2024-11-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur ska en förälder kunna bevisa någonting, när socialtjänsten inte ens namnger sina vittnen i sina utredningar och redovisar tredjehandsuppgifter i stil med "Vittne A har hört av person B att förälder C en gång skrek åt sitt barn". Mycket av den information som de lämnar till domstolen går inte att verifiera baklänges, men godkänns ändå av både domstol och socialnämnd.

Hur sjutton kan den typen av bevisföring ens godkännas i domstol? Vad bevisar det?

Jag tror gemene man inte förstår hur illa det är med rättssäkerheten vid LVU-mål. Det är under all kritik och föräldrar har såklart inte en chans att kunna och framförallt hinna försvara sig mot den kavalkad av anklagelser som socialtjänsten riktat mot dem. En rejäl faktagranskning vore på sin plats när man ska dela ut lagens kanske absolut strängaste "straff": Men så går det alltså inte till, utan det är rent godtycke från tjänstemän som väger tyngst i en förhandling i domstol.

Du har helt rätt, andrahands och tredje hands uppgifter ska egentligen inte finnas med i en utredning, men det gör det ju tyvärr många gånger, tyvärr kan ju soc påstå vad som helst utan bevis, det blir någon automatisk sanning om man själv inte kan bevisa motsatsen. Satt i förhandling för några veckor sedan, min sons LVU, jag får kastad på mig att jag i h min son har för bra relation lol, trodde inte det var möjligt att ha för bra relation med sina barn ens, ska bli spännande att se vad sonen säger, skulle inte förvåna mig om dom vinner på det också 👍
Citera
2024-11-07, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Du har helt rätt, andrahands och tredje hands uppgifter ska egentligen inte finnas med i en utredning, men det gör det ju tyvärr många gånger, tyvärr kan ju soc påstå vad som helst utan bevis, det blir någon automatisk sanning om man själv inte kan bevisa motsatsen.
Det är exakt så de jobbar. De försätter klienten i ett omöjligt läge där det helt enkelt inte går att gå tillbaka och verifiera uppgifterna och själv kontrollera uppgifterna. Att domstolar och nämnder köper den typen av bevisföring är för mig ett mysterium. Det är i klass med länder som Nordkorea och Kina att ha den ordningen vid en förhandling i en rättssal.

Citat:
Satt i förhandling för några veckor sedan, min sons LVU, jag får kastad på mig att jag i h min son har för bra relation lol, trodde inte det var möjligt att ha för bra relation med sina barn ens, ska bli spännande att se vad sonen säger, skulle inte förvåna mig om dom vinner på det också 👍
Exakt samma typ av argumentation. Hur i hela fridens namn ska du kunna försvara dig mot ett sådant påhopp?

Och denna myndighet anses dessvärre vara "experter" av domstolarna.

Det värsta är och som vanligt folk inte förstår är att vad socialtjänsten sysslar med om dagarna är rena rama häxprocesserna. Och det värsta av allt är att ingen vågar ifrågasätta tjänstemännen. Kontrollen är totalt obefintlig. De myndigheter som borde kontrollera och gripa in när soc passerar alla gränser och bryter mot lagar och regler lämnar walk over.
Citera
2024-11-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är exakt så de jobbar. De försätter klienten i ett omöjligt läge där det helt enkelt inte går att gå tillbaka och verifiera uppgifterna och själv kontrollera uppgifterna. Att domstolar och nämnder köper den typen av bevisföring är för mig ett mysterium. Det är i klass med länder som Nordkorea och Kina att ha den ordningen vid en förhandling i en rättssal.

Exakt samma typ av argumentation. Hur i hela fridens namn ska du kunna försvara dig mot ett sådant påhopp?

Och denna myndighet anses dessvärre vara "experter" av domstolarna.

Det värsta är och som vanligt folk inte förstår är att vad socialtjänsten sysslar med om dagarna är rena rama häxprocesserna. Och det värsta av allt är att ingen vågar ifrågasätta tjänstemännen. Kontrollen är totalt obefintlig. De myndigheter som borde kontrollera och gripa in när soc passerar alla gränser och bryter mot lagar och regler lämnar walk over.
Nä det är skrämmande, men till folkets försvar, jag hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig hur illa det faktiskt är innan jag själv blev drabbad, man blir inte trodd helt enkelt när man berättar 👍
Citera
2024-11-08, 21:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nä det är skrämmande, men till folkets försvar, jag hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig hur illa det faktiskt är innan jag själv blev drabbad, man blir inte trodd helt enkelt när man berättar 👍

Det är många som vet innerst inne vad som pågår, även politiker. Men det är få som vågar säga sanningen och göra det rätta och avgå som denna man gjorde.

https://www.dagenskalmar.nu/debatt/e...ldemokraterna/
Citera
2025-01-09, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad är det för cirkus som pågår i Uppvidinge kommun?

* Totalt 60 barn är omhändertagna med LVU, vilket gör att kommunen med ca 9500 invånare går på knäna ekonomiskt och dras med ständiga underskott.

* Kostnaden för familjehem har stigit från 5 till 20 miljoner per år sedan 2020 för kommunen.

* En toppchef blir utköpt för ca 2,7 miljoner kronor.

* En konsult som granskat LVU-fall i Älvsbyn och Gällivare önskas istället som ersättare till henne.

* Ett plötsligt maktskifte har ägt rum under hösten pga bråk om budgeten.

* Oppositionen med SD i spetsen kräver en extern granskning av LVU-placeringarna, men verkar möta ett stort motstånd mot det.

Länkar:

https://www.smp.se/2025-01-01/barnen...et-viktigaste/

https://www.smp.se/2024-11-01/politi...susad-konsult/

https://sverigesradio.se/artikel/fle...ttetraumatiskt

https://sverigesradio.se/artikel/6788666

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...vidinge-kommun
Citera
2025-01-09, 17:31
Medlem
Det är helt galna soctanterna.

Vi blev anklagade för försök till människorov i samband med ett umgänge. De påstod att vi försökt föra barnet utomlands (trots att de vet att han inte har något pass). De visste att de inte hade några bevis så de nöjde sig med att ansöka om utreseförbud hos Förvaltningsrätten. Trots att soc helt bytte historia från ansökningstillfället till förhandlingen i Förvaltningsrätten (efter att fosterfamiljen sagt att den första historien inte stämde) och att den nya påhittade historien var helt bisarr så gick rätten på soc linje.
Citera
2025-01-09, 20:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är helt galna soctanterna.

Vi blev anklagade för försök till människorov i samband med ett umgänge. De påstod att vi försökt föra barnet utomlands (trots att de vet att han inte har något pass). De visste att de inte hade några bevis så de nöjde sig med att ansöka om utreseförbud hos Förvaltningsrätten. Trots att soc helt bytte historia från ansökningstillfället till förhandlingen i Förvaltningsrätten (efter att fosterfamiljen sagt att den första historien inte stämde) och att den nya påhittade historien var helt bisarr så gick rätten på soc linje.

Precis så går det till, eftersom domstolen litar på att soctanterna är experter och det är därför barnen aldrig får komma hem igen när soc väl sett till att det blir LVU.

Har du begärt ut all dokumentation och granskat den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in