Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-08-02, 23:13
  #49
Medlem
Jag rekommenderar att spara en del av inkomsten i fonder eller annat, som en buffert. Trolgitvis mycket roligare att fylla 55 år med 1,5 miljoner på kontot och njuta av lite finare middagar, ta en resa eller köpa ett fritidshus, skaffa en yngre men lite dyrare fru, än att leva som fattigpensionär.
Citera
2023-08-02, 23:22
  #50
Medlem
Helt rätt.
Det är bättre att leva livet nu när du lever och kan röra dig. Som gamling när du passerat 50-strecket kan det ju kvitta. När man ändå inte är mobil nog att åka vattenskidor eller hoppa från 10-metarn vid badet. Sitta å lyssna på lugna favoriter och dricka kaffe behöver du ju inga pengar för så spara nada
Citera
2023-08-19, 20:22
  #51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Helt rätt.
Det är bättre att leva livet nu när du lever och kan röra dig. Som gamling när du passerat 50-strecket kan det ju kvitta. När man ändå inte är mobil nog att åka vattenskidor eller hoppa från 10-metarn vid badet. Sitta å lyssna på lugna favoriter och dricka kaffe behöver du ju inga pengar för så spara nada

Det där stämmer bara om man inte tar hand om kroppen.
Har vänner som är över 50 och som både är starkare och har bättre kondition än dagens genomsnittlige 25-åring.
Citera
2023-08-20, 03:06
  #52
Medlem
cafelattecapuchinos avatar
Investera korrekt. Titta på var det går att flytta utomlands, se till att få in pengar på alla möjliga sätt. Man måste kunna leva för helvete, tänk på att ingen annan bryr sig om hur du själv känner eller har det, skulle jag inte som idag kunna sippa på dyr whiskey (jag gör slut för flaskor som går på över flera tusen varje månad) och dricka god öl så skulle jag skjuta mig själv.
Citera
2023-12-23, 13:23
  #53
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Håller med om detta, alla tecken tyder på att på sin höjd i framtiden kommer man kanske få en liten matcheck som ”pension”. Någon tusenlapp i månaden, typ. Och pensionsålder kommer isf vara först 75 och lite senare höjas till och med till 80 års ålder.

Löntagarna är totalt lurade i Sverige. Så antingen får man spara ihop väldigt mkt själv, om man tror att man kommer leva länge efter 70-årsåldern. Alternativt om man redan har risig hälsa eller tror att man kommer dö runt 70. Så kan man nog nästan strunta helt i att pensionsspara, för man kommer ändå inte hinna ha någon pensionstid…. 🤷‍♀️

Det är dock viktigt att komma ihåg att det där bara gäller er svårt efterblivna pedofila fjollor. För andra är pensionens varande eller icke varande helt irrelevant. Som riktig man väljer du själv när och om du jobbar. Ditt liv är ditt ansvar och ingen annans. Vad som händer med resten av världen ska inte påverka dig.

Det är bara samhällets absoluta bottenskrap som bryr sig om pensionen. Precis som Corona hjälpte till att exponera och rensa ut de som inte hade vad som krävdes för att leva så kommer det ekonomiska klimatet och 'marknaden' rensa ut de som inte har vad som krävs och faktiskt är oberoende på riktigt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in