Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 01:32
  #121
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Hur förekommande är diskröta? Om du samlar på PS1 så är du väl 30-40 år idag och jag skulle väl hålla ut 10 år till för de som samlar på PS1 kommer ju vara födda på 80- och 90-talet och det är väl först vid 50 som många får ordentligt kapital att röra sig med.

Jag är 40+

Disc rot är ett reelt problem redan idag. Men tack och lov så är de svarta PS1 skivorna tillverkade i så pass hög kvalitet så de håller ut längre än vad vanliga cd-skivor gör. Men ingen vet hur länge de kommer hålla. Med tanke på att de är ca 30 år gamla nu så hur många år till kommer de hålla - ingen vet.

Jag har en skiva med kraftig disc-rot i ett ex av FFVII. Ingen vacker syn kan jag säga. Dock var den importerad i från USA där de röker mer och förvarar skivorna helt keft mot vad vi gör, så det kanske är undantaget som bekräftar regeln. - Man brukar säga på ett ungefär att en cd skiva har maximal livslängd på 50 år.

Nu håller ju PS1 skivorna högre kvalitet än musikskivor, men ingen vet fortfarande exakt när bäst före datum kommer.
__________________
Senast redigerad av DarkBum 2024-04-09 kl. 01:36.
Citera
2024-04-09, 01:50
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Jag är 40+

Disc rot är ett reelt problem redan idag. Men tack och lov så är de svarta PS1 skivorna tillverkade i så pass hög kvalitet så de håller ut längre än vad vanliga cd-skivor gör. Men ingen vet hur länge de kommer hålla. Med tanke på att de är ca 30 år gamla nu så hur många år till kommer de hålla - ingen vet.

Jag har en skiva med kraftig disc-rot i ett ex av FFVII. Ingen vacker syn kan jag säga. Dock var den importerad i från USA där de röker mer och förvarar skivorna helt keft mot vad vi gör, så det kanske är undantaget som bekräftar regeln. - Man brukar säga på ett ungefär att en cd skiva har maximal livslängd på 50 år.

Nu håller ju PS1 skivorna högre kvalitet än musikskivor, men ingen vet fortfarande exakt när bäst före datum kommer.

Om nu inte drivkraften bakom ditt samlande är pengar, om jag uppfattat dig korrekt, utan samlingen + samlandet i sig ger dig nöje så är det väl bara att behålla samlingen så länge det går och med diskröta i beaktande så skulle jag omvärdera samlingen vart 5:e år.

De inplastade exemplaren du har kanske håller väldigt länge dessutom.
Citera
2024-04-09, 02:05
  #123
Medlem
Inhale82s avatar
De flesta "samlare" som betalar bäst för både konst och nostalgi är 50-55 år gamla.
De har i regel bäst ekonomi också.
Så jag skulle tippa på att din samling är värd som mest när de som var 10 år när de släpptes har blivit typ 50-55 år gamla och köper av nostalgiska anledningar.
Då är din samling värd som mest skulle jag säga.

I det här fallet kom PS1 1994.
Då är ju det klientelet som spelade det som 10-åringar 40 år idag.
Nintendo NES har ju boomat så in i helvete nu i 10 år, men jag känner att det har lugnat sig på den marknaden nu senare år.

Så väntar du ihärdigt 10 år till så skulle jag tippa på att PS1 peakar i värde.
200-300% av dagens värde, sedan kommer det sjunka.
Citera
2024-04-09, 02:34
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Jag har mycket svårt att tänka mig att du sitter på ett värde av 150k i PS1 titlar om vi inte snackar typ 40 kopior utav Final fantasy 7 originalpress inplastad.

Det är ju inte jättesvårt att komma upp de summorna om man samlar någorlunda seriöst. Släpptes väl ca 3000 olika speltitlar till första Playstation, har man en hyfsat stor samling med en del rariteter i gott skick är 150k knappast ett osannolikt värde.
Citera
2024-04-09, 02:48
  #125
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
De flesta "samlare" som betalar bäst för både konst och nostalgi är 50-55 år gamla.
De har i regel bäst ekonomi också.
Så jag skulle tippa på att din samling är värd som mest när de som var 10 år när de släpptes har blivit typ 50-55 år gamla och köper av nostalgiska anledningar.
Då är din samling värd som mest skulle jag säga.

I det här fallet kom PS1 1994.
Då är ju det klientelet som spelade det som 10-åringar 40 år idag.
Nintendo NES har ju boomat så in i helvete nu i 10 år, men jag känner att det har lugnat sig på den marknaden nu senare år.

Så väntar du ihärdigt 10 år till så skulle jag tippa på att PS1 peakar i värde.
200-300% av dagens värde, sedan kommer det sjunka.
Det låter bra. Jag har ett spel som går för ca 40k idag så med din kalkyl 40x3=120. Hmm jag kan vänta. Nemas problemas. 👍🏻😊
Citera
2024-04-09, 03:06
  #126
Medlem
Juristen08s avatar
Priserna du nämner. Är det vad folk begär eller är det vad spelen faktiskt går för. Jag kan begära 150k på Ebay för min Fender Custom Shop strata som bara tillverkats i 100 ex. Men realistiskt får jag 20k för den vid en snabb affär.
Citera
2024-04-09, 03:07
  #127
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Priserna du nämner. Är det vad folk begär eller är det vad spelen faktiskt går för. Jag kan begära 150k på Ebay för min Fender Customshop strata som bara tillverkats i 100 ex. Men realistiskt får jag 20k för den vid en snabb affär.
Det är vad de går för.

Kollade senast för två år sedan.

Exempel: https://www.ebay.com/itm/155718420350 Tron Bonne i bedrövligt skick. Säljaren påstår att allt är komplett, men förmodligen är det ett ihopplock. Med eller utan repade skivor. Mest troligt med. Jag har en ny inplastad.

Med rätt köpare kan du trippla det priset.
__________________
Senast redigerad av DarkBum 2024-04-09 kl. 03:18.
Citera
2024-04-09, 03:12
  #128
Medlem
Juristen08s avatar
Du får dela upp försäljningarna så att du gör max 50k vinst per år. Så slipper du skatta. Inte en krona i onödig skatt i det här landet längre.
Citera
2024-04-09, 03:14
  #129
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Själv samlar jag för ps1 och har genom åren samlat på mig väldigt mycket ovanliga titlar i nyskick och inplastat. I dagsläget skulle jag uppskatta min PS1 samling till ca 150k. Men när är det egentligen dags att börja sälja av? Det finns mycket att ta hänsyn till. En sån enkel grej som många inte tänker på men som garanterat kommer bli ett problem framöver är disc rot, och vad händer då? Kommer folk vara beredda att betala premium för ospelbara ovanliga spel? Med mera. Med mera.

För oss som egentligen inte behöver pengarna utan bara vill maximera vinsten på vår investering innan vi dör, är det bättre att vänta så länge som bara möjligt tror ni, eller är det lite som på börsen att det går upp och det går ned och det gäller att timea konjunkturcykeln?
Man säljer dem, före nästa generation tar vid och det som de ser som nostalgi, blir populära. Det är som de som samlar på telefoner som kopplades till telefonjack och skrivmaskiner. De som har kvar dem när de dör, kommer släkten att kasta på soptippen, för de är inte värda ett piss längre.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2024-04-09 kl. 03:17.
Citera
2024-04-09, 05:36
  #130
Moderator
^Eazs avatar
Infogade 'Vi som har dyra spel, när är det egentligen dags att börja sälja av?' i befintlig tråd samt raderade OT.
/Mod
Citera
2024-04-09, 08:59
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
90% av min samling är köpt i från amerikanska ebay, resterande är från tradera. Dock inte de senaste åren då priserna på tradera har gått genom stratosfären. Kolla dessa annonser bara som exempel: 😅

https://www.tradera.com/item/340701/...usa-mint-skick
https://www.tradera.com/item/340701/...i-ps1-ntsc-usa
https://www.tradera.com/item/340701/...as-beskrivning
https://www.tradera.com/item/340701/...64/grandia-ps1
https://www.tradera.com/item/340701/...treringskortet
https://www.tradera.com/item/340701/...ket-fint-skick
https://www.tradera.com/item/340701/...-ps1-ntsc-usa-

Men ingen av dessa har blivit sålda eller ens fått några bud.
Ändra status till avslutade så kommer du närmre sanningen.
Citera
2024-04-09, 09:04
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
När det gäller den här typen av prylar så är det nostalgi som skapar värde.
Grundregeln är att det som var attraktivt i tonåren är mest värt när köparna är i åldern 55-65, alltså 40-50 år efter att produkten släppts.
Då kickar nostalgin in och det finns pengar att lägga på det som en gång var väldigt åtråvärt.

Så brukar jag också förklara det, dock skulle jag vilja sänka åldern kanske 10 år eller mer, någonstans när deras ungar flyttat hemifrån och lånekostnaderna på lägenheten eller huset gått ner lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback