika mellan människor, män som kvinnor och med de konstiga saker som börjar uppta deras tankar att jag förknippar det med psykossjukdom istället (men även psykotiska människor kan ha varit utsatta och sannolikt i mycket högre utsträckning än övriga befolkningen).

Jag googlade och Google säger att jag har rätt.
https://lakartidningen.se/klinik-och...r-schizofreni/

Jag tycker att du ska söka hjälp för det här och se det som att du sannolikt upplevt starkare stressfaktorer och kan behöva medicinsk behandling för att stabiliseras. Det du berättar låter likt hur väldigt många människor jag pratat med genom mitt liv "plötsligt" fått minnesbilder de tidigare förträngt och sedan har hemska saker att berätta.

Vad jag har förstått när det gäller schizofrena människor så plågar deras hjärnor dem med att "berätta" att de är hatade, avskydde, dåliga, osv och det låter väldigt likt vad människor med OCD kan uppleva. OCD skiljer sig enormt mellan individer, borstar jag tänderna mycket kanske du istället är tvångsmässigt rädd för att köra ihjäl människor. Rösthallucinationer låter som när de beskrivs, som tvångstankar men som istället för att vara den egna inre rösten upplevs som något externt och som kommer utifrån.

Förenklat så är det min uppfattning om att hur människor mentaliserar en viktig aspekt i på vilket sätt de blir sjuka. Däremot påstår jag inte att det är styrt av vilja utan i stark kombination med kemiska obalanser etc.
Om jag istället uttrycker mig mer kortfattat.

Ja det finns människor som begår en massa hemska brott. Nej, det är sällan människor som blir djupt oroade av sådant och som istället plågas psykiskt av rädslor inför de ohyggligheter som fastnar i deras grubblerier. Att bli psykiskt dålig innebär inte att du måste ha något "hemskt fel på dig" utan det är snarare den upplevelsen i olika skepnader som är en del av symptomen på att du istället blivit dålig.

Är du på väg in i djupare psykisk ohälsa kan mediciner bromsa förloppet och kanske till och med helt avbryta din kemiska obalans så att du utan men kan återhämta dig.

Gå till VC och berätta att du drabbats av påträngande tankar som besvärar dig och upptar mycket tid. Det är inte en normal situation och ingenting du måste stå ut med.
Citera
2023-07-19, 22:08
  #15
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tropicalfeather
Nej skippade alkoholen på grund av grov ångest och nedstämdhet efter jobbig händelse...

Okej! Då är det nog den psykiska påfrestningen som leker en liten lek med dig. Hjärnan kan hitta på allt möjligt när den blir stressad.
Lyssna inte på OCD tramset. Det ska sättas diagnoser på alla här på Flashback dagligen!
__________________
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2023-07-19 kl. 22:12.
Citera
2023-07-21, 17:37
  #16
Medlem
Skulle bara vilja ha ett svar på varför jag började tänka när detta kan ha hänt istället för att bara se det som en dröm när jag vaknade?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback