• 1
  • 2
2023-07-31, 00:30
Medlem
Har bara skummat igenom det nu. Det du väljer att citera (cherry picking) är helt klart intressant. Mycket may, can, possibly, etc.

Står ju en hel del i den avhandlingen om precis tvärtom.
Citera
2023-07-31, 06:18
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Varför tar du bort eventuella psykologiska fördelar? Läste på lite om vad forskningen säger om cannabis och sport, och den är inte entydig, men en sammanfattning finns här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3717337/

Plockar ut några av de observationer som gjorts:

Notera att jag svarade på din fråga om positiva effekter. Det betyder inte att jag anser att cannabis inte har negativa effekter också. Särskilt vid höga intag.

Har du testat cannabis så förstår du nog varför det knappast ger några fördelar som dopningspreparat under match. Bättre då att antingen ta något som piggar upp likt centralstimulanter eller då såklart anabola steroider.
Citera
2023-07-31, 18:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Har bara skummat igenom det nu. Det du väljer att citera (cherry picking) är helt klart intressant. Mycket may, can, possibly, etc.

Står ju en hel del i den avhandlingen om precis tvärtom.

Ja, jag plockade ju ut det som var relevant för frågan jag fick. Och som sagt är jag givetvis medveten om att cannabis har många negativa effekter vad gäller sportsliga prestationer. Och som rapporten säger är forskningen inte entydig eller helt säker.

Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Har du testat cannabis så förstår du nog varför det knappast ger några fördelar som dopningspreparat under match. Bättre då att antingen ta något som piggar upp likt centralstimulanter eller då såklart anabola steroider.

Såklart att det finns preparat som är mycket bättre och mer effektiva men det tar inte bort att andra preparat också kan ha positiv inverkan på sportslig prestationer.
Citera
2023-08-02, 11:48
Medlem
boqpods avatar
Man bör väl främst se detta beslut i ljuset av att marijuana anses rumsrent.
Har svårt att tro att någon kommer sitta i omklädningsrummet inför match med en roach för att ladda upp.
Det handlar snarare om att man anser att det är okej att varit på fest några dagar innan match och där rökt på. Sådant hade fått ganska allvarliga konsekvenser förut (läs trådstart).

Sen huruvida man i en träningsperiod faktiskt kan ha fördelar av dessa ämnen i kroppen är jag inte rätt man att uttala mig om.

Men att man godkänner marijuana i blodet hos en tämligen stor sportarrangör, säger i vart fall mig att dödsdrogen marijuana blir mer och mer rumsren, i vart fall i USA.
Är det någonting som ängsliga svenska politiker vill luta sig emot så är det ju data.
Här kommer man få mer data att grunda sina beslut på. Även om de må vara plockade ur sportvärlden.
Citera
2023-08-03, 12:53
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Saken är väl den att ”vi i Sverige” ser marijuana som en dödsdrog. Medans man i USA tillåter brukande ”till vardags” men också att drogen finns i blodet hos de som tävlar i NBA.
Lite som att tillåta att man har alkohol i blodet när man tävlar i motorsport.
Någonting säger det om vad man anser att marijuana har för effekter
Citera
2023-10-08, 15:45
Medlem
kabeldragarns avatar
Med tanke på att legaliseringen i NBA bara verkar resulterat i 2 artiklar i svensk media hittills (GP & Aftonbladet vid googling) så tror jag knappast det påverkar den svenska debatten nämnvärt.

Kommer dock bli intressant att se vilka amerikaner som kommer bränna sig vid internationella FIBA matcher, som redan nämnts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in