2023-07-24, 22:01
Medlem
Jag pratar in inte specifika branscher bolag som sysslar specifik med AI. De ag tänker på är bolag som ligger framkant och har börjat intergrera AI is sin verksamhet. De kan vara volka bolag som helst verksamma inom vilket fält som helst och dom kan använda AI verktygen till vad som helst.

Dom bolagen kommer kommer förmodligen skära ner sina kostnader markant. Så jag undrar om ni koll på om de finns några bolag som arbetar aktivt med AI?
Senast redigerad av Ki 2023-07-24 kl. 22:04.
Citera
2023-07-24, 23:51
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag pratar in inte specifika branscher bolag som sysslar specifik med AI. De ag tänker på är bolag som ligger framkant och har börjat intergrera AI is sin verksamhet. De kan vara volka bolag som helst verksamma inom vilket fält som helst och dom kan använda AI verktygen till vad som helst.

Dom bolagen kommer kommer förmodligen skära ner sina kostnader markant. Så jag undrar om ni koll på om de finns några bolag som arbetar aktivt med AI?

Det som ligger närmast till hands är väl transportsektorn och självkörande lastbilar TuSimple kan du ju köpa t ex. Annars är ju det tråkiga svaret googles moderbolag Alfabeth, varenda spänn de får in lägger de ju på att utveckla något AI-trams.
Citera
2023-07-24, 23:54
Medlem
Goldencandy1s avatar
Många företag har ju redan en chattrobot som komplement till mänskligt kundservice-chatt så dom lär väl ta bort den mänskliga när som.
Citera
2023-07-24, 23:55
Bannlyst
Frågan är om det går att göra, låt säga, 50% av samhället arbetslöst imorgon, jag tror varken regeringar eller företag vill det, alla blir arbetslösa och företagen förlorar sina kunder.

Men såg något exempel på från staterna där någon ställde en medicinsk diagnos med hjälp chatGPT, och varför inte?

En sönderstressad läkare som ska träffa 40 patienter på några timmar och hinna med allt runtomkring, smidigare att bara komma med en diagnos och få det bekräftat av en läkare, en sista mänsklig touch.

*Allmänläkare till viss del
*transport och taxi, självkörande fordon i kombination med AI, det görs redan på prov så det är bara en tidsfråga innan det exploderar
*ingejörsyrken, det behövs såklart en mänsklig ”touch” som ser över det i slutändan, men hållfasthetsberäkningar, tidskrävande energiberäkningar m.m. Kommer antagligen ta några minuter istället för hela arbetsdagar idag
Citera
2023-07-25, 02:35
Medlem
TV-spelbranchen. Man kan enkelt utveckla kompetensen och finns otroligt mycket man kan göra med AI nu, från att generera bilder till att automatiskt talsätta dialoger, genererar animationer m.m.

Det saknas även kompetens till en spelbransch som bara växer och växer å då kommer man vända sig till AI för att täcka det behovet. Jag läste att 20-24-åringar spelar dubbelt så många timmar datorspel än för 5-år sen.
Citera
2023-07-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
TV-spelbranchen. Man kan enkelt utveckla kompetensen och finns otroligt mycket man kan göra med AI nu, från att generera bilder till att automatiskt talsätta dialoger, genererar animationer m.m.

Det saknas även kompetens till en spelbransch som bara växer och växer å då kommer man vända sig till AI för att täcka det behovet. Jag läste att 20-24-åringar spelar dubbelt så många timmar datorspel än för 5-år sen.

Nu sa du något verkligt intressant! Så frågan är om de finns bolag som ligger i framkant som aktivt integrerar detta i verksamheten.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Frågan är om det går att göra, låt säga, 50% av samhället arbetslöst imorgon, jag tror varken regeringar eller företag vill det, alla blir arbetslösa och företagen förlorar sina kunder.

Men såg något exempel på från staterna där någon ställde en medicinsk diagnos med hjälp chatGPT, och varför inte?

En sönderstressad läkare som ska träffa 40 patienter på några timmar och hinna med allt runtomkring, smidigare att bara komma med en diagnos och få det bekräftat av en läkare, en sista mänsklig touch.

*Allmänläkare till viss del
*transport och taxi, självkörande fordon i kombination med AI, det görs redan på prov så det är bara en tidsfråga innan det exploderar
*ingejörsyrken, det behövs såklart en mänsklig ”touch” som ser över det i slutändan, men hållfasthetsberäkningar, tidskrävande energiberäkningar m.m. Kommer antagligen ta några minuter istället för hela arbetsdagar idag

Men då är frågan vilka privata bolag som håller på med detta i nuläget? Angående diagnostik så bedöms exempelvis hudförändringar som kan va potentiell cancer utifrån foton idag. Självklart kan AI göra detta bättre. Kanske används de redan.

angående förlorade jobb: De där klassisk diskussion. De historiska exempel som ligger närmast till hands är kanske spining jenny, "is maskiner" och naturligtvis amerikanska bilindustrin. Dock sysselsätter bilindustrin lång mycket mer mänskor nu än den gjorde för de att de "enkla jobben" försvann.

Naturligtvis kommer även Ai generera många nya jobb även jobb som inte kräver någon större kompetens. Dessutom kommer de han en gynnsam effekt på tillväxten inklusive skatter osv

Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det som ligger närmast till hands är väl transportsektorn och självkörande lastbilar TuSimple kan du ju köpa t ex. Annars är ju det tråkiga svaret googles moderbolag Alfabeth, varenda spänn de får in lägger de ju på att utveckla något AI-trams.

Kollade även på Klimator för ett tag sedan. Tro dock som använder detta redan men kanske förbättras tjänsten nu när tekniken är bättre.
Senast redigerad av Ki 2023-07-25 kl. 13:45.
Citera
2023-07-25, 13:47
Medlem
Självklart kommer alla bolag implementera sånt här i verksamheter. Men frågan är om något bolag har ett litet försprång. Då kan man tjäna lite pengar under något år eller mer. Självklart kan försprånget ge bolagen fördelar under långtid också
Citera
2023-07-25, 13:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tesla, de köper upp mer eller mindre allt som Nvidia tillverkar för att använda till sin AI.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36...et-racker-inte
Citera
2023-07-25, 14:32
Medlem
Citat:

Jag hamnade hos en hopplös bot i växeln på Allente. Hade hellre haft olika nummer som alternativ som brukligt är. Tveksamt om det sparar pengar.
Citera
2023-07-25, 19:05
Medlem
KJosefs avatar
Nästan alla bolag använder AI redan idag. Telekommoperatörerna, banker, försäkringsbolag, detaljhandelsaktörer, lastbilstillverkare osv. Det är svårt att komma på bolag som inte använder AI.
Citera
2023-07-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nästan alla bolag använder AI redan idag. Telekommoperatörerna, banker, försäkringsbolag, detaljhandelsaktörer, lastbilstillverkare osv. Det är svårt att komma på bolag som inte använder AI.

Var ifrån kommer diskutionen om att så många jobb ska försvinna och att arbetsmarknaden ska stöpas om ifrån i sånna fall? För övrigt har AI takit ett jäte kliv de senaste halvåret vilket du märker om du använder exempelvis chat GPT (som för övrigt kan intigreras i afärsverksamheter) så säkerligen kommer nya tillämpningar och där med investerings möjligheter.
Senast redigerad av Ki 2023-07-25 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in