Citat:
Ursprungligen postat av
Neverind
Som rubriken säger så har jag tagit droger mer eller mindre aktivt i ca 20 år.
Missbruket har gällt alla droger men de senaste åren har det främst varit amfetamin,
benzo och subutex. Men det har gått i perioder och jag hade en lång raveperiod samt
1.5 år då jag hängde kring Stureplan och tog kokain.
Varit helt clean i två månader men just nu går det väldigt enkelt och det känns som
att jag kommerk unna fortsätta längs den smala vägen. Tände i princip av konstant
från novembe förra året till juni i år. Har också varit en del av sjukvårdens LARO-program
i 4 år men lyckats sluta med statens gift också, vilket var den absolut största utmaningen!
Jag har en fråga som jag och vänner bruka diskutera med jämna mellanrum..
Diskussionen går ungefär:
Sitter du på ett behandlingshem för att du gått loss för mycket där du sedan träffar människor som är exakt likadana.
Kan ju ej va bra om man placerats där via tvång osv? Viljan att sluta finns kanske inte på samma sätt?
Av alla vänner som vi har så har aldrig en endaste människa vi känner tagit sig ifrån ett behandlingshem utan nya kontakter eller nya "idéer"
Kanske bra några månader men sen sitter de på samma tåg, som även tar dem längre denna gång.
Min fråga är ungefär, är behandlingshem verkligen en bra idé där man buntar ihop människor som är i olika stadier av sitt missbruk? Det sporras hit och dit vad jag har förstått.
Min f.d vän satt på behandlingshem i 6 månader, kom ut och började hänga med sina nya kompisar från hemmet, blev utslängd från sitt boende, jobbar men har ej pengar.
Är behandlingshem hiss eller diss? så att säga.