2023-07-21, 20:06
Medlem
Jag kom precis på en artikel där det står

Citat:
Ledaren för Wagnergruppen, Jevgenij Prigozjin, bekräftas vara vid liv i en video på Telegram. Han uppmanar sina soldater att inte återvända till kriget i Ukraina utan planerar i stället att stanna i Belarus.
Prigozjin har varit borta från offentligheten i nästan en månad efter en väpnad revolt mot Kreml som ledde till förhandlingar med president Lukasjenko i Belarus.
Trots frånvaron av Wagnergruppen, har deras saknad inga större påverkan på Rysslands framryckningar i kriget, enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi. Wagnergruppen planerar nu att fokusera på Afrika.
ⓘ Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Läs vår AI-policy här.

Min fråga är, har ett nytt jobb skapats, eller har någon förlorat sin position hos AB?

länk
Citera
2023-07-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1

Min fråga är, har ett nytt jobb skapats, eller har någon förlorat sin position hos AB?

länk

Det är en ny funktion, där de använder openai för att sammanfatta artikeln.
Citera
2023-07-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1

länk

Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Det är en ny funktion, där de använder openai för att sammanfatta artikeln.

Huruvida någon förlorar sin inkomst vet jag ej.
Men din postning är intressant och är ett bra exempel på när postningen inte bryter mot den nya
regeln 0.13 som du finner länkad nedan.

(FB) Ny regel: 0.13. Textrobotar
Citera
2023-07-21, 20:29
Medlem
Ja Google har på gång lite på den sidan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/36...tidens-nyheter
Citat:
Utöver lanseringen av konversations-AI:t Bard verkar Google jobba på ett journalist-AI som redan pitchats till bland annat New York Times.
Citera
2023-07-21, 21:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Trots frånvaron av Wagnergruppen, har deras saknad inga större påverkan på Rysslands framryckningar i kriget, enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

Just den här meningen kändes väldigt AI-genererad.
Citera
2023-07-22, 07:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det står ju längst ner av sammanfattningen
Citat:
Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet.

Där länkas också till deras policy:
Citat:
Aftonbladet ansvarar för allt vi publicerar på sajten, inklusive material som är framtaget med hjälp av, eller baserat på, AI eller annan teknik. Allt material som publiceras är granskat av en människa och faller under vårt utgivarskap.

Aftonbladets journalister kan ta hjälp av AI-teknik i sitt arbete för att producera material. Det kan till exempel handla om att göra research, spåna idéer eller ge förslag på rubriker.
Däremot är allting vi publicerar producerat, redigerat och faktagranskat av en människa. I de enstaka fall där vi publicerar AI-genererat material kommer det att framgå tydligt.
https://www.aftonbladet.se/omaftonbl...n-nya-tekniken
Citera
2023-07-23, 10:00
Medlem
ChatGPT har redan många användare och har betydligt förbättrat arbetsprocesser, inte bara inom utveckling. Det används i en mängd olika sammanhang. Jag skulle säga att min effektivitet har ökat med mer än 50% tack vare olika AI-verktyg. Mina chefer förväntar sig att vi använder oss av ChatGPT API och tid har även avsatts för att arbeta med förbättringar av våra verktyg, eller att söka efter nya verktyg som kan öka vår effektivitet ytterligare. Men vi är förbjudna att använda webbgränssnittet för att förhindra spridning av företagshemligheter.

Tycker ser ut som journalister har länge utnyttjat verktyg som Google Translate, särskilt när de behöver översätta utländska teknikartiklar som de köpt, utan att nödvändigtvis fullt ut förstå innehållet.

Jag misstänker att om man skulle granska ett antal artiklar, skulle man upptäcka att en betydande del är skriven med hjälp av AI, mer än vad som faktiskt rapporteras.
Citera
2023-07-23, 10:21
Medlem
krautbrains avatar
Det finns absolut inga som helst risker med att ett bolags AI börjar göra nyhetssammanfattningar åt tidningar över hela världen. (Yikes)
Och Google ska in på marknaden med? Lika bra att börja vänja sig med tanke att släppa det där med nyheter helt.

Kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Haha. Ja det säger väl allt.
Citera
2023-07-23, 11:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain

Kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Haha. Ja det säger väl allt.

Ha ha, ja nu är inte året slut än men den meningen ligger bra till för att bli korad till årets gapskratt.

"Kvalitetssäkrad av Aftonbladet"
Citera
2023-07-23, 12:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Journalistyrket är borta om 2-3 år. Det räcker väl med någon som är bra på svenska och kan korrekturläsa. I nuvarande GPT. Behövs antagligen inte om 1-2 år.
Citera
2023-07-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Journalistyrket är borta om 2-3 år. Det räcker väl med någon som är bra på svenska och kan korrekturläsa. I nuvarande GPT. Behövs antagligen inte om 1-2 år.

Nja det kan nog försvinna över tid. Men inte så snabbt. Om inte annat för det finns krönikor där kändiskap hos den som skriver spelar en stor roll.
Citera
2023-07-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, yrket kommer finnas kvar men det kommer att krympa rejält.

AI-introduktionen kommer nog tvinga yrkesrollen att återgå till sin kärna: nämligen att gräva och att granska och ställa makthavare till svars. Jag skulle gissa på att bort försvinner lallartjänsterna eftersom det sköter numera AIn. Kraven på att få anställning lär bli tuffare eftersom det kommer finnas färre tjänster, det kommer inte att räcka med ett CV där man pluggat på folkhögskola, bloggat lite och jobbat deltid på ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in