Citat:
Hur ska en förälder kunna bevisa någonting, när socialtjänsten inte ens namnger sina vittnen i sina utredningar och redovisar tredjehandsuppgifter i stil med "Vittne A har hört av person B att förälder C en gång skrek åt sitt barn". Mycket av den information som de lämnar till domstolen går inte att verifiera baklänges, men godkänns ändå av både domstol och socialnämnd.
Hur sjutton kan den typen av bevisföring ens godkännas i domstol? Vad bevisar det?
Jag tror gemene man inte förstår hur illa det är med rättssäkerheten vid LVU-mål. Det är under all kritik och föräldrar har såklart inte en chans att kunna och framförallt hinna försvara sig mot den kavalkad av anklagelser som socialtjänsten riktat mot dem. En rejäl faktagranskning vore på sin plats när man ska dela ut lagens kanske absolut strängaste "straff": Men så går det alltså inte till, utan det är rent godtycke från tjänstemän som väger tyngst i en förhandling i domstol.
Hur sjutton kan den typen av bevisföring ens godkännas i domstol? Vad bevisar det?
Jag tror gemene man inte förstår hur illa det är med rättssäkerheten vid LVU-mål. Det är under all kritik och föräldrar har såklart inte en chans att kunna och framförallt hinna försvara sig mot den kavalkad av anklagelser som socialtjänsten riktat mot dem. En rejäl faktagranskning vore på sin plats när man ska dela ut lagens kanske absolut strängaste "straff": Men så går det alltså inte till, utan det är rent godtycke från tjänstemän som väger tyngst i en förhandling i domstol.
Du har helt rätt, andrahands och tredje hands uppgifter ska egentligen inte finnas med i en utredning, men det gör det ju tyvärr många gånger, tyvärr kan ju soc påstå vad som helst utan bevis, det blir någon automatisk sanning om man själv inte kan bevisa motsatsen. Satt i förhandling för några veckor sedan, min sons LVU, jag får kastad på mig att jag i h min son har för bra relation lol, trodde inte det var möjligt att ha för bra relation med sina barn ens, ska bli spännande att se vad sonen säger, skulle inte förvåna mig om dom vinner på det också 👍