Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
PC- eller konsolspel utvecklas snabbt över tiden och uppvisar höga nivåer av grafisk kvalitet.
Men även om smartphones har kommersialiserats i mer än 10 år, finns det fortfarande endast lågkvalitetsspel i App Store eller Play Store.
CPU-prestandan för smartphones har förbättrats avsevärt jämfört med tidigare. Med denna prestandanivå bör din smartphone kunna köra minst PS3-spel.
Jag ser dock inte ett sådant spel alls i App Store eller Play Store.
Jag undrar varför mobilspel inte utvecklas jämfört med konsoler eller datorer.
Det handlar om vad folk vill spela på sina mobiler, och sedermera blir det därefter inga raketbudgetar till mobiltelefonspel vars tekniska ambition än idag oftast snurrar kring Playstation Vita-nivå.
Ingen tvekan om att en iphone eller senaste Samsung för 16000 spänn skulle kunna prestera både PS3 och närmare PS4-nivå i ambition, det råder det inget tvivel om då Nintendo Switch med mobiltelefonliknande komponenter härrörande från 2015 kan köra PS4-spel, om än något grafiskt nedbantade.
Men det handlar som sagt om vilka sorters spel folk vill spela på olika plattformar. På bärbara konsoler som Switch och Steam Deck är det onekligen ekonomiskt fruktbart för spelföretagen att utveckla riktiga konsolspel, medan på mobiltelefoner är det candy crush eller kraftigt fördummade versioner av spelserier som gäller. Och det förvånar inte, jag känner mååånga gamers och har aldrig sett någon spela något form av ambitiöst spel på mobilen. Någon enstaka unge som lirat Fortnite på nallen har man väl sett, men det är nog det.
En sak jag också märkt är att det är betydligt vanligare med tjejer som "mobilspelar" än killar, och tjejer brukar väl föredra spel i stil med pussel, Animal Crossing "klä ut söta djur" osv, svårt att se tjejer som fiblar med telefonen kommer driva på för en stark hälsosam spelutveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Sen tror jag också att värmen och batteriåtgången ställer till det för telefonerna, att köra CPU:n på hög effekt under längre tid alstrar värme och i en telefon är det svårt att få bort värmen då det inte finns så många fria ytor och dessutom ska telefonen klara vatten till en viss del.
Jag märker de få gånger jag spelar att telefonen snabbt blir rätt varm och laddar man samtidigt så händer det att den säger till att den slutar ladda just på grund av värmen.
En annan aspekt är att telefoners prestanda tenderar att beskrivas lite överdrivet optimistiskt. Visserligen har det skett en enorm utveckling på fronten förstås, men konventionellt för smartphones är att de har en relativt hög beräkningskapacitet för CPU, medan de har en förhållandevis miniatyrartad GPU. Vilket dock är logiskt då det normalt helt enkelt kräver mycket mer ström för att göra grafiska kalkyler på en GPU än att göra generella beräkningar på en CPU. Dagens spelkonsoler (och till hög grad gaming PC:s) är dock oftast konstruerade med omvända filosofin, stark GPU och underpresterande CPU... vilket också är logiskt då moderna inte minst "filmiska spel" tenderar att rendera tung grafik men förhållandevis lite fysiksimulationer etc.