Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-02, 16:50
  #1
Medlem
Jag och sambon har köpt hus. Vi planerar att måla vårt vardagsrum i fil i en mörkare blå färg på alla väggar utom en, som får en blommig tapet med mörk botten.
Problemet är att rummet avgränsar till ett uterum som tar det mesta ljuset (uterummet i sig är en dröm och kommer inte rivas). Där är alltså bara två fönster som släpper in rent dagsljus vilket gör att vi måste tänka till med belysningen.

En tanke är en Hue Ensis med både indirekt och direkt ljus över matbordet. Fundersam dock kring om den ger tillräckligt med ljus.

Har ni andra förslag på hur man ska tänka? Vägglampor? Golvlampor? Vilken typ av ljuskälla är att föredra?
Citera
2023-08-02, 16:58
  #2
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaLies
Jag och sambon har köpt hus. Vi planerar att måla vårt vardagsrum i fil i en mörkare blå färg på alla väggar utom en, som får en blommig tapet med mörk botten.
Problemet är att rummet avgränsar till ett uterum som tar det mesta ljuset (uterummet i sig är en dröm och kommer inte rivas). Där är alltså bara två fönster som släpper in rent dagsljus vilket gör att vi måste tänka till med belysningen.

En tanke är en Hue Ensis med både indirekt och direkt ljus över matbordet. Fundersam dock kring om den ger tillräckligt med ljus.

Har ni andra förslag på hur man ska tänka? Vägglampor? Golvlampor? Vilken typ av ljuskälla är att föredra?
Grattis till husköpet!
Jag hade blandat typen av belysning.
Hellre flera olika än få starka.
Hue är dyra men fungerar bra. Jag har deras glödlampor i alla rum, både golv, bord och taklampor.
Hue Ensis har jag inte koll på men det blir troligtvis billigare att köpa nåt annat och sätta i Hue lampor i den.
Citera
2023-08-02, 17:48
  #3
Bannlyst
Flera små, mysiga ljuskällor är vägen, kamrat.
Citera
2023-08-02, 17:54
  #4
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Flera små, mysiga ljuskällor är vägen, kamrat.

^^ This.

Små trevliga lampor här och var. Lampetter (sconces) på väggarna där det passar. Personligen föredrar jag varm belysning framför kall.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2023-08-02 kl. 17:57.
Citera
2023-08-02, 18:49
  #5
Moderator
Tystnads avatar
Lampor som ger uppåt ljus utan ha skärm uppåt , funkar i mörka rum.

Taklampa med mjölkvita glober lyser upp bra i mörka rum
Citera
2023-08-03, 12:18
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Ni borde överväga att byta färgval. Mörka färger i ett vardagsrum med dåligt ljusinsläpp känns som ett dåligt val. Spara sådant till sovrum, låt sällskapsytor vara ljusa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in