• 2
  • 3
2023-07-21, 08:22
Medlem
f30malmos avatar
Ja, jag håller med. Å andra sidan fanns det en tid då ingenting gick att hitta på internet också. Men jag använder hellre en AI som utgångspunkt för att söka information, för att efteråt söka rätt saker på nätet utifrån den informationen och kanske slippa en del av detta du beskriver.
Citera
2023-07-21, 09:06
Medlem
Så är det när saker är "gratis". Någonstans ska intäkterna för att driva websidan komma ifrån. Eftersom ingen vill betala i pengar får vi betala i annonser och tiggeriliknande beteenden. Folk i allmänhet är skyldiga till denna utveckling. Vad gäller GDPR så är det väl ett utmärkt exempel på "tänkte in på det"-naiv attityd, dessvärre av lagstiftaren i detta fall.
Citera
2023-07-21, 09:43
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Käften om svenskan.

Frågan är vad fan vi gör åt det jävla flipperspelet till internet vi har idag.

Poppar det upp en "skriv in din mail här" så skriver jag undantagslöst in nåt i stil med "admin@domänenjagbesöker.com" och hoppas att nån blir sur.

I bland har jag kontaktat siter, det gör nog ingen större nytta, men om många gör det...

Jag lolade och rofl even. Det är f-n flipperspel men inte pachinko än.

Nej nej tillbaka till web 1.0 typ flashan. Alltså ett forum är lagom tempo. Lite äckligt med färger också.
Citera
2023-07-21, 15:26
Medlem
RullaNedforBergets avatar
Flera föreslår att använda en adblocker. Jag har aldrig använt en sådan, men de kanske är effektiva. Bra tips. Frågan är bara hur mycket information de kräver av användaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Cookie-notiser på näst intill varenda ny internetplats...
https://addons.mozilla.org/en-US/fir...about-cookies/

Denna stänger de flesta, men inte alla, rutorna automatiskt.
De säger dock att i de fall då cookies är nödvändiga för att internetplatsen ska fungera så accepterar programmet automatiskt kakorna, och ibland även de cookies som inte är nödvändiga om programmet tycker det är lättast, vilket jag inte gillar.

Citat:
Citat:
Webbläsares "Remember this password?"-notis
Stäng av i webbläsarens inställningar (säg till om du behöver hjälp att hitta det)
Det är bra om det går, ska kolla upp det.

Citat:
Citat:
I Google Chrome, i samma ögonblick som man aktiverar helskärmsläge genom att trycka på F11
I Firefox går den att stänga av:

https://askubuntu.com/questions/1099...ing-in-firefox
Det är ju bra. Dock säger han att det innebär en säkerhetsrisk att göra det, så jag vet inte om det är värt det.

Citat:
Citat:
Youtubes "auto play"-funktion.
Går att stänga av i YouTubes inställningar någonstans, minns inte var men jag har det avstängt.
Det finns en knapp i videons kontroller där man är tänkt att kunna avaktivera auto-play. Jag vill dock vara utloggad när jag tittar på Youtube, och då aktiveras auto-play automatiskt igen när man byter eller laddar om sidan, oavsett om cookies är aktiverade eller inte. Kanske kommer Youtube ihåg inställningen om man är inloggad, men jag gillar inte att Youtube kartlägger min aktivitet.
UPPDATERING: Jag testade att avaktivera auto-play igen för säkerhets skull, och den här gången kom Youtube av någon anledning ihåg det när jag bytte eller laddade om sida. Konstigt.

Citat:
Citat:
Många olika och orelaterade internetplatser har sett till att göra artiklars tillhörande statiska bilder otillgängliga för användaren om man inte har aktiverat JavaScript
Helt riktigt. Detta är av flera skäl:

1. Dynamisk optimering av bilderna för olika upplösningar

2. För att förhindra användaren från att spara bilderna genom att högerklicka på dem.

3. För att göra innehåll otillgängligt för användare som begränsar ex. exekvenering av JS.
Du menar 'exekvering'? Men varför ska internetplatsadministratörer bry sig om huruvida användaren har aktiverat JavaScript eller ej? Man kan kopiera bilder via högerklick även om man har JavaScript aktiverat. Inte alltid dock, men oftast, så de brukar ju ändå inte stoppa kopiering.
Och även om JavaScript används för att möjliggöra dynamisk optimering av bilder för olika upplösningar, alltså uppenbarligen för användarens skull, så borde ju inte det vara en anledning att helt och hållet vägra användare som inte vill använda JavaScript från att se bilderna.
Senast redigerad av RullaNedforBerget 2023-07-21 kl. 15:45.
Citera
2023-07-21, 15:47
Medlem
McCarthy01s avatar
Det jag tycker är stressande är informationstörsten man kan få när man läser om olika saker, att man vill fördjupa sig och veta mer, utforska och upptäcka, sådant tar tid i anspråk och även om man på kuppen blir mer teoretiskt kunnig och medveten, så kommer stressen av att man känner att man vill göra något vettigare än att bara uppehålla sig på nätet.

Jag var i tonåren på 90-talet, när internet började komma in i var mans hem, och folk som satt mycket vid datorn sågs då fortfarande som datanördar, man fick en stereotyp bild av en hetsig finnig ungdom med glasögon som satt och knappade frenetiskt eller spelade spel, och den känslan fick jag då jag skaffade internet först 2007, när de flesta andra hade haft det i flera år. Jag blev internetberoende och kände mig då som en sådan där hetsig nörd, vilket stressade upp psyket ganska rejält.

Jag hade ju innan varit van vid att mest läsa i böcker och tidningar, som jag alltid funnit mer rogivande. Tycker fortfarande i viss mån att skärmen stressar upp psyket, även när man bara läser sådant man vill läsa.
Citera
2023-07-21, 17:15
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
När började du använda internet?
Ja du, det var ju länge sedan. Var nog 1983 på hösten där någon gång vill jag minnas.

Citat:
Går vi tillbaka till ex. sent 90-tal med newgroups så krävdes inget JS, allting var formaterat enhetligt och var i praktiken bara text, inga popups, inga popovers, inga annonser, ingenting som blinkade.
Jo när webben var ung (innan css blev etablerat) var det en hel del jävligt irriterande saker som "frames" och blinkande reklam på den komersiella delen.

Citat:
Dessutom användes datorns gränssnitt långt mer effektivt tidigare. Idag är det extremt mycket tomt utrymme mellan knappar, menyer, runt texter m.m.

Du har till och med rent objektivt fel, dessa saker som TS nämner är verkligen på i praktiken hela den kommersiella delen av webben numer, och det är bara den de flesta ens ser idag.

Ditt tyckande är helt subjektivt och jag bryr mig inte om att du subjektivt tycker att jag har "objektivt fel" men faktum kvarstår störningarna är inte så omfattande som ts ger uttryck för.
Om även du sitter man där ute i skogen med foliehatt och duckar för alla elkällor förstår jag dina tankegångar kan harmonisera med ts.
Citera
2023-07-21, 17:42
Medlem
RullaNedforBergets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Ditt tyckande är helt subjektivt och jag bryr mig inte om att du subjektivt tycker att jag har "objektivt fel" men faktum kvarstår störningarna är inte så omfattande som ts ger uttryck för.
Om även du sitter man där ute i skogen med foliehatt och duckar för alla elkällor förstår jag dina tankegångar kan harmonisera med ts.
Men det som du påstår är ett "faktum" är ju i så fall också bara din subjektiva åsikt. De stressorer som jag har nämnt finns över hela internet.
Citera
2023-07-21, 17:49
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
— Reklaminlägg i början av videor på Youtube.com och efter att videon har spelat i tre, fyra minuter och man precis håller på att komma in i den, och som ofta fortsätter att dyka upp och avbryta videon med sådana korta intervaller. Reklaminläggen är dessutom jämt överdrivet jäktiga och stressiga för att klämma in så mycket information som möjligt på så kort tid som möjligt. Fem sekunder innan reklaminläggen kommer så dyker en nedräknare upp som räknar ned till reklamen, vilket också är irriterande och så patetiskt att det inte ens är värt en människas minsta uppmärksamhet. När reklamen börjar visas en likadan nedräknare som räknar ned till när användaren kan klicketi-klicka bort reklamen för att, åtminstone i några minuter, återgå till den faktiska videon. Det är psykologiskt och känslomässigt stressande och utmattande att alltid behöva tänka på detta och att alltid behöva klicka på den där nedräknaren för att kunna skippa reklamen.

.

Där finns det bot.

Har använt Mozilla Firefox i alla tider och installerat "tilläget" uBlock Origin (Kan hämtas direkt från Firefox app-förråd i Browsern utan att behöva krångla)
Noll reklamavbrott. Har haft det i snart 10 år nu.
Hade annars fått hjärnblödning (eller köpt YT reklamfria erbjudande, men varför betala ?)
Citera
2023-07-21, 18:28
Moderator
vhes avatar
Webbutveckling och javascript --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto