• 4
  • 5
2024-06-02, 23:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det var en whitbreadbåt, så den var ju egentligen god för mycket mer fart än så, på södra oceanen, men där var inte vi, som tur var

Men jag har haft en 70-tals båt på 36 fot uppe i 20 knop. Det var ner för en 6-metersvåg på öppet hav

Ja det har ju sina poänger att vara på sjön, oavsett båt, och alla båtar har sina ljuspunkter. En lite äldre HR i 36-fot eller större kan vara grymt rolig att segla när alla andra kryper in i hamn, när det blåser 16-18m/s och brallar i lite. Det är ju en fantastisk känsla att vara ute och känna naturkrafterna och båten som plöjer fram i full fart över vågorna.
Absolut! Och jag är på det viset mer intresserad av en oceanklass-båt än en skärgårdskryssare om du förstår hur jag menar.
Förutom seglatserna med farsan i vår gamla IF som jag växte upp i, så är det hårdaste väder jag seglat i med polarens Albin Vega, som jag seglade hem åt honom när han köpt den.
Det är ju inte heller någon snabb eller häftig båt, men djävlar vad den levererade när jag blev tvungen att pinkryssa genom stökig skärgård i 17 sekundmeters motvind, och kanske 25-byar. Förstod genast varför det är en båt som folk långseglar med, för det kändes tryggt och stabilt i skitvädret.

Ja, hellre lite långsammare, men styvt och kursstabilt tror jag att jag är ute efter.
Citera
2024-06-02, 23:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Absolut! Och jag är på det viset mer intresserad av en oceanklass-båt än en skärgårdskryssare om du förstår hur jag menar.
Förutom seglatserna med farsan i vår gamla IF som jag växte upp i, så är det hårdaste väder jag seglat i med polarens Albin Vega, som jag seglade hem åt honom när han köpt den.
Det är ju inte heller någon snabb eller häftig båt, men djävlar vad den levererade när jag blev tvungen att pinkryssa genom stökig skärgård i 17 sekundmeters motvind, och kanske 25-byar. Förstod genast varför det är en båt som folk långseglar med, för det kändes tryggt och stabilt i skitvädret.

Ja, hellre lite långsammare, men styvt och kursstabilt tror jag att jag är ute efter.

Ja då blir en gammal HR, Najad eller Malö perfekt för dig

För min del är det tvärtom, jag vill ha något som i det närmaste flyger fram över vågorna.
Citera
2024-06-02, 23:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja då blir en gammal HR, Najad eller Malö perfekt för dig
Tror nästan det. Vi seglade till Læsø med Jordenruntseglarklubben i höstas, och då var jag så klart ombord på några av deras båtar och kollade.
Det var väldigt olika båtar i lika olika prisklasser, men jag fattade direkt tycke för Najaden vi låg utanpå.
Skall förstås kolla på de andra tipsen jag fått, och även andra modeller. Jag är inte en sådan att jag låser mig vid ett alternativ, utan är öppen för lite av varje, och då ökar ju utbudet en hel del också!
Det viktiga är att det skall vara kvalitet, det tycker jag är jätteviktigt.

Citat:
För min del är det tvärtom, jag vill ha något som i det närmaste flyger fram över vågorna.
Jag tycker verkligen att det är jätteroligt jag också. Men det är inte prio 1 helt enkelt.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-06-03 kl. 00:01.
Citera
2024-06-10, 22:17
Medlem
Skriver du vad du köper för båt?
Citera
2024-08-28, 21:30
Medlem
Blev det någon båt?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera