Flera föreslår att använda en adblocker. Jag har aldrig använt en sådan, men de kanske är effektiva. Bra tips. Frågan är bara hur mycket information de kräver av användaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Cookie-notiser på näst intill varenda ny internetplats...
https://addons.mozilla.org/en-US/fir...about-cookies/
Denna stänger de flesta, men inte alla, rutorna automatiskt.
De säger dock att i de fall då cookies är nödvändiga för att internetplatsen ska fungera så accepterar programmet automatiskt kakorna, och ibland även de cookies som inte är nödvändiga om programmet tycker det är lättast, vilket jag inte gillar.
Citat:
Citat:
Webbläsares "Remember this password?"-notis
Stäng av i webbläsarens inställningar (säg till om du behöver hjälp att hitta det)
Det är bra om det går, ska kolla upp det.
Citat:
Citat:
I Google Chrome, i samma ögonblick som man aktiverar helskärmsläge genom att trycka på F11
I Firefox går den att stänga av:
https://askubuntu.com/questions/1099...ing-in-firefox
Det är ju bra. Dock säger han att det innebär en säkerhetsrisk att göra det, så jag vet inte om det är värt det.
Citat:
Citat:
Youtubes "auto play"-funktion.
Går att stänga av i YouTubes inställningar någonstans, minns inte var men jag har det avstängt.
Det finns en knapp i videons kontroller där man är tänkt att kunna avaktivera auto-play. Jag vill dock vara utloggad när jag tittar på Youtube, och då aktiveras auto-play automatiskt igen när man byter eller laddar om sidan, oavsett om cookies är aktiverade eller inte. Kanske kommer Youtube ihåg inställningen om man är inloggad, men jag gillar inte att Youtube kartlägger min aktivitet.
UPPDATERING: Jag testade att avaktivera auto-play igen för säkerhets skull, och den här gången kom Youtube av någon anledning ihåg det när jag bytte eller laddade om sida. Konstigt.
Citat:
Citat:
Många olika och orelaterade internetplatser har sett till att göra artiklars tillhörande statiska bilder otillgängliga för användaren om man inte har aktiverat JavaScript
Helt riktigt. Detta är av flera skäl:
1. Dynamisk optimering av bilderna för olika upplösningar
2. För att förhindra användaren från att spara bilderna genom att högerklicka på dem.
3. För att göra innehåll otillgängligt för användare som begränsar ex. exekvenering av JS.
Du menar 'exekvering'? Men varför ska internetplatsadministratörer bry sig om huruvida användaren har aktiverat JavaScript eller ej? Man kan kopiera bilder via högerklick även om man har JavaScript aktiverat. Inte alltid dock, men oftast, så de brukar ju ändå inte stoppa kopiering.
Och även om JavaScript används för att möjliggöra dynamisk optimering av bilder för olika upplösningar, alltså uppenbarligen för användarens skull, så borde ju inte det vara en anledning att helt och hållet vägra användare som inte vill använda JavaScript från att se bilderna.